Co je špatně s Alpinem
Tým Alpine vstupoval do víkendové Velké ceny Bahrajnu s neblahým očekáváním, že v kvalifikaci na úvodní závod sezony Formule 1 vypadne už v Q1, ale pro Estebana Ocona a Pierra Gaslyho bylo 19. a 20. místo velmi nepříjemnou zkušeností.
Alpine A542 má řadu problémů. Zaprvé je to nadváha, mluví se o tom, že vůz má o 11 kg více, než je minimální povolená hmotnost 798 kg. Gasly připouští, že problém s hmotností existuje, ačkoli trvá na tom, že deficit je menší.
“Ano, ale není to tak hrozné, jak se povídá,” řekl Gasly, když mu bylo předloženo, že vůz má o 11 kg více, a proto je zde možné získat značný čas na kolo. “Všude se samozřejmě dá najít nějaký čas na kolo a při pohledu na mezery záleží na všem. Dvě kila se rovnají šesti setinám sekundy, šest setin udělá rozdíl. Je třeba shodit nějakou váhu, je třeba zlepši aerodynamiku auta, dojde k jeho vylepšení.”
Program snižování hmotnosti pokračuje a doufá se, že po prvních závodech se podaří s modernizací udělat pokrok. Tento problém také vysvětluje absenci lakování na mnoha místech, které sklidilo kritiku vzhledem k tomu, že kvůli němu vypadají Alpiny na trati mnohem nevýrazněji než loni.
Problém s hmotností je způsoben především selháním testu bočního nárazu monokoku. Ten byl navržen se zapracovanými opatřeními na snížení hmotnosti, ale zdá se, že to oslabilo konstrukci natolik, že došlo k selhání testu, které se na základě simulací nepředpokládalo. Výsledná protiopatření zesílila podvozek, ale za cenu zvýšení hmotnosti.
Hmotnost však není jediným problémem. Vůz má slabou trakci, což je problém, který byl na trati patrný od prvního dne testování. Jezdci si také stěžovali na nedotáčivost ve středních zatáčkách, která může problém s trakcí ještě zhoršit, pokud je vůz nedostatečně natočený do zatáčky. Celkově to působí dojmem, že vozu chybí přítlak, a to nejen v boji s odstraněním nedostatků na přední nápravě, s nímž se všechny týmy potýkají zejména v pomalých zatáčkách, ale také s deficitem v zadní části vozu. To je důsledek nenaplněných aerodynamických cílů při vývoji vozu.
“Vůz je v podstatě tam, kde jsme očekávali, že bude podle jeho vlastností,” řekl technický ředitel Matt Harman před víkendovými jízdami. “Jen ho musíme více aerodynamicky zatížit. Chtěli bychom, aby vůz měl lepší trakci. Zavedli jsme některé věci, které nám zajistí lepší trakci po mechanické stránce. Teď to musíme doplnit o pokročilou aerodynamiku.”
Po prvních závodech se očekává modernizace, která by tyto nedostatky odstranila, ale do té doby zůstává Alpine vozem, který má jen malou šanci na úspěch, a to i přes veškerou snahu týmu na trati, který s ním během testování a tohoto víkendu udělal velký pokrok. Vzhledem k rozsahu mechanických změn během zimy lze možná ještě leccos získat, pokud jde o optimalizaci nastavení, ale výkon ukázal, že přes zimu nedošlo k potřebnému pokroku.
Jediným nejasným pozitivem je, že Bahrajn nebyl v posledních letech pro tento tým silným okruhem a požadavek na trakci omezený na zadní část vozu, navíc s mírným výkonovým deficitem, znamená, že se jedná o potenciálně jednu ze slabších tratí vozu.