Analýza: Dopad nového bodovacího systému
Formule 1 zvažuje první změnu rozdělování bodů ve velkých cenách od roku 2010. Úprava je však relativně malá a ponechala by hodnotu většiny umístění v cíli, včetně vítězství, beze změny. Jaký by to tedy mělo dopad?
Plán je rozšířit počet míst, za která se platí body, z 10 na 12. Ti, kteří skončí na 13. až 20. místě, by nadále zůstali bez odměny.
- 1. místo: 25 bodů
- 2. místo: 18
- 3. místo: 15
- 4. místo: 12
- 5. místo: 10
- 6. místo: 8
- 7. místo: 6
- 8. místo: 4 (nově navrženo 5 bodů)
- 9. místo: 2 (nově navrženo 4 bodů)
- 10. místo: 1 (nově navrženo 3 bodů)
- 11. místo: 0 (nově navrženo 2 bodů)
- 12. místo: 0 (nově navrženo 1 bodů)
- 13. místo a níže: 0
Zřejmým důvodem pro změnu je, že v F1 dnes zůstává mnoho dojetí do cíle neoceněných. Spolehlivost hybridních turbodieselů V6 lze považovat téměř za samozřejmost, mnoho dílů vozu musí vydržet několik závodů a jsou vybaveny senzory, které týmům umožňují odhalit a často i zvládnout vznikající problémy. Výsledkem je, že ačkoli boduje pouze 10 nejlepších jezdců, loni každý závod dokončilo nejméně 14 vozů. Pro poslední závod s pouhým tuctem dojetých jezdců se musíme vrátit k ‘crash-festu’ Velké ceny Toskánska 2020. Od Velké ceny Austrálie 2015 neměl žádný závod méně jezdců, takže je jen malá šance, že nová bodovaná místa zůstanou neobsazená.
ČTI ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO
Pro mnoho jezdců však bude efekt změny zanedbatelný. Zatímco změny v bodovém systému F1 byly hodnoceny podle toho, jak mohly zamíchat výsledky dřívějších šampionátů, tato změna se zaměřuje na pozice ve středu pole, takže by nezměnila osud žádného boje o titul od roku 2010, kdy se vítězství začalo hodnotit 25 body. V tom roce Sebastian Vettel porazil Fernanda Alonsa v boji o titul těsně o čtyři body. Podle tohoto systému bodování by Alonso získal o dva body více, čímž by se jeho porážka ještě více ztenčila. Ani to by nezabránilo tomu, aby Alonso v roce 2012 prohrál s Vettelem (oba by měli o dva body více).
Lewis Hamilton by i tak přišel o titul v roce 2016, který by získal Nico Rosberg, a o korunu v roce 2021, kterou by získal Max Verstappen. V druhém případě by se notoricky známá změna osudu titulu v posledním kole stejně odehrála, ačkoli by dvojice nedojela do finále s rovným počtem bodů, Verstappen by získal o dva body více. Je tedy nepravděpodobné, že by se titul mistra tak či onak změnil. Bude to mít vliv pouze na přední jezdce v těch vzácných dnech, kdy některý z nich utrpí technický problém nebo poškození, kvůli němuž se propadne pořadím a bude přemýšlet, zda odstoupit, nebo ne.
Největší rozdíl to bude mít nikoli pro jezdce bojující o nejvyšší příčky, ale pro týmy, které se přou o nižší pozice – kde jsou rozdíly v prize money nejdůležitější. V posledních letech by se pořadí změnilo takto:
Sezona | Realita | Nový bodový systém |
2023 | 2. Mercedes 409 3. Ferrari 406 |
2. Ferrari 415 (více vítězství) 3. Mercedes 415 |
2023 | 7. Williams 28 8. AlphaTauri 25 |
7. AlphaTauri 53 8. Williams 51 |
2022 | 6. Alfa Romeo 55 7. Aston Martin 55 |
6. Aston Martin 97 7. Alfa Romeo 80 |
2022 | 8. Haas 37 9. AlphaTauri 35 |
8. AlphaTauri 60 9. Haas 51 |
2021 | 8. Williams 23 9. Alfa Romeo 13 |
8. Alfa Romeo 42 9. Williams 36 |
Je zřejmé, že většina změn se soustředí do dolní poloviny bodových tabulek, což se dalo očekávat. Některé z těchto výkyvů jsou poměrně výrazné: Aston Martin by se v roce 2022 bodově nevyrovnal s Alfou Romeo, ale porazil ji o 17 bodů, protože Sebastian Vettel, Lance Stroll a Nico Hulkenberg získali dohromady 24 bodů navíc.
Další změny poznámek v tomto období, které ilustrují dopad navrhované změny, zahrnují:
- Nyck de Vries by ve svém prvním závodě za tým AlphaTauri získal bod.
- Lando Norris by dosáhl svého nejlepšího umístění v loňském šampionátu, když by se dostal na páté místo před Charlese Leclerca.
- Daniel Ricciardo by se v pořadí 2023 propadl o dvě místa za Kevina Magnussena a Zhou Guanyu.
- Oba jezdci týmu Haas by v pořadí 2022 skončili o dvě místa níže
- Nico Hulkenberg by v roce 2022 získal bod pro Aston Martin, když nahradil Vettela
- Mick Schumacher by svou první sezónu v F1 zakončil s jedním bodem místo žádného (Nikita Mazepin by stále nebodoval)
Změna bude do značné míry působit tak, aby se snížil vliv jediného výjimečného výsledku na výkonnost týmu. Bude více odměňovat konzistentní bodování. Zda to bude mít negativní dopad na odrazování od riskování, se teprve uvidí, ale bodový systém F1 je již nyní poměrně plochý a odměňuje konzervativní přístup ke sbírání bodů.
Změna však bude mít ještě jeden vedlejší efekt, který nemá nic společného s odměňováním výkonnosti týmů. FIA bude moci vydělat více, protože vstupní poplatky týmů i poplatky za superlicence jezdců jsou vázány na počet získaných bodů. Kalendář na příští rok bude obsahovat stejných 24 kol jako letos. Za předpokladu, že bude zahrnovat také šest sprintových závodů, zvýší tato změna počet bodů udělených v sezóně z 2 664 na 2 856, což představuje nárůst o 7,2 %, takže FIA na této změně skutečně vydělá.
Nové pořadí po GP Číny:
P. | Pilot | Body | Pilot nové | Nové body |
1 | Max Verstappen | 110 | Max Verstappen | 110 |
2 | Sergio Perez | 85 | Sergio Perez | 85 |
3 | Charles Leclerc | 76 | Charles Leclerc | 76 |
4 | Carlos Sainz Jnr | 69 | Carlos Sainz Jnr | 69 |
5 | Lando Norris | 58 | Lando Norris | 59 (+1) |
6 | Oscar Piastri | 38 | Oscar Piastri | 41 (+3) |
7 | George Russell | 33 | Fernando Alonso | 34 (+3) |
8 | Fernando Alonso | 31 | George Russell | 33 |
9 | Lewis Hamilton | 19 | Lewis Hamilton | 25 (+6) |
10 | Lance Stroll | 9 | Lance Stroll | 12 (+3) |
11 | Yuki Tsunoda | 7 | Nico Hulkenberg | 12 (+8) |
12 | Oliver Bearman | 6 | Yuki Tsunoda | 9 (+2) |
13 | Nico Hulkenberg | 4 | Oliver Bearman | 6 |
14 | Kevin Magnussen | 1 | Kevin Magnussen | 5 (+4) |
15 | Alexander Albon | 0 | Alexander Albon | 5 (+5) |
16 | Esteban Ocon | 0 | Esteban Ocon | 2 (+2) |
17 | Zhou Guanyu | 0 | Zhou Guanyu | 2 (+2) |
18 | Daniel Ricciardo | 0 | Daniel Ricciardo | 1 (+1) |
19 | Pierre Gasly | 0 | Pierre Gasly | 0 |
20 | Valtteri Bottas | 0 | Valtteri Bottas | 0 |
21 | Logan Sargeant | 0 | Logan Sargeant | 0 |
Týmy:
1 | Red Bull | 195 | Red Bull | 195 |
2 | Ferrari | 151 | Ferrari | 151 |
3 | McLaren | 96 | McLaren | 100 (+4) |
4 | Mercedes | 52 | Mercedes | 58 (+6) |
5 | Aston Martin | 40 | Aston Martin | 46 (+6) |
6 | RB | 7 | Haas | 17 (+12) |
7 | Haas | 5 | RB | 10 (+3) |
8 | Williams | 0 | Williams | 5 (+5) |
9 | Alpine | 0 | Alpine | 2 (+2) |
10 | Sauber | 0 | Sauber | 2 (+2) |