Speciál: Tým Alpine rozhodně není na prodej

Pro tým Alpine nastaly chmurné časy. Tovární tým Renaultu ale ani po mnoha letech neúspěchů nehází flintu do žita.

Štítky: Alpine Zveřejněno 15. 04 2024 — GPF1.cz

Francouzský tovární výrobce se nachází na samém dně šampionátu konstruktérů, aniž by v roce 2024 získal jediný bod. Ani v jedné z prvních čtyř velkých cen se jim nepodařilo dojet ve stejném kole s vítězem závodu a pouze dvakrát se vyškrábali z Q1 – jejich nejlepším umístěním na startovním roštu zůstává 15. místo. Takovou formu Alpine neočekává, vzhledem k tomu, že se jedná o tovární tým s továrním rozpočtem.

Poté, co v roce 2022 skončili čtvrtí, si dali za cíl rozbít první trojici – Red Bull, Ferrari a Mercedes. Místo toho se propadli a bojují o to, aby se vyhnuli propadáku.  Taková forma by mohla přimět představenstvo skupiny Renault ke zpochybnění jejich účasti ve Formuli 1 – podle šéfa týmu Bruna Famina tomu tak ale není.

Nejsme na prodej

“S Alpine máme skutečný projekt,” řekl Famin. “Máme projekt, jehož cílem je celosvětově rozvíjet povědomí o značce Alpine prostřednictvím motoristického sportu a zejména Formule 1. Máme plnou podporu nejvyššího vedení. Tým rozhodně není na prodej. Budeme i nadále usilovat o dosažení našich cílů.”

Famin převzal vedení týmu v loňském roce po řadě změn ve vrcholovém managementu, kdy odešli generální ředitel Laurent Rossi, šéf týmu Otmar Szafnauer, technický ředitel Pat Fry a sportovní ředitel Alan Permane. Po neutěšeném startu týmu do letošní sezony odešli také technický ředitel Matt Harman a šéf aerodynamiky Dirk de Beer.

“Není to pro nás vzrušující období,” řekl Famin. “Nejsme tam, kde bychom chtěli být z hlediska výkonnosti, neděláme projekt, abychom byli patnáctí nebo šetnáctí. Chceme být vpředu, chceme rozvíjet výkonnost vozu – a chceme co nejdříve bojovat o stupně vítězů a o vítězství.”

Alpine stále doufá, že se letos zvedne

Famin je i nadále přesvědčen, že se Alpine může odrazit ode dna, svého žalostného začátku roku. Chápe, že to nebude dílo okamžiku, ale je přesvědčen, že projekt dostane čas, aby uspěl.

“Všichni [v představenstvu] chápou, že to není snadná výzva,” řekl Famin. “Je to velmi obtížná výzva – dlužíme našim konkurentům velký respekt. Abychom se probojovali dopředu, musíme zvednout laťku, zvýšit naši úroveň, musíme se zlepšovat. V historii našeho týmu, který dříve nesl značku Renault – na začátku projektu v 70. letech se nám všichni smáli – jsme v těch chvílích byli silní. Těchto těžkých okamžiků chceme využít i nyní. Víme, že každý má vzestupy a pády. My jsme v pádu – ale využijeme příležitosti, abychom byli brzy silnější, a určitě provedeme v týmu potřebné změny, abychom dosáhli našich cílů.”

Dodal: “Auto, které máme nyní, je výsledkem práce předchozího vedení. Důležité však je, co děláme nyní. A já jsem s tím, co děláme, spokojený. Samozřejmě cesta je velmi dlouhá a máme co zlepšovat.”

Po tak špatném začátku by za normálních okolností bylo lákavé hodit s letošním vozem ručník do ringu a soustředit se na to, aby byl příští rok správný – ale jsme v neobvyklém cyklu. Týmy přenesou letošní stroj do příštího roku s velmi malými úpravami, protože většina jejich zdrojů bude vložena do vozu pro rok 2026 – který bude postaven podle jiných aerodynamických pravidel spolu s novými předpisy pro pohonné jednotky, které zahrnují větší důraz na elektrický pohon a povinné používání 100% udržitelných paliv. To znamená, že Alpine bude prozatím pracovat na vylepšeních letošního vozu ve snaze zachránit svou sezonu. Nový technický balík se očekává pro šestý závod v Miami. Poté se očekávají další aktualizace. Samozřejmě přijde okamžik, kdy zavřou kohoutky a přepnou na rok 2026 – ale ten okamžik ještě nenastal.

Kompletní informace o pohonné jednotce Renault 2026

Když už mluvíme o roce 2026, tato sezona nabízí Alpinu šanci konečně zmenšit odstup od svých konkurentů, pokud jde o výkon. Jejich motor Renault již několik let není nejsilnějším. Předpokládá se, že jednotka má o 15 kW méně ve srovnání s jejich konkurenty. To je může na některých tratích stát až 0,5 s na kolo. Protože je však vývoj motorů zmrazený, nemohou s tím do konce roku 2025 nic dělat.

“Viry [motorová základna Alpine] pracuje na nových předpisech pro motory už poměrně dlouho,” řekl Famin. “Dobrou zprávou je, že jsme na dobré cestě. Jsme docela spokojeni s tím, co děláme. Úroveň je poměrně ambiciózní. Zatím jsme na dobré cestě, ale nikdy nevíte, co dělají vaši konkurenti.”

Trh s jezdci

V tak těžké době může být pro Alpine problém udržet si své jezdce (Estebanu Oconovi a Pierru Gaslymu končí smlouvy na konci letošního roku) nebo být atraktivní pro jiné – ale Famin se nezdá být znepokojen.

“Jsme s našimi jezdci spokojeni a naši jezdci jsou spokojeni s námi,” řekl. “Pravidelně s nimi hovoříme. Uvidíme, co se nám podaří v budoucnu. Jsou vzestupy a pády, jsme v útlumu, ale máme silný projekt s dlouhodobou vizí. Máme dobrou sílu pro projekt 2026 – jsme výrobce, vyvíjíme pohonnou jednotku – což je na dobré cestě, můžeme vše optimalizovat. Máme projekt, který je nemusí přesvědčovat [aby zůstali]. Rád bych využil této příležitosti a poděkoval jim. Jsme v těžké pozici. Začátek sezony není takový, jaký jsme si přáli, a já si vážím toho, jak konstruktivně s týmem jednají, a to nejen v komunikaci s novináři, ale i interně. Při hledání řešení s vozem jsou oba velmi nápomocní.”

A dodal: “Díváme se také na trh a máme také svou akademii, kde vychováváme talenty pro zítřek nebo budoucnost. Máme Jacka Doohana, který je naší rezervou, Victora Martinse v F2. Máme široké možnosti. Jsme spokojeni s Estebanem, spokojeni s Pierrem – ale jsme připraveni reagovat v případě, že se něco stane. To je vše.”

Nečekejte však, že Alpine v nejbližší době oznámí něco o roce 2025.

“Upřímně řečeno, teď nikam nespěcháme,” dodal Famin. “Máme jiné problémy, které musíme řešit, jiné věci, které musíme zlepšit, a nespěcháme. Jsme připraveni, jsme připraveni, ale nespěcháme.”

Alpine chce být zpět v roce 2026

V krátkodobém horizontu je cílem Alpinu vrátit se na bodované pozice. Vědí, že vzhledem k tomu, že prvních pět týmů si častěji než jindy rezervuje možnosti bodovat, bude se o šesté místo v šampionátu konstruktérů rozhodovat v mnohem menších rozestupech s menším počtem bodů. Alpine věří, že vzhledem k tomu, že do konce sezony zbývá ještě 20 závodů, mají ještě čas na to, aby se vydrápali zpět. Od roku 2026 však chtějí být mnohem výše.

“Určitě se chceme vrátit do první části startovního pole, abychom výrazně vylepšili naši pozici,” řekl Famin. “Víme, že zásadní změna předpisů je příležitostí ke změně hry. Chceme se této příležitosti chopit. To je náš cíl.

Chceme udělat výrazný krok a najít konzistenci, ne být rok pátí, rok sedmí, rok šestí. Chceme se mnohem více přiblížit největším týmům.”