Renault nerozumí tomu, co to znamená provozovat závodní tým F1

Bývalý šéf týmu Alpine Otmar Szafnauer tvrdí, že vedení Renaultu nechápe, co je potřeba k úspěchu ve formuli 1.

Štítky: Alpine Otmar Szafnauer Renault Zveřejněno 18. 08 2023 — GPF1.cz

Szafnauer odešel z týmu po Velké ceně Belgie minulý měsíc v rámci rozsáhlých změn v týmu Enstone, z něhož odešel i dlouholetý sportovní ředitel Alan Permane. Tato zpráva následovala po odchodu generálního ředitele Alpine Laurenta Rossiho, kterého generální ředitel Renaultu Luca de Meo přesunul na pozici mimo program F1.

Prozatímní ředitel týmu Bruno Famin ve Spa prohlásil, že Szafnauer a Renault mají “odlišné časové plány”, pokud jde o zkrácení pětiletého plánu Alpine bojovat o vítězství a šampionáty. V rozhovoru pro SiriusXM Szafnauer uvedl, že se s de Meem “nemohl dohodnout na nerealistickém časovém plánu”, a prohlásil, že vedení Renaultu nerozumí tomu, co je třeba k úspěchu v F1.

“Myslím, že vrcholové vedení Renaultu, generální ředitel Luca de Meo, stejně jako všichni v F1, chce úspěch okamžitě a tak to bohužel v F1 nefunguje,” řekl Szafnauer. “Chtěli to udělat rychleji, než je možné, a já jsem nemohl souhlasit s nerealistickým časovým plánem, protože když to uděláte, je to jen otázka času a všichni budou frustrovaní, takže jsem předložil velmi realistický a možný plán a myslím, že oni chtěli tento plán zkrátit s někým jiným.”

Szafnauer poukázal na nedostatek trpělivosti Renaultu ohledně jeho náborových plánů jako na příznak základních problémů. Prozradil, že když před 18 měsíci nastoupil do Alpine, našel v know-how týmu z Enstone několik mezer. Zaplnění těchto mezer přilákáním zaměstnanců z konkurenčních týmů, kteří mají většinou dlouhodobé smlouvy a jsou na dovolené na zahradě, vyžaduje dlouhé časové období.

Podle Szafnauera nedostatečné pochopení tohoto procesu ze strany Renaultu znamenalo, že nedokázal tuto informaci předat svým šéfům.

“V některých částech organizace je úroveň dovedností na velmi elementární úrovni, a to proto, že lidé, které tam mají, byli například absolventi vysoké školy, na rozdíl od někoho, kdo má 25 let znalostí. Právě v těchto oblastech jsem začal nabírat lidi, ale ti nejlepší ve Formuli 1 mají obvykle dlouhodobé smlouvy, minimálně na tři roky.

Podařilo se mi přesvědčit poměrně dost lidí v oblastech, které jsme potřebovali posílit, ale bohužel někteří měli přijít na podzim 2023, většina z nich v polovině 2024 a někteří v roce 2025, a to se snažím vysvětlit: ‘Podívejte, děje se to, přichází to a někdy musíte udělat půl kroku dozadu, abyste udělali dva dopředu.

A oni to prostě nechápali. Buď to byla netrpělivost, nebo to byly emoce, ale rozhodně žádné pochopení a bohužel to je to, co je potřeba, a jednou to pochopí”

Szafnauer dodal, že zásahy ze strany skupiny Renault byly “větší než kdykoli předtím”, přičemž různá oddělení nepodléhala přímo jemu, ale jeho nadřízeným.

“Mateřská společnost chtěla mít velkou kontrolu v mnoha oblastech závodního týmu, větší, než jsem kdy předtím viděl,” vysvětlil. “Obchodní oblast, marketingová oblast, personální oddělení, finance, komunikace, všechny tyto věci  nebyly pode mnou, ale kolem mě a zodpovídaly se někomu jinému z větší organizace, a všichni se chovali jako námořnictvo, a my jsme museli být piráti, abychom dokázali vyhrát.

Vůbec to není v pořádku, protože když někoho najmete a musíte mít smlouvu do jednoho dne, protože to je to, co děláme ve Formuli 1, nemůže to trvat týdny. Pokud vám to trvá dva týdny, dotyčný půjde jinam. Musíte být piráti.”