Pět nejvýraznějších témat před GP Číny

Po pěti letech čekání od poslední Velké ceny Číny je konečně čas vrátit se na okruh, který v minulosti přinesl několik klasických závodů. A od Japonska se toho hodně děje i mimo trať, což poskytne spoustu témat k hovoru, až paddock dorazí do Šanghaje...

Štítky: GP Číny Zveřejněno 15. 04 2024 — GPF1.cz

Fernando Alonso zůstává

Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari – a načasování tohoto oznámení před začátkem letošní sezóny – rozhýbal trh s jezdci dříve než obvykle, ale i tak bylo potvrzení budoucnosti Fernanda Alonsa tak brzy téměř překvapením. Ještě nedávno jsme psali, že se trh s jezdci zahřívá, ale právě rozhodnutí Carlose Sainze o tom, kde bude závodit od roku 2025, se jevilo jako ústřední.

Jeho krajan Alonso se totiž zavázal k tomu, co sám popisuje jako “nejdelší smlouvu, jakou jsem kdy v kariéře podepsal”, díky níž bude závodit za Aston Martin minimálně do konce sezony 2026 a možná i déle. I kdyby se ukázalo, že rok 2026 bude ve věku 45 let jeho posledním závodním rokem, Alonso říká, že se vidí v dalších rolích u Aston Martinu i po tomto datu.

Alonso je osmým nejmladším jezdcem, který startoval v závodech Formule 1. Dostane se tak i do první padesátky nejstarších jezdců a příští rok překoná Michaela Schumachera a stane se nejstarším jezdcem, který startoval ve Velké ceně po 50 letech. Vzhledem k tomu, že v roce 2026 spojí své síly také Honda a Aston Martin, není při Alonsových výkonech rozhodně vyloučeno, že se stane druhým nejstarším mistrem světa v historii F1 po Juanu Manuelu Fangiovi, kterému bylo v době zisku jeho posledního titulu 46 let a 41 dní.


Nové číslo online magazínu KOLO na KOLO

  • Víme, co všechno a proč se odehrává v Red Bullu
  • Jak Hamilton mazaně vyjednal smlouvu s Ferrari, a obešel všechny
  • Opravdu nejsilnější parnerství v F1
  • Bernie Ecclestone, jak jej neznáte
  • O prvním automobilovém závodě

PŘEDPLATNÉ na webu kolonakolo.cz


Návrat do Číny

Skoro se nechce věřit, že od posledního závodu formule 1 v Číně uplynulo celých pět let, ale od doby, kdy Lewis Hamilton přivedl do cíle svého tehdejšího týmového kolegu Valtteriho Bottase a Sebastiana Vettela z Ferrari, se toho ve světě událo hodně. Za tu dobu Hamilton přidal šestý a sedmý titul mistra světa, před sérií tří titulů v řadě pro Maxe Verstappena, zatímco Racing Point se stal Aston Martinem; Renault se stal Alpine; Alfa Romeo se stala Kick Sauberem (a stane se Audi); Toro Rosso se stalo AlphaTauri a pak RB; Kimi Raikkonen a Vettel odešli do důchodu, A Alonso se vrátil z důchodu.

Ze současného startovního pole čtyři jezdci v Šanghaji nikdy nezávodili – včetně Oscara Piastriho, Yukiho Tsunody a Logana Sargeanta – a to znamená, že pro Zhou Guanyu to bude první domácí závod. První čínský jezdec, který závodil ve Formuli 1, si musel počkat od svého debutu v roce 2022, ale tento víkend dostane šanci jet před vyprodaným publikem na okruhu Shanghai International Circuit.

Když k tomu připočteme fakt, že se jedná o první sprintový víkend sezony, bude to výjimečný návrat na okruh, který v minulosti tak často poskytoval vzrušující závody.

Souboj Red Bullu a Ferrari

V generaci současných předpisů je dominance Red Bullu tak výrazná, že je jen velmi málo míst, která jsou pro obhájce titulu obzvláště slabá, a Suzuka to potvrdila. Red Bull byl v Japonsku loni nesmírně působivý a i tentokrát byl třídou, ale pronásledovatelé se rozhodně přibližují. Rozdíl mezi Maxem Verstappenem na pole position a Oscarem Piastrim na druhém místě v roce 2023 byl stejný, jaký letos pokrýval prvních sedm vozů, včetně pěti různých týmů Red Bull, McLaren, Ferrari, Aston Martin a Mercedes.

Skutečnost, že lze jmenovat McLaren před Ferrari, byla způsobena velmi působivým kvalifikačním kolem Landa Norrise, který však v závodní úpravě neměl takové tempo, aby udržel Carlose Sainze a Charlese Leclerca na uzdě. A Sainz se mohl ještě více přiblížit Sergiu Perezovi a tlačit na něj alespoň v boji o druhé místo, kdyby nemusel Norrise vymazat díky strategii.

To, že se Ferrari přiblížilo na trati, která Red Bullu vyhovuje, je pro Scuderii povzbudivé a nyní míří na okruh Shanghai International Circuit, který se vyznačuje vyššímí nároky na přední kola, což by mohlo hrát o něco více na strunu Ferrari. Red Bull se bude snažit dokázat, že jeho výkonnostní náskok je stále tak velký, že dokáže zvládnout i víkendy, které Ferrari vyhovují o něco více, ale už jen tato diskuse ukazuje, jak se zvyšují šance na těsné souboje o vítězství.

Mercedes hledá odpovědi

Velká cena Japonska byla pro Mercedes hořkosladkým víkendem a zejména Hamilton prožíval různé emoce. Povzbudivý páteční začátek víkendu vedl k tomu, že si Hamilton mnohem více užíval, že může vůz protlačit vysokorychlostními úseky v Suzuce, a způsob, jakým se W15 choval, mu dodával odvahu. Závod se však nevyvíjel tak dobře a Hamilton se kvůli kombinaci poškození a strategie omezil na deváté místo, zatímco George Russell skončil sedmý.

Na konci víkendu Toto Wolff přiznal, že Mercedes je ve “fázi přestavby” a snaží se pochopit, proč vůz nepřináší očekávaný výkon v čase na kolo. To však přišlo na pozadí toho, že Mercedes zjistil, že na trati dosahuje přítlaku, na který se zaměřuje, jen z něj nedokáže vytěžit potřebný čas. Wolff trvá na tom, že je to pozitivní znamení, protože to Mercedes posouvá blíže k uvolnění potenciálu, který by podle něj měl mít, a po nejnovější analýze dat zpět v továrně se bude snažit dosáhnout dalšího kroku vpřed.

Kalendář na rok 2025

I když za sebou máme teprve čtyři závody aktuální sezóny a ono se bude mluvit o příští sezóně. Ale kalendář na rok 2025 byl potvrzen na konci minulého týdne a oproti letošnímu roku obsahuje změnu několika úvodních závodů. Vzhledem k tomu, že v březnu příštího roku bude probíhat ramadán, závody v Bahrajnu a Saúdské Arábii se přesunuly z nedávných kalendářních míst, kde zahajovaly sezónu, a v roce 2025 budou čtvrtým a pátým dějstvím. To znamená, že Austrálie se vrátí na pozici prvního závodu sezóny.

Letošní Velká cena Číny se sice ještě nekonala, ale příští ročník bude druhým závodem, které bude tvořit dvojici s Austrálií před cestou do Japonska, protože úvodní skupina závodů je pokud možno regionalizovaná. Kteří jezdci však tento program příští rok doplní? Trh s jezdci čeká v následujících týdnech a měsících ještě spousta zvratů, například Daniel Ricciardo bude chtít dosáhnout výsledku, který by oživil jeho sezónu a zvýšil šance, že bude na startovním roštu v Albert Parku v roce 2025.