Günther Steiner: Do F1 bych se vrátil, ale za správných okolností

Günther Steiner se ve vlastním sloupku pro F1 vyjádřil, že v týmu Haas zůstal příliš dlouho. A současně vyjádřil názor na Olivera Bearmana.

Štítky: Günther Steiner Zveřejněno 15. 03 2024 — GPF1.cz

Günther Steiner píše:

“Odešel jsem z pozice šéfa týmu Haas, ale ještě jste se mě nezbavili! Stále budu ve Formuli 1 pracovat na různých projektech, včetně psaní těchto sloupků v průběhu celé sezóny.

Na začátek máme skvělý příběh. Ollie Bearman odvedl velmi dobrou práci, když v Džiddě zastoupil Carlose Sainze u Ferrari, stejně jako když loni v Mexiku a Abú Zabí jel za Haas v 1. tréninku. Přijít na poslední chvíli nahradit Carlose – to na něj byl velký tlak. Nezapomínejme, že měl v závodě F2 pole position – už z toho byl nadšený – a pak se druhý den dozvědět, že musí Carlose nahradit, muselo být hodně náročné. Ale to jste nemohli vědět. Po celou dobu byl ve velké pohodě.

Džidda je jedna z nejtěžších tratí v kalendáři, není to tam snadné. Pokud uděláte chybu, obvykle vás přijde velmi draho. Odvedl dobrou práci – a je jasné, že se na něj ostatní týmy budou dívat. Když za nás jel v prvním tréninku, nikdy jsem se nebál, že by udělal něco, co byste nečekali. Vždycky měl vše pod kontrolou. Stejně si počínal i v Saúdské Arábii. Překvapilo mě, co předvedl v Džiddě? Ne, věřil jsem, že to dokáže. Myslím, že má před sebou dobrou budoucnost v tomto sportu. Jen musí zůstat v klidu a já nepochybuji, že se mu to podaří.

Loni mi zavolal Fred Vasseur z Ferrari a zeptal se, jestli bychom mohli Ollieho, který je součástí Ferrari Driver Academy, vyzkoušet v několika prvních trénincích, což je součástí závazku každého týmu vyzkoušet mladého jezdce alespoň ve dvou trénincích, protože si myslel, že by mohl odvést dobrou práci. Řekli jsme ano. Nebyla to žádná velká diskuse. Těžko bych se s Fredem dohadoval o mladých jezdcích, protože má s prací s nimi dobré zkušenosti a určitě si udělal domácí úkol, než za námi přišel a požádal nás, abychom ho posadili do našeho vozu.

Než Ollie vyrazil na trať, sedl jsem si s ním, ale ne dlouho – měli jsme na to asi deset minut. V podstatě jsem mu řekl: Nepřeháněj to. Nikdy jsem neměl strach, že by udělal nějakou hloupost tím, že by se snažil zapůsobit. Je chytrý. Při rozhovoru s ním jsem velmi rychle získal pocit, že ví, co má dělat. Zjevně to nebyl ten typ člověka, kterého se na něco zeptáte a on řekne ‘ano’ a myslí si něco jiného.

Pochopil, že prostě musí odvést dobrou práci, získat pocit z auta a dovézt ho domů – a to je vše. Uvědomil si, že jeho kariéra nezávisí na těchto závodech FP1. Měl větší plán.

Byl jsem opravdu ohromen tím, jak je klidný. Dává si čas, nikam nespěchá. To musí vycházet z jeho původu a z toho, jak ho vychovávala rodina. Museli mu k tomu pomoci – a odvedli fantastickou práci. Protože je tak mladý – osmnáct let není nic – má čas na své straně. Je v jezdecké akademii Ferrari a ví, že pokud bude odvádět dobrou práci, čeká ho v F1 dobrá budoucnost.

Na základě jeho výkonu v Džiddě a po tom, co jsem od něj viděl v Haasu, bych ho posadil na závodní místo. Samozřejmě záleží na okolnostech a na tom, jaká místa jsou k dispozici. Je třeba vidět celou perspektivu, ale byl by kandidátem. Samozřejmě není stoprocentně jisté, že se mu to podaří. Pořád je to riziko. Ale způsob, jakým si poradil v kvalifikaci a v závodě v Džiddě, když měl za sebou jen hodinu tréninku, naznačuje, že riziko je tak menší.

Pro potenciální zaměstnavatele bude mít tato jízda za následek, že se zbaví mnoha pochybností o tom, čeho je schopen. Je na dobrém místě, protože na konci letošního roku končí spousta smluv s jezdci, takže se může dostat do dobré pozice. Nemůže jít kamkoli, kam by chtěl, ale věřím, že se pro něj najde víc než jedna příležitost.

Má smlouvu s Ferrari, nevím, na jak dlouho. Pokud byste o něj měli zájem, šli byste si s Ferrari promluvit a zjistili byste, co chtějí udělat, a zjistili byste, jestli se dá něčeho dosáhnout. Samozřejmě musíte vidět, co se děje v týmu s jezdci. Chcete ho, nebo jste spokojeni s tím, co máte?

Myslím, že po jeho výkonu minulý víkend se na něj teď bude aktivně dívat hodně týmů. Pokud v něm vidím potenciál já, uvidí ho i ostatní, takže si myslím, že je tu dobrá možnost, aby příští rok získal místo.

Od té doby, co jsem před letošní sezónou opustil Haas, se mi žije dobře. Posledních pár týdnů je to poprvé, co jsem se po deseti letech od F1 odpojil. Tento čas byl pro mě dobrý. Čím déle čas plyne, tím více vidím, že jsem v Haasu zůstal příliš dlouho. Když si člověk odskočí, má jasno – a vidí, co musí udělat. Dokud tam jste, popíráte, myslíte si, že to zvládnete, ale nejde to.

Když jsem tam byl já, s tím, co jsme měli, jste ještě mohli bojovat o to, abyste byli sedmí, osmí nebo devátí – ale nemohli jste bojovat o stupně vítězů bez stejných zbraní jako ostatní. Dělat to dlouhodobě není to, co chci v životě dělat. Nechci být znovu sedmý. To už mám za sebou. Chci být schopen bojovat, bojovat vepředu.

Když Toto Wolff začínal u Mercedesu, tým v té době nebyl na špici. Ano, na začátku měli výhodu motoru, ale on vše nastavil tak, aby byli úspěšní ve střednědobém horizontu – a vyhráli osm pohárů konstruktérů. S Red Bullem je to stejné. Jak dlouho jim trvalo, než se tam dostali? Každý rok se stále zlepšovali. Potřebujete tu trpělivost a dlouhodobé plánování.

V budoucnu bych se do F1 vrátil, ale musí to být správný projekt, udělaný správně.”