Günther Steiner: F1 Andrettiho neodmítá, chrání jej před sebou samotným
Günther Steiner si myslí, že F1 odmítnutím Andrettiho dokazuje, že je ve výborném stavu a nemůže si dovolit nekonkurenceschopný tým.
Včera se svět dozvěděl, že F1 zamítla žádost týmu Andretti přidat se do šampionátu od sezony 2025, nebo 2026. Vrátka nechala otevřená pro rok 2028, kdy by General Motors měli postavit vlastní motor. Při svém dřívějším vstupu by Andretti používal zákaznické motory, pravděpodobně od Renaultu. F1 ale zpochybnila, že by tým za takových podmínek (od roku 2026 budou nová technická pravidla) mohl být konkurenceschopný.
Bývalý šéf Haasu Günther Steiner v podcastu serveru ESPN řekl: “Asi se na to podívali a přišlo jim to příliš ambiciózní. Nemám všechny informace, ale možná to brali tak, že ano, chceme je, ale musíme se ujistit, že budou opravdu úspěšní. Tak je vlastně chrání před sebou samým.
“Podle mě F1 chrání všechny týmy, všechny, kdo se sportu účastní. Dveře nezavřeli úplně, 2028 bude nový den, nový rok, je to ještě daleko, ale tam jsou dveře otevřené. Když ukážou, že v té době budou konkurenceschopní, tak myslím, že bychom je všichni přivítali.
“Není nějaký ideální počet týmů. Pokud máte 11 nebo 12 dobrých týmů, tak to není špatně, ale musí to vybalancovat i komerční stránka věci. Pokud budete mít jen víc týmů, budou se peníze dělit mezi víc lidí, takže ve výsledku bude každý mít méně. Takže najednou, i když máte 12 konkurenceschopných týmů, někdo nebude mít dost peněz a začne se propadat. Ale vy je tam musíte držet, protože mají licenci, nemůžete najednou říct, že teď už nesmí jezdit.
“Formule 1 totiž není fotbal – neexistuje tady nic jako sestup do nižší soutěže. Když do toho ve fotbale nedáte dost úsilí a peněz, tak sestoupíte a to je váš osud. Ale pokud jednou jste ve Formuli 1, máte právo tam zůstat. Ne navždy, nic není navždy, ale na dlouhou dobu. V tom je to komplikované.
“Když jsme přišli my, byla F1 úplně jiná než dnes. V roce 2016 byly nějaké týmy na chvostu pole, očekávalo se, že nějaké týmy prostě nebudou tak rychlé. Takže díky tomu na nás byl menší tlak než na nějaký tým, který by chtěl vstoupit teď.
“Dnes se očekává, že všechny týmy budou konkurenceschopné, všechny jsou teď stabilní. Když jsme vstoupili my, byla poptávka po nových týmech, takže to byla úplně jiná situace. Ale pořád je to hodně složitá práce a není o nic lehčí, obzvlášť teď s rozpočtovým stropem. Takže když chce někdo být rychlý hned od svého příchodu, nemůže do toho jen vrazit víc peněz než ostatní, to dnes už nejde. Nemůžete dělat víc než ostatní. To jediné, co vy nemáte, jsou zkušenosti, které ti ostatní už mají.
“Je to zkrátka velmi, velmi složité. Neříkám, že je to nemožné, ale pokud teď chcete přijít se svým týmem, musíte se patřičně připravit a být si jisti, že až se do F1 dostanete, budete na takové úrovní, jakou F1 v současnosti požaduje. Dnes už není žádný slabý tým, je to tvrdá soutěž. Nesmíte selhat. FOM by nikomu nedovolila selhat. Vy tedy musíte se 100% jistotou prokázat, že vy neselžete.”