Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Japonska
Kdo si z Japonska odváží dobré pocity, a kdo spíše ty horší?
Yuki Tsunoda
Opravdu silný víkend domácího hrdiny, kterému místní fanoušci při šachovnicové vlajce právem srdečně tleskali. Tsunoda neodjel ideální grand prix – pomalý odjezd při původním startu mu mohl zničit závod – ale RB zde opravdu nemělo úplně ambici, aby bodovalo. Pět týmů bylo zjevně rychlejších a všech pět mělo v cíli oba vozy. Ale zatímco problémy Sauberu a Valtteriho Bottase při zastávkách v boxech a příšerný restart Nica Hülkenberga pomohly, Tsunoda se postaral o své štěstí skvěle zvládnutým závěrečným stintem, v němž zajel nejrychlejší kolo pouhá dvě kola před koncem na tvrdých pneumatikách, jejichž stáří se blížilo 30 kolům. Dobrá práce, hodná Tsunodova prvního bodu na domácí půdě.
Ferrari
Díky tomu, že se Sergio Perez poprvé od loňského května vrátil do první řady, nemělo Ferrari v kvalifikaci moc důvodů k oslavám, dokonce ani druhé místo za Verstappenem, což je asi tak všechno, na co se v tuto chvíli může některý z předních týmů zaměřit, by nebylo důvod pro nadšení. Chytrá a dobře propracovaná strategie (ano, u Ferrari!) s oběma vozy však znamenala, že Sainz poskočil ze čtvrtého na třetí místo a Leclerc ze sedmého na čtvrté. Byl to dokonalý příklad toho, jak daleko se tým dostal v přístupu k závodům a jejich realizaci na taktické úrovni, podpořené velmi rychlým vozem. Sainz pokračuje v působivém výkonu po operaci slepého střeva, zatímco Leclerc zazářil tím, že na začátku závodu odjel 25 kol na střední sadě pneumatik, aby mu vyšla strategie jedné zastávky, a přeskočil oba McLareny, Alonsa i Hamiltona. McLarenu určitě pomohlo i to, že Norris zdánlivě zbytečně zajel do boxů. Dobré výkony obou jezdců znamenají, že Ferrari po čtyřech závodech ztrácí na Red Bull pouhých 21 bodů, což by se před sezónou většině pozorovatelů zdálo jako nedosažitelný cíl.
Red Bull
Red Bull se v neděli mírně obával svého závodního tempa ve srovnání s Ferrari, ale pokud měl nějaké obavy, závod je měl vyřešit. Ferrari nakonec nikdy nedokázalo Maxe Verstappena potrápit, ať už by startovalo odkudkoli, a Sergio Perez by je pravděpodobně vyprovodil pryč z oblasti vysokých ambicí, i kdyby Scuderia znamenala postavení ve druhé řadě. Abychom byli spravedliví, od Red Bullu se to v Suzuce vždycky čekalo. A úplně se nelze divit tomu, kdyby se v týmu našli tací, kteří by si kladli otázku, zda to nemělo být z hlediska náskoku v cíli ještě o něco pohodlnější. Ale po absolutním průšvihu v Melbourne to byl do značné míry případ obnovení normálu a ukázka, ne že by o tom někdy bylo pochyb, že je to stále tým, který má nakročeno k ovládnutí letošního šampionátu.
Fernando Alonso
Není to sice tak docela případ toho, jaký rozdíl dělá rok – Velká cena Japonska 2023 se jela sotva před půl rokem – ale porovnejte loňskou ztrátu Fernanda Alonsa na Maxe Verstappena s tou letošní:
2023: 74.725s
2024: 44.272s
To je zjevně rozdíl jako den a noc. Dobře, stále to není tam, kde by Alonso chtěl být právě teď, a celkově je Aston Martin stále pravděpodobně pátým nejrychlejším vozem. Ale jeho kvalifikační rychlost v kombinaci se solidní strategií a Alonsovou efektivitou umožňuje z tohoto vozu získat více, než by měl být nominálně schopen právě teď. Aston je zkrátka ve hře tak, jak ke konci loňského roku nebyl. Byl to další skvělý výkon Alonsa, který možná nedosahuje takových výsledků jako loni, ale zdá se, že podává výkony na stejně vysoké úrovni, jakou byste očekávali.
Nové číslo online magazínu KOLO na KOLO
- Víme, co všechno a proč se odehrává v Red Bullu
- Jak Hamilton mazaně vyjednal smlouvu s Ferrari, a obešel všechny
- Opravdu nejsilnější parnerství v F1
- Bernie Ecclestone, jak jej neznáte
- O prvním automobilovém závodě
PŘEDPLATNÉ na webu kolonakolo.cz
McLaren
McLaren zjevně nezvolil správnou strategii – když jedete ke druhé zastávce v boxech ve stejném kole, kdy přímý soupeř jede na první zastávku těsně před vámi (protože startoval daleko za vámi), je jasné, že se něco pokazilo. Nelze se ubránit pocitu, že Lando Norris zde měl překonat alespoň jedno z Ferrari, ale místo toho se zdálo, že agresivní brzká zastávka, která krátce undercutovala Pereze, zbrzdila vedoucí vůz McLarenu na zbytek závodu. McLaren však také nebude nadšený z toho, co viděl, pokud jde o tempo. Do Suzuky vkládal velké naděje a byl nesporně konkurenceschopný, ale ne tak, jak by potřeboval. Pokud je to momentálně jeho výkonnostní strop, tak to prostě nestačí.
Williams
Williams byl prvním zjevným poraženým, protože vedoucí vůz týmu byl vyřazen hned v úvodním kole, ale i bez tohoto incidentu to vypadalo, že tým bude mít s bodováním těžké. Někteří budou kritizovat umístění Albonova vozu při incidentu s Ricciardem, ale kvůli Ricciardovu pomalému výjezdu ze zatáčky, krátce po téměř zastavení na trati, neměl Albon vlastně kam uhnout a Ricciardo mu nenechal dostatek místa/nehleděl na něj. Sargeant měl velmi….Sargeantový závod. Byl konkurenceschopný s ostatními vozy těsně za hranicí první desítky, ale chyba v první zatáčce Degner ho poslala mimo trať ve druhé. Tyto zatáčky vyvedly z míry mnohé, ale nikoho v takové míře jako Sargeanta, a to jel na studených pneumatikách. A je třeba se také blíže podívat na jeho couvání zpět na trať. V těžké zatáčce, kde bylo mnoho jezdců na studených pneumatikách z boxů nebo na starých pneumatikách, protože ještě nezastavili, to bylo na hranici nebezpečnosti. Další víkend s velkým poškozením pro tým, který si to také nemůže dovolit.
Lance Stroll
Pro Lance Strolla to byl divoký závod s několika opravdu zajímavými momenty, ale to se stává, když startujete tak hluboko pod úrovní, kam by vůz měl patřit. Nakonec, zatímco Alonso tento víkend udržel Aston mezi těmi úspěšnějšími, se Strollem vůz bojoval mezi neúspěšnými. Tento víkend existovala jasná hierarchie rychlosti a Aston byl jasně vozem minimálně na body. Ještě je třeba blíže prozkoumat, zda byl na vině především on, když nakonec nepostoupil do první desítky – pozdní zastávka v boxech pro měkké pneu byla překvapivá a nevyplatila se – ale místo na této straně této rubriky (pro méně úspěšné) bylo pro Kanaďana předem rezerovávno rezervováno, když se kvalifikoval tam, kam se kvalifikoval.
Mercedes
Pozitivní je, že Mercedes má přehled o svých hlavních slabinách a o tom, jakou roli při jejich odhalování sehrál tento víkend. Zdá se, že i spousta polehčujících okolností, navzdory nevýraznému výsledku v Suzuce. Ale šesté a sedmé místo bylo pravděpodobně na kartě, kdyby si Mercedes dříve uvědomil to, co si většina ostatních zřejmě uvědomila před závodem: že degradace pneumatik bude natolik vážná, že strategie se dvěma zastávkami bude jednoznačně nejlepší. V žádném případě by to nebyl vynikající výsledek. Ale sedmé a deváté místo – a boj o čtvrté místo v šampionátu konstruktérů s týmem Aston Martin, který ne poprvé v této sezóně bojoval s jednou rukou svázanou – není ani zdaleka to, čeho by měl tým tohoto kalibru dosáhnout.
Daniel Ricciardo
Předtím, než závod skončil ve třetí zatáčce v bariérách, se zdálo, že Ricciardo zažije dobrý víkend – v prvním tréninku přenechal svůj vůz Ayumu Iwasovi, ale ve zbytku tréninků se přiblížil týmovému kolegovi Tsunodovi. Rozpačitá kvalifikace ze začátku sezony zůstává rozpačitá, ale alespoň posunul kupředu – předtím, než se zapletl do kolize s Alexem Albonem. Od Ricciarda to byl zlomek vteřiny chybného odhadu, který si nezasloužil trest, ale nakonec, pokud je někdo viníkem havárie, byl to jednoznačně on, kdo se na Albona při nájezdu do třetí zatáčky najel, což byl pravděpodobně případ ztráty koncentrace. Ještě že už byla v plánu změna šasi pro Šanghaj.
Alpine
Naprosto bezvýznamný. Modernizovaný vůz A524 sice v kvalifikaci ukázal jisté známky života, ale v závodě horlivě upevňoval svůj status nejhoršího vozu F1. Koneckonců, předjíždět vozy se stejnou strategií mělo být v Suzuce obtížné, a také bylo, pokud jste nebyli někdo, kdo závodí s Alpinem, v tom případě to bylo zjevně docela dobře proveditelné. Trochu tomu přispěl fakt, že Pierre Gasly vezl poškozenou podlahu, zřejmě po úvodním střetu s Estebanem Oconem (což ještě více zarmoutilo), ale ani Oconovo tempo nebylo tak dobré. Celkově si však z víkendu můžeme odnést pouze Oconův výkon. A je to spíše pozitivum pro Oconovo postavení na trhu jezdců než pro Alpine v tuto chvíli – protože žádný výkon jezdce ji v tuto chvíli nemůže vytáhnout na slušnou úroveň.