Automobilist.com

Největší problém na nové vedení F1 teprve čeká

Navzdory jeho nepopiratelným zásluhám, Bernie Ecclestone v posledních letech už opravdu fungoval jako špunt pokroku. Jenomže nadšení z nového svěžího směru, který nabralo nové vedení formule 1, nevyhnutelně narazí na komplikace. A vzrušení z čerstvé atmosféry vystřídá rozčarování. Kdo bude příčinou? Automobilky.

Štítky: FIA FOM Zveřejněno 19. 05 2017 — Tomáš Richtr

Uvolnit obsah pro sociální sítě nebo šikovně prodávat emoce příběhem malého chlapce, což naprosto fantasticky funguje jako prvotřídní reklama bez nákladů, je to nejsnazší z oblasti takzvaných ‚quick wins‘. Hlavní příčina problémů současné F1 ale spočívá v nemožnosti dělat rychlé změny. Protože chod F1 je svázán velmi složitými pravidly, a těmto pravidlům se všichni účastníci zavázali. Jsou jimi Mezinárodní automobilová federace (FIA), držitel komerčních práv – společnost Formula One Management (FOM) a samotné týmy F1. Sada těchto pravidel se často nazývá ‚Condordská dohoda‘. Na Concordském náměstí (náměstí Svornosti) v Paříži je sídlo FIA.

Verzí Concordské dohody je za posledních 36 let několik. Všechny ale mají stejný účel: na několik let dopředu stabilizovat jinak vždy rozjitřené prostředí F1 tím, že se zúčastněné strany dohodnou na dodržování pravidel na určitou dobu. Současně běžící soubor ‚Concordských dohod‘ má platnost do roku 2020, což je hlavní příčina toho, proč nelze změnit cokoli hned například s další sezonou 2018.

Concordské dohody samy o sobě by vydaly na knihu, ale jedno je o nich jisté: jejich obsah je důvěrný pouze zúčastněným stranám. První verze Concordské smlouvy vzešla jako mírový pakt rozbrojů mezi tehdejší FIA a týmy. Je ironií, že zájmy týmů tehdy hájili Bernie Ecclestone a Max Mosley, ale každý zjevně s jinými úmysly. Byl to totiž první krok, který vedl k Ecclestonově marketingové nadvládě nad F1. Různé verze Concordských smluv měly za různých okolností platnosti do roku 1987, 1992, 1997, 1998 nebo 2009. Jenomže ani tyto milníky přesně nesedí, protože někdy byla absence Concordské smlouvy nahrazena Memorandem o porozumění. V podstatě jakési gentlemanské dohody. Vyjednat novou Concordskou dohodu bylo pro Bernieho Ecclestona čím dál těžší. Automobilky věděly, že z F1 udělaly prominentní značku, a tím rostlo jejich sebevědomí a ego. Jenže také raketově rostly náklady na to tým F1 vůbec provozovat. Velikost těchto nákladů se ukázala jako velmi destabilizující.

Speciál: Jak Bernie Ecclestone postavil celý byznys kolem formule 1

V roce 2008 týmy sice ukázaly jednotu v podobě ustanovení Asociace týmů F1 (FOTA), které se postavila proti FIA a Ecclestonovi, ale když byly položeny alespoň základy stabilizace po krizi formule 1 v roce 2009 hrozící rozpadem, týmy se vzájemně zradily. FOTA se rozpadla v roce 2014 po dvouletém období klinické smrti. Každý šel svou cestou a dnešní podoba Concordské dohody je unikátní tím, že neexistuje jedna, kterou podepsaly FIA, FOM a týmy. Ale pro každý tým existuje individuální Concordská dohoda a každá má jiné podmínky. A podle všeho tým Haas žádnou Concordskou dohodu s FIA ani FOM nemá.

Týmům Ferrari, Mercedes, McLaren, Williams či Red Bull tyto dohody vyhovují. Mají z nich solidní příjmy. I když Red Bull by chtěl tuto smlouvu vybavit podmínkami o jakési „rovnoprávnosti výkonu motorů“. Pro ostatní, zejména pro Force Indii či Sauber, jsou tyto podmínky objektivně diskriminační. A v jednom má Bernie Ecclestone pravdu: jeho mnohaleté zkušenosti při jednání s agresivně egoistickými automobilkami jsou natolik silné, že má právo o novém vedení F1 říci, že neví, do čeho jde.

Jeho nástupce Charles Carey chce ‚tradiční‘ institut Concordské dohody odstranit. A nahradit jej něčím, co nemá konec platnosti tu za tři roky, onde za sedm let. Chce jej nahradit nějakou průběžnou dohodou bez doby platnosti, která nabídne všem zúčastněným stranám profit. Po desetiletí ale spočívá problém v tom, že co je dobré pro jeden tým, není dobré pro tým druhý. Nikdy se nedohodly jednotlivé týmy. Každý má jiný vkus a jiný zájem a věčně trvající spor mezi továrními týmy a soukromníky je jen nejobecnější pohled na problém. Když se naštve Ferrari, je schopno jít a založit s ostatními konkurenční formulový seriál. Ale když dostane dost peněz z podílu, na ty ostatní se cynicky vykašle a jde vlastní cestou. Stejně jako Williams, který ani jinou možnost neměl, protože F1 je pro něj živobytí. Prostě vždy v každém sporu mezi týmy a vedením F1 nastane moment, kdy přinejmenším jeden z týmů prohlásí: „Tak, a teď každý sám za sebe.“ A Careymu se týmy F1 rozutečou.

Co jste určitě nevěděli o novém šéfovi F1

Z tohoto pohledu je obdivuhodné, že Ecclestone dokázal udržet stabilitu po takovou dobu. Jeho nástupce Charles Carey ale bude muset čelit hrozbě, že uražená automobilka se prostě sebere a odejde, jako to udělaly BMW, Toyota, Honda. Concorde ne-Concorde. Nebo že naštvané Ferrari opět zavelí k ustanovení konkurenčnímu seriálu F1. Rozpad amerických formulí na Champ Cars a IRL budiž důkazem, že vydat se touto cestou znamená uvalit evropský formulový elitní seriál na desítky let do hluboké krize.

Aby to nakonec vše nebylo náhodou špatně pochopeno: držíme palce, aby to nové vedení zvládlo. Empatie, temperament a duše, kterou nový směr F1 předvádí, je naprosto úchvatný. Ale hlavní problém bude potřeba ještě vyřešit.

Diskuse k článku

Napsat komentář