Pět zajímavých témat před Grand Prix Bahrajnu

It's race week! Tak konečně je to tady a kolotoč jménem Formule 1 se zase roztáčí. Letos stejně jako v předchozích třech letech v Bahrajnu. Co očekávat?

Štítky: GP Bahrajnu Zveřejněno 27. 02 2024 — Petr Horák

JDEME ZASE ZÁVODIT

V sobotu to bude 98 dní od chvíle, kdy na pódiu v Abu Dhabí dozněla nizozemská hymna a ohlásila konec sezony. Od té doby se ve světě F1 událo několik ohromných novinek, nimž jednoznačně vévodí přestup jistého sedminásobného šampiona do jistého červeného týmu.

Teď je ale rok 2024, a to znamená, že Velká cena Bahrajnu slaví své dvacáté výročí. Ano, už je to taková moderní klasika, která pravděpodobně chodí na vysokou školu. Mezitím vystřídala několik variant. Například když se v roce 2010 jelo při příležitosti 60. narozenin Formule 1 po prodloužené endurance verzi okruhu. Tato změna se ovšem nesetkala s tak pozitivní reakcí, jako když se při příležitosti covidové pandemie jelo na vnějším skoro-oválu.

Tentokrát na okruhu Sakhir zahájíme nejdelší sezonu historie, která se během 24 víkendů podívá na okruhy a do měst po celém světě. Času na odpočinek nebude moc a bude důležité se chytit hned od startu.

JAK DALEKO K RED BULLU?

Téměř všichni, možná kromě nejvěrnějšího jádra tifosi, se po třídenním testování shodují, že Red Bull je zase favoritem. Co ale nikdo přesně neví, je, jaký má Red Bull před konkurencí náskok.

Někdo říká, že výhoda je to značná, ale jiní si myslí, že je menší nebo rovna té loňské. Přesně to ale odhadnout nelze i proto, že netušíme, s jakým množstvím paliva týmy v testech jezdily. Naloženou nádrž mohl mít Red Bull, ale to i ostatní týmy. “Je složité odhadnout výhodu Red Bullu, protože nevíme, jestli mají v nádrži 20 kilo nebo 80 kilo. Tohle představuje rozdíl 2,5 sekundy, takže je obtížné vyvozovat nějaké závěry,” potvrzuje šéf Ferrari Fred Vasseur.

Red Bull pravděpodobně nejel jen na výpary, ale to stejné se dá říct o dalších jeho soupeřích. Jaký rozdíl to může být nám ukázal Guanyu Zhou, když se svým Sauberem zajel v poslední den testů čas rychlejší než samotný Max Verstappen.

Odpověď na tuto otázku se dozvíme v pátek a v sobotu.

LOVCI JSOU SILNĚJŠÍ

Všichni věří, že jsou loňským šampionům blíž. Neví ovšem, jestli náhodou Red Bull neposunul bránu o kilometry dál a mimo dosah všech soupeřů. Každopádně například Charles Leclerc prohlásil, že zatímco loňské testy byly ty nejhorší v jeho kariéře, letos to šlo jako po másle. Auto funguje tak, jak funguje na simulátoru, je stabilnější a Ferrari ví, kam s ním dál.

Pořadí tipovačky po GP Singapuru

Spokojenost hlásí i britské duo Russell-Hamilton u Mercedesu. Ono to o moc horší než loňský vůz W14 už být nemohlo. W15 se zdá jako povedenější výtvor, a tak bude prostor pro zrychlování monopostu oproti loňské nutnosti stále látat jeho neduhy.

Kdo má v porovnání s loňskými testy ještě lepší náladu než Mercedes je McLaren. MCL60 začal jako jeden z nejpomalejších monopostů a jen díky zázračnému vývoji se týmu povedlo sezonu otočit. MCL38 je pravděpodobně lepší startovní bod, a tak budou i oranžoví chtít rudé býky pozlobit.

Posledním ze čtveřice lovců je Aston Martin, který na tom ale letos nejspíš není tak skvěle jako loni. Ovšem AMR24 rozhodně není k zahození a obzvlášť v rukou Fernanda Alonsa ho nemůžeme podceňovat.

Čtyři toreádoři se pokusí býka zneklidnit a nakonec i přemoci. No uvidíme, s jakým úspěchem se ze svého lovu vrátí.

A CO ZBYTEK SVĚTA?

Zbylé týmy pravděpodobně nebudou mít valné vyhlídky na pódia a už vůbec ne vítězství. To ale neznamená, že by se nesnažily skončit co nejlépe.

Z týmů, které budou alespoň na začátku na hraně Q3 a bodů, je na tom nejlépe RB. Ricciardo i Tsunoda si svůj VCARB docela pochvalovali.

Překvapivě spokojen se svým programem byl i Haas, který odjel nejvíce kol, byť to bylo v nejpomalejším tempu ze všech. Mezi nimi očekáváme trojici Sauber, Williams a Alpine. To, že ve skupině dvou týmů s malými rozpočty, juniorským týmem a týmem, který jen čeká na Audi, je i tovární tým Renaultu Alpine, je skutečně tristní.

Není jisté, jak moc špatně na tom Alpine bude, ale podle prvních analýz to žádná sláva nebude. Boj s výše zmíněnou čtveřicí menších týmů však může být velmi poutavou zábavou.

SILLY SEASON MŮŽE BÝT SKUTEČNĚ SILLY

Už jsem nakousl přestup Lewise Hamiltona od Ferrari, který vzal trh s jezdci, strčil ho do míchačky, přežvýkal ho a vyplivl ho zpátky úplně zamotaný. Přirozeně se nabízí otazník nad Hamiltonovým místem v Mercedesu, kam se tlačí Fernando Alonso, ale taky třeba nějaký mladík jako Andrea Kimi Antonelli.

A možná tam nakonec skončí někdo úplně jiný. Po této sezoně totiž smlouva končí hned 14 pilotům, a tak se může stát skutečně cokoliv.

Tak už zbývá jen jedno, aby v Bahrajnu zhasla červená světla. Nastavte si budíky na sobotu, nejdelší sezona historie brzy startuje.