Rozhovor s Lewisem Hamiltonem. Jaké jsou jeho principy?
Lewis Hamilton se svěřil se svým přesvědčením. Pro sedminásobného mistra světa je zásadní, aby měl ze všech jezdců ten nejčistější štít a aby se jeho výsledky tak nemohly znevažovat. Hamilton se také rozpovídal o souboji s Verstappenem a dalších pro Brita důležitých atributech…
Během velmi těsného boje mezi ním a Maxem Verstappenem došlo letos už k několika vyostřeným momentům, za ty nejvýraznější se samozřejmě považují vzájemné kolize obou aspirantů na titul, ke kterým došlo ve Velké Británii a v Itálii.
I přes tyto události je pro britského pilota naprosto zásadním mít před ostatními závodníky čistý štít. Této vlastnosti, nebo alespoň snahy něčeho podobného dosáhnout si Hamilton skutečně cení, a to navzdory tomu, že mnozí velikáni F1 se podobnou myšlenkou neřídili.
„Tak mě můj otec vychoval, vždy mi říkal, ať za mě mluví výsledky na trati. Jako dítě jsem byl šikován, a to jak ve škole, tak na motokárách. O to víc jsem chtěl tyto lidi na dráze porazit správným způsobem, bez kolizí a technických poruch.
Když se s někým srazíte, lidé mají tendenci často říkat, že jste pak vyhráli jen díky tomu, že jste svého soupeře vyřadili, a že je to vaše strategie. Proto chci být tím ‚nejčistším‘ ze všech a díky své rychlosti, odhodlání a tvrdé práci pak nelze popřít to, čeho jsem dosáhl,“ uvedl Brit.
Souboj s Verstappenem
Hamiltonovo přesvědčení přichází v době, kdy ostře bojuje o titul mistra světa s objektivně agresivnějším Maxem Verstappenem. Nizozemec v minulosti, a i letos několikrát ukázal, že se nebojí vystrčit ostré lokty a je ochoten jít až za hranici možností.
V průběhu sezony se vedoucí dvojice už dvakrát srazila, šlo konkrétně o Britův domácí závod na anglickém Silverstonu a později o Velkou cenu Itálie, kde se závodníci vyřadili zhruba v polovině závodu, když bojovali o třetí místo.
„Musím být velmi opatrný, víc než kdykoliv předtím. Vždy je lepší být si vědom potenciální nehody než někoho nechat na pochybách a dát mu tak výhodu. Je důležité mít schopnost vyhnout se nehodám, protože v první řadě chci hlavně dokončit závod.
Řekl bych, že ve většině případů jsem si vedl dobře. Samozřejmě nic nejde dotáhnout do dokonalosti a nějaký incident vždy vznikne. Záleží ale také na jezdci, se kterým zrovna bojujete a jaký má na vás vliv.
Max není jediný jezdec, proti kterému jsem závodil. Bojoval jsem s hodně lidmi a každého z nich jsem uctíval jiným způsobem. Teď, když jsem navíc už o něco starší, snažím se své soupeře poznat o něco hlouběji a porozumět jim.
Dívám se na jejich povahu, původ a trochu i výchovu, protože to z nás dělá toho, kým ve skutečnosti jsme a je jedno jestli jde o dobré, nebo špatné vlastnosti. Proto se snažím své soupeře lépe poznat, abych lépe věděl, s kým mám tu čest,“ okomentoval Hamilton bitvu s Maxem Verstappenem.
Vyhýbání se kolizím
Pilot Mercedesu je známý pro svou schopnost vyhýbat se téměř všem možným nehodám. Letos se sám dobrovolně stáhl z boje s Verstappenem v prvním kole na italské Imole nebo v Barceloně. Hamilton přitom odmítá tvrzení, že by šlo o známku slabosti.
„Když jsem na vnější straně trati, raději se stáhnu – je to rozumná volba, jak se vyhnout kolizi, co jiného bych měl v těchto chvílích asi tak dělat? Když jsem ale na vnitřku je to jiné. Nestáhnu se, když jsem si opravdu jistý. Jsem ale pouze člověk a občas se zmýlím, to se třeba stalo letos v Silverstonu.
Víte, když závodím a mám riskovat, vždy si vzpomenu na svůj tým. Nejde jen o mě, mám za sebou přes 2000 lidí, kteří opravdu tvrdě pracují, abych mohl na trati podávat lepší výsledky a kdybych pak tohle celé zkazil jedním sobeckým rozhodnutím, mrzelo by mě to.
V lepším případě si zkazíte závod, ale můžete pokračovat. V horším případě odstoupíte, což vás na konci roku může opravdu hodně mrzet. Mohou vám chybět potřebné body a kvůli tomu pak i nemalé finance.
Mladší piloti mají možná trochu jiný pohled na věc, oni už vyrůstají na tratích, kde mají obrovské výběhové zóny a lepší úroveň bezpečnosti… možná si někdy neuvědomují jaké důsledky mohou mít jejich rozhodnutí.
Já už jsem starší generace, která vyrůstala v době, kdy závody byly hlavně zábavné, a ne profesionální a více jsme riskovali. Proto se k možným rizikům kolizí stavím tak, jak se stavím, a je to podle mě v pořádku,“ prohlásil sedminásobný šampion.
Žádná nevraživost a výčitky
I přes velmi intenzivní bitvu o titul se nezdá, že by Hamilton a Verstappen byli přímými rivaly a panovala by mezi nimi vzájemná nevraživost. Brit si to vysvětluje hlavně tím, že každý z nich pochází ze zcela jiné generace a jsou v odlišných fázích své kariéry.
„Podívejte, je mi 36 let, tento sport dělám už dlouho a za tu dobu jsem se setkal s hodně piloty, kteří se přetvařovali a chovali se jinak, než jací jsou ve skutečnosti. Zažil jsem jezdce v různých fázích kariér a v lepších i horších obdobích.
Myslím, že proto mezi mnou a Maxem není žádná nevraživost. Řekl bych, že jsem v lepší pozici, jelikož jsem zažil víc věcí a znám ten tlak, který na vás působí, když jste vpředu a bojujete o ty nejlepší příčky, on se tohle naučí časem.
Max je extrémně rychlý pilot, ale je potřeba mít víc než jen rychlost, musíte závodit hlavou a přemýšlet u toho. Nic mu ale nezazlívám, vím, jaký jsem byl já, když mi bylo 24 nebo 25, panebože, to bylo chyb.
Najednou jsem se ocitl na špičce startovního pole a byl vystaven extrémnímu tlaku. Tlak na mě působil i zvenčí, když jsem zrovna nezávodil a udělal jsem spoustu věcí špatně. Takže by teď ode mě bylo pokrytecké někoho vinit za chyby,“ uzavřel téma Hamilton.