Paradox obrubníků v Kataru: byly ‘mírné’, ale o to víc problematické

Řada jezdců se o víkendu v Kataru dostala do problémů, protože během závodu utrpěli poškození auta a pneumatiky. Víkend v Kataru nebyl pro týmy zrovna klidným a levným.

Štítky: FIA GP Kataru Michael Masi Zveřejněno 24. 11 2021 — Jiří Košta

Charles Leclerc a Nikita Mazepin museli vyměnit šasi po poškození způsobené nárazy na obrubníky, zatímco Pierre Gasly rozbil přední křídlo, které způsobilo defekt jeho pravé přední pneumatiky.

Existuje podezření, že opakované přejíždění obrubníků mělo podíl na defektech pneumatik, které utrpěly Valtteri Bottas, Lando Norris a duo Williamsu George Russell a Nicholas Latifi.

Místo toho, že by problém byl v tom, že obrubníky byly příliš drsné, šéf inženýrství Mercedesu Andrew Shovlin říká, že situace byla tak obtížná, protože obrubníky byly ve skutečnosti příliš nízké, takže neexistovalo žádné odstrašující opatření, aby je člověk nepřejížděl.

„Je to zvláštní, protože problém je v tom, že jsou ve skutečnosti docela hladké, takže je můžete celé přejet. Když je celé přejedete, přední křídla jsou velmi nízko nad zemí a jsou lámána a navíc o ně dost silně narážejí pneumatiky.

Bizarní situace, kdyby byli agresivnější, bylo by to pravděpodobně jednodušší pro auta a pneumatiky. Ale skutečnost, že se na ně můžete dostat, a nejrychlejší je dostat se na ně také, znamená, že to musíte udělat tady, a v tom je to riziko.”

Ředitel závodu F1 Michael Masi řekl, že na designu obrubníků v Losail, které jsou pravidelně na místě v závodech MotoGP i F1, není nic jedinečného.

Poukázal na skutečnost, že stejné koncepty výjezdu jsou použity bez stížností na závěrečné sekvenci Red Bull Ringu v Rakousku.

„Jsou to standardní obrubníky FIA / FIM, které jsme vždy viděli v posledních dvou zatáčkách v Rakousku. Myslím, že jednou z věcí je, že se piloti snažili využít vše ve svůj plný prospěch,” říká Masi.

Pirelli zahájilo vyšetřování toho, co způsobilo selhání pneumatik v katarském závodě, a prověří, zda samotní jezdci zneužívající obrubníky nebyli klíčovým faktorem při defektech.

Šéf italského výrobce pneumatik pro F1 a automobilové závody Mario Isola řekl: „Jakékoli malé úlomky, jakýkoli obrubník může způsobit malý defekt. Pak při ztrátě vzduchu pneumatika není schopna udržet vysokou úroveň energie, kterou tyto vozy na pneumatiky vydávají.”

Audi Q5 E-Tron se testuje v Německu