Proč to mají nováčci v F1 těžké? A lepší to jen tak nebude

V současné době dané zejména pravidly je o hodně těžší získávat nováčky do stálých závodních pozic.

Štítky: Franz Tost Günther Steiner James Vowles Zveřejněno 7. 09 2023 — GPF1.cz

Šéfové týmů před časem vysvětlili, proč tomu tak je a situace nebude lepší. Navíc nejsou už tolik nutné finanční prostředky, které piloti přinášejí.

“Pro nováčky bude mnohem těžší dostat se do Formule 1 než před několika lety,” předpovídá šéf AlphaTauri Franz Tost. “Proč? Především proto, že startovní pole je velmi, velmi blízko u sebe. Za druhé, co se týče finanční stránky, před 10, 15 lety jste za desáté místo dostali možná 20-30 milionů dolarů. Dnes dostanete 70, 80, 90 milionů dolarů. To znamená, že je tu velký rozdíl a myslím, že směr se bude ubírat tak, že se snažíte mít v týmu zkušené jezdce, protože jinak jste v šampionátu konstruktérů na chvostu, a kromě toho s novým závodním režimem máme šest sprintů, což znamená jen jeden trénink, a pak už máte kvalifikaci.

KOLO na KOLO ŽIVĚ – POSLEDNÍ VSTUPENKY do Ostravy zde

To všechno je pro vaše jezdce-nováčky velkou nevýhodou. Pokud chcete přivést mladého jezdce, musíte ho co nejlépe připravit – což znamená najezdit rok předtím minimálně pět až šest tisíc kilometrů s privátními testy, a pak to musí být opravdu vysoce kvalifikovaní jezdci, jinak je to pro ně opravdu těžké, protože, nezapomeňte, na začátku sezony neznají závodní tratě. Většina z nich nikdy nebyla v Melbourne, v Miami, v Saúdské Arábii. Celá druhá polovina sezony je problém se Singapurem, Japonskem, Austinem, Mexikem, Sao Paulem, Katarem, ti všichni tyto závodní tratě neznají, protože závodí ve Formuli 2 a většina těchto závodů je v Evropě, a proto ještě jednou, pokud budete chtít přivést jezdce-nováčka, musíte ho opravdu co nejlépe připravit, jinak nemá šanci.

“Pilot novou trať pozná okamžitě, ale okolnosti jsou jiné. Například když vyjedou v 1. tréninku, máte teplotu trati řekněme 35 stupňů, a pak v kvalifikaci 40 stupňů. V kvalifikaci máte třeba boční vítr nebo protivítr nebo cokoli jiného, to všechno mění situaci. A to tolik ztěžuje a výkonnost týmů je na tak vysoké úrovni, auta jsou tak blízko u sebe, že o různých pozicích rozhodují setiny sekundy. To to komplikuje. Jezdec zná závodní trať a zatáčky po, řekněme, 30 minutách jízdy, protože to zná z formule 3 z formule 2 a také ze simulátoru. Ale abyste z pneumatik vytěžili maximum, abyste v kvalifikaci vytěžili maximum přesně v tomto kole, to chce zkušenosti. A můžete jezdci říkat, co chcete, ale musí to zažít. V jakém úhlu přejíždět obrubníky, kdy brzdit, jak zatáčet – to jsou velmi speciální věci. V Zandvoortu například záleží na tom, odkud fouká vítr, v kvalifikaci, kde se tam objeví nějaký písek, na to si musíte dát pozor. A to můžete získat jen během několika let a to je zkušenost, která nováčkovským jezdcům chybí.”

Franz Tost se pak vyjadřuje k tomu, že peníze od pilota už tým nepotřebuje.

“Pilot, který platí, je mimo hru. Protože především placený jezdec většinou není ten nejrychlejší a FIA to díky superlicenci zastavila. To znamená, že jezdec může přijít do Formule 1, jen pokud je úspěšný ve Formuli 3, vyhraje šampionát ve Formuli 2, nebo cokoli jiného, aby získal body, které potřebuje k získání superlicence. Nicméně se může stát, že jezdec, který získá superlicenci, je rychlý a přivede si sponzora, to je to nejlepší, co se týmu může stát. A to je vždycky vítané.”

“Za starých časů jste měli týmy, které nebyly finančně stabilní,” říká šéf Haasu Günther Steiner. “Teď tu máme deset velmi solidních týmů, víte. Takže se teď nikdo nemusí spoléhat na placeného jezdce, protože Formule 1 je na tom tak dobře, že má 10 týmů, které jsou všechny stabilní. Takže je těžší se do ní dostat. Ale jak říkal Franz, ideální situace je, když máte jezdce, který získal body do superlicence, protože je vlastně dobrý, a má za sebou sponzora. A to je myslím směr, kterým se ubíráme. Pokud má někdo talent, tak může získat Superlicenci a pak si přivede sponzora, který nás podpoří. Ale myslím si, že jsme na přechodu k tomuto směru. Prostě si zaplatit cestu dovnitř, nebýt dobrý, to nefunguje, a to ze dvou důvodů: týmy to nechtějí, protože jak už zase vysvětlil Franz, teď je důležitější pozice v šampionátu konstruktérů než to, aby vám jezdec přinesl trochu peněz, proto jedete na něco, co znáte, a musíte být dobrý, abyste se dostal do F1. A pokud máte nějakého sponzora, máte šanci. Ale pokud nejste dost dobří, už se sem nedostanete.”

Šéf Williamsu James Vowles řekl:

“V šampionátu konstruktérů jsou rozdíly mezi námi všemi třemi tady [Haas, AlphaTauri, Williams] někdy až milisekundové. Takže chcete mít ve voze jezdce, kteří – je to meritokracie – podávají maximální výkony. Nejde tedy jen o to vydělat pár milionů, aby se uspokojil hospodářský výsledek. Těch pár milionů pochází z šampionátu konstruktérů tím, že uděláte krok oproti svým kolegům. Takže to byla, myslím, pro tento sport pozitivní změna. Nyní také vidíte, že jednotlivci, včetně nás, investují až na úroveň motokár a platí za jezdce, kteří postupují nahoru, ale jde o to, že investice jsou tu od týmů právě na juniorské úrovni, aby se vychovávali a vytvářeli meritokracii, takže v době, kdy k nám přijdou, jsou to zkušení jedinci. Takže to není tak, že by nováčci byli mrtví, to ani náhodou, ale myslím si, že tenhle koncept, kdy vezmete pár milionů, abyste někoho posadili do auta, není způsob, jakým můžeme v dnešní době vystupovat, jinak se propadnete dolů.”