Termín pro záchranu sezony 2020? Říjen
Celý formulový svět se (ne)točí kolem jedné otázky: kdy a zda vůbec se letos pojede? Nejvyšší šéfové formule 1 poodhalili své uvažování a prozradili například, že rozhodujícím měsícem bude říjen. Formule 1 ale řeší další významné problémy: aby měl kdo závodit.
V uplynulých dnech poskytli dva lidé z nejvyššího vedení formule 1 a motorsportu rozsáhlé rozhovory. Prezident FIA Jean Todt pro Autosport a výkonný ředitel F1 Ross Brawn pro Sky Sports.
Ross Brawn nastínil časový rámec, ve kterém má smysl pokoušet se o uspořádání letošního mistrovství světa. To musí nejen mít alespoň osm velkých cen, ale ty se musí odjet alespoň na třech různých kontinentech, aby si série udržela pro rok 2020 statut mistrovství světa. Bez znalosti okolností kolem pandemie, které F1 nyní nemůže ovlivnit, se dá uspořádat šampionát se slibným počtem 18 až 19 velkých cen, pokud by se nezačalo později než v červenci.
Na druhé straně existuje nejzazší termín, ve kterém – pokud nebude možné náhradní kalendář spolehlivě realizovat – bude nejspíš sezonu 2020 odvolat. Jedná se o říjen. Pokud by se v říjnu mohly jet velké ceny formule 1, podle Rosse Brawna F1 zvládne osm velkých cen.
V úvahu by přicházely velké ceny, které by místo do tří dnů byly rozprostřeny pouze na sobotu a neděli. Zrovna Velká cena Číny, která byla v lednu odložena jako první ze závodů, by se jela jen na dva dny, pokud by se F1 do Šanghaje letos vydala.
Na závody v ulicích měst je zřejmě nutné zapomenout, protože si žádají podstatně delší čas na přípravu a řada povolení spojených s velkou cenou má jen časově omezenou platnost. U permanentních okruhů je potřeba přibližně měsíční lhůta na pořádání závodu.
Jelikož by v takových nouzových případech místní promotéři peníze za hostování velké ceny F1 spíše dostali než aby za to platili, jednoho by napadlo, proč by se formule 1 nemohla jet například v Brně, Mostě nebo na Slovakiaringu. Problémem je, že na pořádání závodu F1 je potřeba okruh s FIA certifikací Grade 1, zatímco všechny tři zmíněné okruhy mají FIA certifikaci Grade 2. Není bez zajímavosti, že portugalský okruh Portimão tento týden získal certifikaci Grade 1, kterou má také ‘krajan’ Estoril.
Evropa nabízí množství zajímavých alternativ. Itálie má své nejznámější okruhy Monza, San Marino, Fiorano, Mugello s certifikací Grade 1. Francie má vedle okruhu Paula Ricarda pořád Magny-Cours. Trať s dobře zapamatovatelným jménem Kymi s certifikací Grade 1 byla otevřena loni ve Finsku. Německo má Hockenheimring a Nürburgring. Španělsko má čtyři Grade 1 okruhy: Catalunya-Barcelona, Jerez, Valencii a Motorland Aragón.
Tento neúplný výčet je jen pro inspiraci a neřeší žádné smluvní a finanční komplikace s tím spojené. Přesto možnosti existují, ale formule 1 by musela vycestovat ještě na další dva kontinenty, alespoň na jednu velkou cenu. Zmíněná byla Čína a v závěru roku by poslední pověstnou puzzle kostičkou mohla být Jižní Amerika.
Prezident FIA Jean Todt celkem střízlivě připomíná, že ačkoli bude možné v pozdější fázi roku cestovat, o pořádání velkých cen formule 1 ze strany promotérů nemusí být v závislosti na situaci v dané zemi vůbec žádný zájem. Motorsport není pro společnost nezbytnou záležitostí, a proto Jean Todt vyzývá k pokoře. Nižší bude také zájem fanoušků o návštěvu samotné závodní trati. Bez ohledu na to, že první velké ceny budou naopak bez diváků povinně.
Je tu ještě jeden nemalý problém, na který upozorňuje šéf skupiny McLaren Zak Brown společně s Jeanem Todtem. Nezávislé týmy ze středu pole se prakticky ze dne na den dostaly do existenčních problémů. Bez jasného záchranného plánu existuje nemalé riziko, že jich několik jednoduše zbankrotuje. Velké týmy jsou zase podporovány automobilkami, které mají v současné době zcela jiné starosti. A mohou účast svých týmů F1 odvolat.
Jakkoli tedy může existovat plán náhradního kalendáře sezony 2020, důležité také je, aby měl kdo závodit.
Diskuse k článku