Alpine na prodej? Ale s motory…
Neúspěšný start Alpine do sezóny Formule 1 již podnítil úvahy o tom, že by její mateřská společnost Renault mohla zvážit nabídku na prodej týmu.
Podle informací z posledních týdnů by však případný prodej vozu byl pravděpodobně podmíněn tím, že nový majitel bude v dohledné době nadále používat motory Renault.
Úvodní čtyři závody sezóny 2024 potvrdily, že Alpine je v obtížné situaci, neboť v šampionátu konstruktérů je na posledním místě s nulovým počtem bodů společně se Sauberem a Williamsem. Zdá se, že je nejméně konkurenceschopný z této trojice, a co hůř, není zákaznickou jednotkou, ale plně továrním týmem, za nímž stojí automobilový gigant Renault. Ještě v únoru 2023, při příležitosti představení nového vozu F1 pro tuto sezónu, naznačilo vedení týmu ambiciózní cíle. Po čtvrtém místě v šampionátu konstruktérů v roce 2022 bylo cílem pravidelně se umisťovat na stupních vítězů a přiblížit se první trojce, kterou v té době tvořily týmy Red Bull, Ferrari a Mercedes.
O pouhý více než rok později je scénář zcela odlišný. V mezidobí odešli generální ředitel Laurent Rossi, ředitel týmu Otmar Szafnauer a dvě historické postavy týmu, sportovní ředitel Alan Permane a technický ředitel Pat Fry. Místo toho, aby změny ve vedení pomohly týmu k posunu vpřed, propadl se zpět na dno žebříčku. Důvody jsou složité a nepřekvapuje, že jeho situace vyvolala řeči o zájmu o převzetí. Je zákonem trhu, že se kupuje, když je hodnota společnosti nejnižší.
Renault původně získal tým v Enstone zpět do svého vlastnictví v roce 2015 a od roku 2021 začal používat značku Alpine – jako prostředek obnovy image historické značky sportovních vozů francouzského výrobce. Být v pozadí však není pro prodej vozů dobré, a pokud se brzy neobjeví žádné známky pokroku, pak není těžké si představit, že nabídky na koupi mohou být brány vážněji. Ale zatímco najít kupce nemusí být problém, jednu komplikaci představuje budoucnost divize motorů Renault.
Podle informací z paddocku v Suzuce je jednou z podmínek prodeje týmu podmínka, že pohonná jednotka Renault bude používána po určitý počet sezón – předpokládá se, že do roku 2029. To by zajistilo budoucnost skupině inženýrů, kteří již pracují na nové turbohybridní pohonné jednotce, jež bude mít premiéru v roce 2026. Toto omezení v podobě používání motoru Renault by však mohlo snížit počet potenciálních kupců – někteří zájemci by totiž chtěli zapojit do projektu své vlastní pohonné jednotky nebo jednotky jiných výrobců, se kterými již existují vazby.
V prohlášení společnosti Alpine se nicméně uvádí:
“Zvěsti a historky o tom, že je tým na prodej, jsou nepravdivé. Tým kategoricky není na prodej.”