V tendru na pneu F1 začíná být pro Bridgestone pozdě

Šéfové týmu zž neočekávají jiného dodavatele pneumatik na nové období než Pirelli. Hlavním důvodem je nemožnost připravit se pro kohokoli jiného.

Štítky: Bridgestone Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 4. 09 2023 — GPF1.cz

FIA vyhlásila tendr pro dodávek pneumatik na období od sezony 2025 dále. Situace je o to těžší, že v roce 2026 přijdou nová pravidla, a tak dodavatel bude muset vyvinout nový model pneumatik. Šéfové týmů se obávají, že kdyby se dodavatelem pneu stal někdo jiný než Pirelli, byly by s tím nemalé prolémy.

“Pokud přijde nový dodavatel pneumatik, jsou s tím určité potíže,” řekl šéf Haasu Günther Steiner. “Myslím, že hlavní věc je technická, tyto pneumatiky, myslím, že jsou velmi technicky náročné na výrobu, a pokud začínáte s tím, že jste dlouho nedělali F1, jako jeden z dodavatelů, jak projdete testovacím programem, velmi nákladným testovacím programem, protože jediný způsob, jak tyto pneumatiky testovat, je opravdu na současném voze F1, s přítlakem, který máme právě teď. Takže nevím, jak se tyto problémy řešily v tendru nebo s čím přišly, protože nemám tu čest to vidět a ani to nepotřebuji, protože vím, že jsou lidé, kteří jsou k tomu kvalifikovaní a dívají se na to.

Takže pokud to přijde, určitě se bude [klást] spousta otázek, protože určitě velké týmy se přihlásí k tomu, že to testování udělají, ale pak si budou ostatní velké týmy stěžovat, že ti druzí dostávají výhodu. Takže je to spirála, která… já nevím, myslím, že podle mého názoru počkáme, až se rozhodne, kdo dostane smlouvu na pneumatiky na další roky, a pak uvidíme, jestli máte problém, nebo ne. Ale myslím si, že to nebude jednoduché, pokud bude nový dodavatel.”

KOLO na KOLO ŽIVĚ! Do Ostravy 21. září přijede jako host MICHAL KAVALČÍK. Vstupenky zde

Šéf Williamsu James Vowels řekl:

“Moje myšlenky jsou takové, že budeme podporovat, ať už se jako sport rozhodneme pro jakýkoli směr. Pokud se to změní, je jasné, že to vyžaduje určité množství testů, které se musí provést. A to bude spadat do odpovědnosti týmů. Myslím si však, že Günther to shrnul dokonale. Technická náročnost výroby pneumatik pro moderní vůz formule 1 je mimořádná. Není to tak snadné, jako to bylo třeba před 20 lety. Přítlak, který nyní vyrábíme, je téměř o řád vyšší. Ale opět je za tím celý proces, FOM a FIA, a v jejich proces věříme. Jsem si jistý, že berou v úvahu všechna úskalí a klady i zápory v obou směrech.

“Především je dobře, že jsou dva dodavatelé pneumatik [v tendru], kteří nám chtějí pneumatiky dodávat, protože nám to přináší další peníze a FOM to přivádí do dobré situace,” řekl končící šéf AlphaTauri Franz Tost. “Z technické stránky si myslím, že rozhodnutí pro nového dodavatele by přišlo poměrně pozdě. Ale každopádně to naštěstí není můj problém.”

Druhým uchazečem vedle Pirelli je Bridgestone. Šéf red Bullu Christian Horner není otevřen hypotéze, že by pro něj bylo pozdě.

“Nikdy není pozdě,” řekl Horner. “Záleží na tom, jako u všech těchto… Pirelli je skvělá společnost a jsem si jistý, že ve svém tendru nabídla promotérovi, týmům, velkorysé podmínky. A víte, my bychom rádi… Je mnoho, mnoho milionů důvodů, proč bychom rádi pokračovali s Pirelli. Takže, víte, je to skvělá společnost na výrobu pneumatik, poskytla nám skvělé služby a doufejme, že existuje, jak říkám, několik milionů důvodů, proč to bude pokračovat.”

Šéf Ferrari Fred Vasseur si ale myslí, že už je pozdě na cokoli jiného než na Pirelli.

“Nejde jen o ty miliony důvodů. Ale vážněji a technicky si myslím, že je pravda, že je to docela náročné. Také proto, že mluvíme o jednom typu pneumatiky pro rok 2025 a pravděpodobně o jiném pro rok 2026. To znamená, že v příštích dvou nebo třech letech budete muset vyvinout dvě různé pneumatiky nebo konstrukce nebo možná rozměry. Pirelli dělá také juniorské série, takže to znamená, že je to velmi, velmi rozsáhlý panel. Nevím, jestli je to pozdě, není to moje práce, ale je to výzva.”

Šéf McLarenu Andrea Stela dodal:

“No, s tím milionem důvodů samozřejmě souhlasím. A pokud jde o načasování, řekl bych, že pro nás jako týmy to není problém, ale viděno z pohledu výrobců pneumatik to vypadá, že se to stahuje, takže doufejme, že se rozhodnutí dočkáme brzy.”

Komplikací v tendru je nejen technické schválení, které dělá FIA, ale také nutnost komerčních smluv, které probíhají s FOM /Liberty). Na tyto dohody ale žádný vypsaný termín není.