Pravý důvod obav ze dvou týmů F1 vlastněných jednou firmou

Šéf McLarenu Zak Brown upřesnil, proč je pro formuli 1 zásadně špatně, když jedna firma bude vlastnit dva týmy.

Štítky: McLaren Red Bull VCARB Zveřejněno 22. 02 2024 — GPF1.cz

Jeho výroky, které v této věci zazněly nejhlasitěji, vedly některé k domněnce, že jeho obavy ze stále těsnějších vazeb mezi dvěma týmy F1 Red Bull jsou vedeny vlastními zájmy. Cynici se domnívají, že se prostě bojí, aby jeho vlastní tým McLaren nebyl poražen modernizovaným týmem RB, který by mohl těžit z technických znalostí Red Bullu. Brown však dal tento týden při testování v Bahrajnu jasně najevo, že pravda je úplně jiná – a že ve hře jsou širší problémy pro celé závody velkých cen. Spíše než o něco, co by mělo zabránit Red Bullu a RB získat nespravedlivou výhodu ze spolupráce, Brown tvrdí, že nepochybuje o tom, že oba týmy pracují plně v rámci předpisů. Jeho hněv je naopak zaměřen na předpisy F1, které podle něj již neodpovídají tomu, jak se seriál vyvíjel v rámci rozpočtových stropů.

“Nemyslím si, že podvádějí,” řekl Brown o situaci Red Bull/RB. “Ale pravidla nejsou vhodná pro daný účel. Nevím o žádném jiném významném sportu, kde byste mohli vlastnit dva konkurenční týmy. V žádném jiném sportu to není povoleno kvůli politickému vlivu a obchodování s hráči. Je to ze všech důvodů, které vás napadnou.”

Dřívější zaměření výhod aliance mezi Red Bullem a RB se mylně soustředilo na technické zisky – na potenciální sdílení návrhů a nápadů, které by umožnily rychlejší pokrok na trati. To je něco, co by s největší pravděpodobností bylo mimo předpisy a co FIA otevřeně hovořila o tom, že je schopna účinně hlídat. Podle Browna skutečný přínos spolupráce týmů A a B zdaleka nespočívá jen ve výrobě lepších komponentů. Existují scénáře, kdy může jít o zjevné sportovní výhody, například rozdělení strategií v závodech, aby byl zaručen co nejlepší výsledek. To by se mohlo projevit zejména v rozhodujících fázích šampionátu.


Nové číslo magazínu KOLO na KOLO je tu:

  • Vymazaná generace týmových šéfů F1
  • Kdo si troufnul vyhodit Adriana Neweyho?
  • Jak si Jacques Villeneuve kvůli penězům pohřbil kariéru
  • Dvakrát za 18 měsíců vyhozený Otmar Szafnauer – rozhovor
  • Ukážeme vám Lawrence Strolla jinak
  • Aeodynamické vychytávky

PŘEDPLATNÉ TADY

PŘEDPLATNÉ TADY


“Představte si, že proti sobě stojí Max a Oscar,” řekl Brown. “Oscar se kvalifikuje na 10. místo a Max na pole position. Nejlepší strategií je startovat na pneu střední tvrdosti. Ale RB se kvalifikovali na deváté a jedenácté místo, takže je oba postavíme na měkké a ohrozíme ostatní.”

Brown také říká, že loňský incident z GP Singapuru, kdy se AlphaTauri nedostavila k výslechu Verstappena, který v kvalifikaci blokoval Yukiho Tsunodu, byl příkladem toho, že týmy nejsou tak velkým soupeřem jako všichni ostatní. Politické výhody plynou i z toho, že v komisi F1 mají dva hlasy – což fakticky znamená, že Red Bull potřebuje podporu pouze jednoho dalšího konkurenta, aby zablokoval nadpoloviční většinu potřebnou k zabránění okamžitým změnám pravidel. Přesně to se stalo na zasedání Komise F1 v Abú Zabí v roce 2023, kdy se společnostem Red Bull a AlphaTauri podařilo díky počáteční podpoře Alpine zabránit reformě pravidel rozpočtových stropů. Je zde také otázka pohybu zaměstnanců, kdy personál může mnohem snadněji přecházet mezi týmy vlastněnými stejnou společností než z jiných organizací.

“Mnoho duševního vlastnictví je v hlavě,” dodal Brown. “Takže když vezmete vedoucího zaměstnance a dáte ho do jiného týmu a nemáte konkurenční doložku, je to přenos duševního vlastnictví, protože to člověk má v hlavě. A nic jim nebrání v tom, aby se vraceli tam a zpět.”

Brown uvádí příklad, kdy hlavní analytik závodní strategie Red Bullu Nick Roberts a bývalý šéfinženýr Guillaume Cattelani v zimě rychle přešli k RB – zatímco McLaren musel na získání pracovníků z jiných týmů čekat mnohem déle.

“Na Davida Sancheze jsem musel čekat rok,” řekl Brown. “Na Roba Marshalla jsem musel čekat rok.”

Zatímco Red Bull vlastní bývalý tým Minardi od konce roku 2005, který od té doby závodí pod svými identitami Toro Rosso, AlphaTauri a RB, Brown říká, že se to pro něj nyní stalo problémem kvůli měnící se povaze F1. Zatímco dříve týmy jako McLaren, který jako jeden z prvních nabídl zákaznické převodovky týmu Force India, ochotně pomáhaly ostatním týmům v dobách, kdy byly mezi týmy velké rozdíly, vliv rozpočtových stropů znamená, že se podmínky více vyrovnaly. A právě díky tomuto prvku je důležitější než kdy jindy, aby některé týmy nebyly zvýhodňovány tím, že budou těžit ze spolupráce.

“Před 15 lety jsme neměli žádný rozpočtový strop a celou věc jsme začali prodejem převodovek pro Force India,” řekl. “Ale byl tam takový rozdíl. Rozdíl byl tak velký, že jsme si řekli: Pomozme malým týmům, protože potřebují pomoc. Teď všichni jedou na hranici rozpočtu, infrastruktury jsou trochu jiné. Aerodynamický tunel RB byl donedávna lepší než ten náš a oni teď mají stejný rozpočet jako my. Není důvod, proč by RB nemohlo dělat to, co dělá McLaren nebo Red Bull. Mají stejné zdroje. Jak řekl Helmut Marko: “Budeme maximálně využívat to, co nám dovolují pravidla.” To je pro nás důležité. Já se jim nedivím.

Kdybych vlastnil dva týmy, dělal bych přesně to, co dělají oni. Jak můžete mít 10 týmů, ale dva mají jiná pravidla, podle kterých mohou hrát, a pak další dva [Ferrari a Haas], které jsou něco mezi tím.

Prostě si myslím, že potřebujeme naprostou nezávislost a naprostou spravedlnost. To je to, co máme ve všech sportech.”