Statistiky ukazují, že Ferrari mělo v hybridní éře šance na titul

Mercedes formuli 1 dominuje už od roku 2014 a i letos má k úspěchu dobře nakročeno. Ne vždy to ale měly stříbrné šípy lehké – v letech 2017 a 2018 je k souboji o titul vyzvalo Ferrari. A k titulu mělo Ferrari blíž, než si kdo možná uměl domyslet.

Štítky: Ferrari Mercedes Zveřejněno 17. 04 2021 — Petr Čermák

Letošní sezonu nezahájil Mercedes tak dominantně jako v předchozích dvou letech, možná se hodí říct, že poprvé od předsezonních testů v roce 2014 tápal. Za favorita na mistrovský titul je stále považován Red Bull a Max Verstappen – přesto si první vítěznou trofej sezony vybojoval Mercedes s Lewisem Hamiltonem.

Hamilton uspěl díky dobré strategii a zároveň těžil z technických potíží, které Maxe Verstappena sužovaly. Podobný scénář ještě před několika lety doprovázel Ferrari, které bylo – stejně jako letos Red Bull – považováno za favorita.

Výkonnostní trend mezi lety 2014 až 2018 skvěle vystihuje následující tabulka. Zatímco byl Mercedes v roce 2014 jednoznačně dominantní, v roce 2018 byl jejich náskok výrazně nižší.

Rok Počet závodů Pole Vítězství Nejrychlejší kola Průměrný náskok v kvalifikaci
2014 19 18 (95 %) 16 (84 %) 19 (100 %) 0,9 %
2015 19 18 (95 %) 16 (84 %) 17 (89 %) 0,75 %
2016 21 20 (95 %) 18 (86 %) 20 (95 %) 0,83 %
2017 20 15 (75 %) 12 (60 %) 8 (40 %) 0,25 %
2018 21 13 (62 %) 11 (52 %) 7 (33 %) 0,09 %

2017

Po prvních třech letech turbo-hybridní éry vešla v platnost pozměněná technická pravidla, která učinila monoposty F1 rychlejšími. Nejsilnějším monopostem předsezonních testů bylo podle dostupných dat Ferrari.

Ferrari postavilo lépe ovladatelný vůz. Jejich síla tkvěla především v pomalejších zatáčkách – okruhy jako Monako nebo Hungaroring tak byly jejich jednoznačnými silnými stránkami. Kromě toho bylo Ferrari SF70H šetrnější k pneumatikám – Mercedes W08 se naopak řadil k těm nejagresivnějším.

Jenže Mercedes nezaspal. Jejich motorový balíček jim totiž umožňoval využít během kvalifikačních klání tzv. party mód, díky kterému je bylo prakticky nemožné v sobotu porazit. Kromě toho dokázal Mercedes využít všech nabídnutých příležitostí. Sebastian Vettel přišel s Ferrari o několik úžasných závodů (např. Čínu nebo Španělsko), zároveň ale fatálně chyboval (Baku nebo Singapur).

Ferrari získalo pět vítězství, ale dalších pět si jich nechalo ujít. Lewis Hamilton se do čela šampionátu dostal teprve po letní přestávce v Monze, ale zatímco Mercedes nechyboval a využíval svých silných stránek, Vettel s Ferrari sekali jednu chybu za druhou.

2018

Ferrari SF71H bylo evolucí vozu ze sezony 2017. Maranellská stáj si ponechala silné stránky vozu a rozhodla se vylepšit ty, které jí stály čas. Mluvíme tu převážně o pohonné jednotce – Ferrari mělo poprvé od roku 2014 k dispozici svůj vlastní party mód.

Mercedes se zpočátku trápil dokonce ještě víc než v roce 2017 – zvítězil „až“ ve čtvrtém závodě, a i tehdy měl k triumfu dobře našlápnuto Sebastian Vettel s Ferrari. Podle dat byl Mercedes nejrychlejším vozem jen v 7 případech (ale zvítězil celkem 10krát), Ferrari bylo nejsilnější 12krát (vítězství si však odvezlo jen v 6 případech).

Ferrari navíc nedokázalo držet krok ve vývoji. Kritickou byla ztráta výher v Baku a Německu (v obou případech zaviněno jezdeckou chybou Sebastiana Vettela), po Singapuru pak ztratila maranellská stáj výhodu v technice.

Kromě toho se ale opakovaly ty stejné chyby z roku 2017 – ať už jezdecké, tak například strategické. Mistrem světa se tak nakonec stal opět Lewis Hamilton (zaslouženě) a týmový pohár ovládl Mercedes (také zaslouženě).

Ačkoliv titul nezískal tým s nejrychlejším vozem, rozhodně šlo o tým, který nejlépe reagoval na dané situace. A Lewis Hamilton dal najevo své jezdecké nadání.

Nebude Red Bull opakovat stejné chyby?

Vypadá to, že o letošní titul pojede opět Lewis Hamilton, jeho rivalem by mohl tentokrát být Max Verstappen. Red Bull demonstroval svou sílu v Bahrajnu, který jim do loňského roku technicky nevyhovoval – přesto byl letos nejsilnější.

Jenže vítěz je jen jeden a tím byl v Bahrajnu Lewis Hamilton. Důvodů bylo hned několik – lepší strategie, stoprocentní spolehlivost a bezchybná jízda. Verstappena trápily problémy s diferenciálem a při souboji s Hamiltonem vyjel mimo trať – získanou pozici tak musel vrátit.

Jedno je ale jisté – Red Bull má velkou šanci a pokud chce uspět, nesmí chybovat tak, jako to před několika lety dělalo Ferrari.