Dron, který udrží krok s formulí 1
Již několik let se formule 1 snaží o využití dronů. Ale projekt se zatím nedaří, z jednoho jednoduchého důvodu: malé stroje nedokýzaly držet krok s monoposty F1. Až do teď.
Během předsezonních setkání hlavního producenta přenosů F1 Deana Locka se zástupci televizních společností bylo několikrát řečeno, že využití dronů se nedaří, neboť nejsou dostatečně rychlé a agilní. Ale projekt využití dronů pro televizní přenosy nyní nejspíš nabere nový směr. A to díky projektu Red Bullu.
F1 spolupracuje s holandskou společností Drone Gods, která vyvinula kamerový systém, jenž natáčel Maxe Verstappena v okolí Silverstonu.
Ředitel přenosů F1 Dean Locke potvrdil, že jeho tým spolupracuje s firmou, která vyvinula nejrychlejší dronovou kameru na světě, která nedávno snímala Maxe Verstappena na okruhu Silverstone. Formule 1 neustále posouvá hranice, pokud jde o prezentaci televizním divákům, přičemž svou roli začínají hrát i drony, i když s ohledem na omezení, která jsou na jejich používání uvalena. Zatímco v některých sportech se začínají objevovat kamerové drony, v prostředí F1 jsou potíže značné.
Locke v rozhovoru s médii vysvětlil:
“S drony si stále hrajeme. Pro některé sporty jsou úžasné. Pro nás je to stále velmi náročné, protože rychlost vozů je prostě úchvatně vysoká. A máme takové závody, na které přijde za víkend přes 400 000 lidí, takže létat nad davy diváků je docela obtížné. Měli jsme ve středu schůzku s FIA, kde jsme probírali různé věci, a ve Vegas jsme rozlouskli několik oblastí. Udělali jsme tam několik docela pěkných věcí. Takže děláme nějakou práci, nejen na rychlosti dronů, ale i na tom, jak lehce můžeme letět. Dokážeme stroj hodně zmenšit, takže když spadne nebo něco udělá, způsobí jen velmi malé škody? Oslovily nás některé společnosti s těmito obrovskými věcmi, a to je prostě děsivé.”
Locke potvrdil, že se letos objeví “nějaké věci s drony”, které možná ještě vzniknou ve spolupráci s firmou Dutch Drone Gods, která vyvinula systém, jenž dokázal během nedávného shakedown testu vozu RB20 udržet tempo s trojnásobným šampionem F1 Verstappenem. Původně se prototyp utkal s bývalým pilotem F1 Davidem Coulthardem a porazil ho v testu na přímou jízdu, přičemž třináctinásobný vítěz velkých cen seděl za volantem RB8. Tým se pak ve spolupráci s inženýry Red Bullu pustil do vývoje dronu, který by dokázal udržet tempo s Verstappenem v zatáčkách Silverstonu.
Locke potvrdil, že F1 nyní jedná s s firmou Dutch Drone Gods o tom, co by bylo možné v budoucích závodech F1.
“Je opravdu zajímavé, co s tím udělali,” řekl Locke. “Protože to byl soukromý test, nemuseli dodržovat 90 % pravidel, která musíme dodržovat my, ale jednáme s nimi. Je to něco, co bychom mohli udělat? Co s tím uděláte? Je to opravdu rychlé, ale nemůžete létat přes davy lidí, nemůžete přelétat trať a nemá to pohyblivou kameru nebo podobné věci, takže to musí sledovat auto (zezadu) nebo ze strany. Je to docela složité. Ale jsou místa, jako je zadní rovinka v Číně, zadní rovinka v Austinu, pár oblastí, kde s nimi o tom plánujeme mluvit.”
Dalším problémem je zajištění síly signálu pro ovládání dronu nad místem, které by vzhledem k davům lidí, kteří navštěvují závody, bylo hustě obsazené.
“Získat rychlý a kvalitní signál z dronu s nízkou latencí v nejlidnatějším rádiovém prostředí na světě je velmi, velmi náročné,” řekl Locke, který potvrdil, že testy latence signálu probíhaly s dronem v zatáčce 1 na Bahrain International Circuit, dějišti zahajovacího závodu sezóny tento týden. “Při testování to fungovalo dobře a pak se tam objeví všichni (týmy, fanoušci) a už to tak dobře nefunguje,” poznamenal. “Na papíře by to mělo fungovat ze vzdálenosti pěti kilometrů, a tady je to jen půl kilometru, takže spousta výzev, ale hodláme kolem toho udělat i pár pokusů navíc.”