Analýza: Dopad nového bodovacího systému

Formule 1 zvažuje první změnu rozdělování bodů ve velkých cenách od roku 2010. Úprava je však relativně malá a ponechala by hodnotu většiny umístění v cíli, včetně vítězství, beze změny. Jaký by to tedy mělo dopad?

Štítky: 2024 2025 Zveřejněno 28. 04 2024 — GPF1.cz

Plán je rozšířit počet míst, za která se platí body, z 10 na 12. Ti, kteří skončí na 13. až 20. místě, by nadále zůstali bez odměny.

  • 1. místo: 25 bodů
  • 2. místo: 18
  • 3. místo: 15
  • 4. místo: 12
  • 5. místo: 10
  • 6. místo: 8
  • 7. místo: 6
  • 8. místo: 4 (nově navrženo 5 bodů)
  • 9. místo: 2 (nově navrženo 4 bodů)
  • 10. místo: 1 (nově navrženo 3 bodů)
  • 11. místo: 0 (nově navrženo 2 bodů)
  • 12. místo: 0 (nově navrženo 1 bodů)
  • 13. místo a níže: 0

Zřejmým důvodem pro změnu je, že v F1 dnes zůstává mnoho dojetí do cíle neoceněných. Spolehlivost hybridních turbodieselů V6 lze považovat téměř za samozřejmost, mnoho dílů vozu musí vydržet několik závodů a jsou vybaveny senzory, které týmům umožňují odhalit a často i zvládnout vznikající problémy. Výsledkem je, že ačkoli boduje pouze 10 nejlepších jezdců, loni každý závod dokončilo nejméně 14 vozů. Pro poslední závod s pouhým tuctem dojetých jezdců se musíme vrátit k ‘crash-festu’ Velké ceny Toskánska 2020. Od Velké ceny Austrálie 2015 neměl žádný závod méně jezdců, takže je jen malá šance, že nová bodovaná místa zůstanou neobsazená.

ČTI ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO

Pro mnoho jezdců však bude efekt změny zanedbatelný. Zatímco změny v bodovém systému F1 byly hodnoceny podle toho, jak mohly zamíchat výsledky dřívějších šampionátů, tato změna se zaměřuje na pozice ve středu pole, takže by nezměnila osud žádného boje o titul od roku 2010, kdy se vítězství začalo hodnotit 25 body. V tom roce Sebastian Vettel porazil Fernanda Alonsa v boji o titul těsně o čtyři body. Podle tohoto systému bodování by Alonso získal o dva body více, čímž by se jeho porážka ještě více ztenčila. Ani to by nezabránilo tomu, aby Alonso v roce 2012 prohrál s Vettelem (oba by měli o dva body více).

Lewis Hamilton by i tak přišel o titul v roce 2016, který by získal Nico Rosberg, a o korunu v roce 2021, kterou by získal Max Verstappen. V druhém případě by se notoricky známá změna osudu titulu v posledním kole stejně odehrála, ačkoli by dvojice nedojela do finále s rovným počtem bodů, Verstappen by získal o dva body více. Je tedy nepravděpodobné, že by se titul mistra tak či onak změnil. Bude to mít vliv pouze na přední jezdce v těch vzácných dnech, kdy některý z nich utrpí technický problém nebo poškození, kvůli němuž se propadne pořadím a bude přemýšlet, zda odstoupit, nebo ne.

Největší rozdíl to bude mít nikoli pro jezdce bojující o nejvyšší příčky, ale pro týmy, které se přou o nižší pozice – kde jsou rozdíly v prize money nejdůležitější. V posledních letech by se pořadí změnilo takto:

Sezona Realita Nový bodový systém
2023 2. Mercedes 409
3. Ferrari 406
2. Ferrari 415 (více vítězství)
3. Mercedes 415
2023 7. Williams 28
8. AlphaTauri 25
7. AlphaTauri 53
8. Williams 51
2022 6. Alfa Romeo 55
7. Aston Martin 55
6. Aston Martin 97
7. Alfa Romeo 80
2022 8. Haas 37
9. AlphaTauri 35
8. AlphaTauri 60
9. Haas 51
2021 8. Williams 23
9. Alfa Romeo 13
8. Alfa Romeo 42
9. Williams 36

Je zřejmé, že většina změn se soustředí do dolní poloviny bodových tabulek, což se dalo očekávat. Některé z těchto výkyvů jsou poměrně výrazné: Aston Martin by se v roce 2022 bodově nevyrovnal s Alfou Romeo, ale porazil ji o 17 bodů, protože Sebastian Vettel, Lance Stroll a Nico Hulkenberg získali dohromady 24 bodů navíc.

Další změny poznámek v tomto období, které ilustrují dopad navrhované změny, zahrnují:

  • Nyck de Vries by ve svém prvním závodě za tým AlphaTauri získal bod.
  • Lando Norris by dosáhl svého nejlepšího umístění v loňském šampionátu, když by se dostal na páté místo před Charlese Leclerca.
  • Daniel Ricciardo by se v pořadí 2023 propadl o dvě místa za Kevina Magnussena a Zhou Guanyu.
  • Oba jezdci týmu Haas by v pořadí 2022 skončili o dvě místa níže
  • Nico Hulkenberg by v roce 2022 získal bod pro Aston Martin, když nahradil Vettela
  • Mick Schumacher by svou první sezónu v F1 zakončil s jedním bodem místo žádného (Nikita Mazepin by stále nebodoval)

Změna bude do značné míry působit tak, aby se snížil vliv jediného výjimečného výsledku na výkonnost týmu. Bude více odměňovat konzistentní bodování. Zda to bude mít negativní dopad na odrazování od riskování, se teprve uvidí, ale bodový systém F1 je již nyní poměrně plochý a odměňuje konzervativní přístup ke sbírání bodů.

Změna však bude mít ještě jeden vedlejší efekt, který nemá nic společného s odměňováním výkonnosti týmů. FIA bude moci vydělat více, protože vstupní poplatky týmů i poplatky za superlicence jezdců jsou vázány na počet získaných bodů. Kalendář na příští rok bude obsahovat stejných 24 kol jako letos. Za předpokladu, že bude zahrnovat také šest sprintových závodů, zvýší tato změna počet bodů udělených v sezóně z 2 664 na 2 856, což představuje nárůst o 7,2 %, takže FIA na této změně skutečně vydělá.

Nové pořadí po GP Číny:

P. Pilot Body Pilot nové Nové body
1 Max Verstappen 110 Max Verstappen 110
2 Sergio Perez 85 Sergio Perez 85
3 Charles Leclerc 76 Charles Leclerc 76
4 Carlos Sainz Jnr 69 Carlos Sainz Jnr 69
5 Lando Norris 58 Lando Norris 59 (+1)
6 Oscar Piastri 38 Oscar Piastri 41 (+3)
7 George Russell 33 Fernando Alonso 34 (+3)
8 Fernando Alonso 31 George Russell 33
9 Lewis Hamilton 19 Lewis Hamilton 25 (+6)
10 Lance Stroll 9 Lance Stroll 12 (+3)
11 Yuki Tsunoda 7 Nico Hulkenberg 12 (+8)
12 Oliver Bearman 6 Yuki Tsunoda 9 (+2)
13 Nico Hulkenberg 4 Oliver Bearman 6
14 Kevin Magnussen 1 Kevin Magnussen 5 (+4)
15 Alexander Albon 0 Alexander Albon 5 (+5)
16 Esteban Ocon 0 Esteban Ocon 2 (+2)
17 Zhou Guanyu 0 Zhou Guanyu 2 (+2)
18 Daniel Ricciardo 0 Daniel Ricciardo 1 (+1)
19 Pierre Gasly 0 Pierre Gasly 0
20 Valtteri Bottas 0 Valtteri Bottas 0
21 Logan Sargeant 0 Logan Sargeant 0

Týmy:

1 Red Bull 195 Red Bull 195
2 Ferrari 151 Ferrari 151
3 McLaren 96 McLaren 100 (+4)
4 Mercedes 52 Mercedes 58 (+6)
5 Aston Martin 40 Aston Martin 46 (+6)
6 RB 7 Haas 17 (+12)
7 Haas 5 RB 10 (+3)
8 Williams 0 Williams 5 (+5)
9 Alpine 0 Alpine 2 (+2)
10 Sauber 0 Sauber 2 (+2)