Principy krizového scénáře F1: televize a třikrát GP Francie
Předpovídat v těchto dnech, jaké a jestli vůbec se nějaké závody F1 letos pojedou, není možné. Současná pandemie vytváří globální problém, který je větší než formule 1, a ta prostě teď musí čekat. To ale nebrání šéfům F1 definovat krizové scénáře na dobu, jakmile se budou hodit. V duchu 'všechno zlé je pro něco dobré' nejspíš bude svědky doposud nevídané flexibility světa formule 1.
Pandemická krize ještě nevyvrcholila. Ale už teď je zřejmé, že až bude nejhorší za námi, v posloupnosti uvolňování pravidel společenského chování budou hromadné akce typu koncerty nebo sportovní události na posledním místě. To paradoxně není pro formuli 1 ten největší problém.
Sport je byznys jako každý jiný a formuli 1 nevyjímaje. Musí tedy generovat peníze. Formule 1 získává peníze ze tří důležitých zdrojů: od pořadatelů velkých cen odměnou za právo závody ve své zemi přivítat, z prodeje televizních práv a dalších aktivit, jak je například reklama nebo VIP služby.
Formule 1 má v plánu výnosy na úrovni 1,8 miliardy dolarů. Z toho přibližně 38 % tvoří poplatky pořadatelů velkých cen a přibližně stejný podíl platby televizních společností. Připomeňme si, že dvě třetiny všech příjmů F1 jdou do kapsy samotným týmům, což je pro ně důležitá část rozpočtu.
Slyším často kolem sebe, že letošní sezonu formule 1 by bylo nejlepší zrušit. A já se ptám: kdybyste byli vy šéfem formule 1, co byste udělali?
Snažili se v rámci možností limitovat finanční ztráty, předpokládám. A jelikož čím větší jsou finanční výnosy F1, tím větší příjmy mají samotné týmy, nedá se předpokládat neochota týmů závodit.
Protože formule 1 vydělá tím víc, čím víc bude závodit a čím více závodu bude v televizi.
Tady přichází zápletka: kde bude formule 1 závodit? Když všude tam, kde by ji chtěli přivítat, to na dlouhou dobu vypadá na závody bez diváků? Jednotliví lokální organizátoři velkých cen totiž žijí primárně z prodeje vstupenek. A který šéf okruhu by byl ochoten přispět do rozpočtu F1 a jejím týmům, a sám nemít žádné příjmy kvůli nemožnosti prodat vstupenky?
Existuje řešení, byť zadarmo pochopitelně nebude: Nejvyšší vedení formule 1 se musí ujmout role globálního promotéra. Co to znamená?
Potřebuje pořadatele velkých cen za své partnery. Tedy místo toho, aby z nich peníze během krizového roku 2020 získala, vlastně jim zaplatí za to, že se závod F1 pojede. Bez diváků. Pro televize. S reklamou. Mít polovinu původně plánovaných příjmů je lepší než nic, nebo ne?
Opět je na tomto místě nutné připomenout, že dnes není nikdo schopen říci, kdy a kde bude vůbec možné závodit. S minimálním počtem členů týmu, kteří se budou přepravovat po zemi v malých skupinkách. Bez diváků. Bez hostů. Jen s exkluzivními novináři a prémiovými televizními štáby. Bez tiskových konferencí. Jen pro televizi. Pochopitelně zapomeňte na velká zázemí motorhomů. Prostě jako za starých časů!
Některé okruhy umí nabídnout více konfigurací závodní tratě. Na britském Silverstonu se může jet dvakrát, ať už jako GP Velké Británie nebo GP Evropy. Výjimečná doba si žádá výjimečné nápady a výjimečná rozhodnutí. A ačkoli pro to není certifikován, pořadatelé závodů na Silverstonu nevylučují možnost závodit v protisměru.
Nakonec, aby byl šampionát sezony 2020 uznán za legitimní, je potřeba ‘jen’ osm velkých cen. V posledních letech přívětivá doba na rozumné počasí v závěru kalendářního roku nabízí několik příležitostí v Evropě. A co co víc je na tom Itálie a Španělsko špatně teď, o to lépe na tom mohou být za půl roku. Permanentní okruhy jsou ve výhodě, protože jejich schopnost mobilizace je vysoká. Na rozdíl od městských tratí. A jestli dostane od F1 půl milionu dolarů jako zisk, proč by se pořadatelé nemohli uvolit závodit na takové Imole?
Na ne příliš populárním okruhu Paula Ricarda ve Francii se dá odjet klidně pět sezon s dvaceti velkými cenami, aniž by se opakoval jediný okruh! Závodní trať Paula Ricarda nabízí 167 různých kombinací. Pravda, ta nejkratší má jen 826 metrů. Ale dva tři závody v Le Castellet, proč ne? Velká cena Francie, Velká cena Evropy, Velká cena Galského Kohouta, nebo prostě ‘Sponzor 2020 Grand Prix of ‘nějaký jiný sponzor'”. Zavřít tam celý kontingent formule 1 na tři měsíce, a divák bude svědkem sezony, kterou svět neviděl!
Snad se majitel okruhu Bernie Ecclestone slituje a nebude z toho chtít udělat pro sebe ‘těžkej byznys’!
Jsem si vědom extrému současného popisu, trochu záměrného, ale princip je stejný. Podobně extrémně v současné době přemýšlí šéfové formule 1. Nakonec, pud sebezáchovy je pořád ten nejsilnější na celém světě.
Jestli se nějaký závod formule 1 letos pojede, nebo ne, neumím říci. Ale předpovědi o rušení letošní sezony jsou poraženecké, a velkým podceňováním schopností těch, kteří formuli 1 šéfují. Včetně manažerů jednotlivých týmů formule 1. Rušit letošní sezonu formule 1 už teď se rovná snaze spáchat sebevraždu v momentě, kdy letadlu uprostřed cesty přes Atlantik vysadí všechny motory, a nejdou nastartovat.
Což se doopravdy stalo, v srpnu 2001. A víte co? Všichni přežili. Tak doufejme 🙂
Diskuse k článku