Proč byl Hamilton diskvalifikován a Verstappen ušetřen

K těm největším bitvám patří skandály a zvraty. Jeden takový potenciální se odehrává v brazilském São Paulu. Přes 24 hodin čekali fanoušci na rozhodnutí sportovních komisařů ohledně prohřešků Lewise Hamiltona a Maxe Verstappena. Co se vlastně stalo a jaké jsou důvody rozhodnutí?

Štítky: GP Brazílie GP São Paula Lewis Hamilton Pravidla Technika Zveřejněno 13. 11 2021 — Tomáš Richtr

Po páteční kvalifikaci komisaři kontrolou zjistili, že se klapka zadního křídla DRS na Hamiltonově formuli otevírá více, než povolují pravidla. Technická pravidla povolují otevření  maximálně o 85 milimetrů. V takovém případě to znamená diskvalifikaci, neboť za porušení technických pravidel jiné tresty nejsou možné.

CO JE TO DRS:

@tomrichtrf1 Předjížďátko DRS #f1rules ♬ původní zvuk – TomRichtrF1

Jenomže nastala jedna velká zápletka. Po skončení kvalifikace totiž Max Verstappen kromě svého manipuloval i se zadním křídlem na Hamiltonově formuli. Na auta se po skončení kvalifikace v takzvaném režimu Parc fermé nesmí sahat. Mercedes okamžitě využil příležitosti a obvinil Verstappena z toho, že za neplnění parametrů řešení DRS může právě on tím, že Hamiltonovo zadní křídlo poškodil. Záminka dobrá, ale přinejmenším nefér, protože křídla vydrží zátěž odpovídající stovkám kilogramů a poškodit je lidskou rukou je obtížné.

Na straně druhé jsou auta v režimu Parc fermé chráněna a nikdo by na ně s výjimkou komisařů FIA neměl sahat. Další zápletka spočívá v tom, že se tak běžně děje a nikdo to netrestá.

Komisaři potřebovali hodně času na rozhodnutí v obou případech. Prozkoumali videa, mezi nimi i kameru na Hamiltonově autě zabírající zadní křídlo. A z něj vyšlo najevo, že Verstappen nezapříčinil žádný pohyb elementů Hamiltonova spojleru. Sportovní komisaři uznali, že se taková ‘kontrola’ aut ze strany pilotů stala běžnou, ale jde pořád o porušení pravidel. S ohledem na potenciální následky se rozhodli potrestat Verstappena pokutou 50 tisíc eur, ale žádným trestem v podobě poklesu míst na startu nebo diskvalifikace.

Když bylo vyloučeno, že Verstappen nějak ovlivnil zadní Hamiltonoův spojler, zaměřili se komisaři na něj. Když je DSR aktivní, nesmí být mezera mezi elementy zadního spojleru větší než 85 milimetrů. Pokud kontrolní kalibr projde mezerou po aplikaci síly 10 newtonů (síla odpovídající jednomu kilogramu váhy), je to považováno za neúspěšnou kontrolu. Test byl proveden čtyřikrát se dvěma různými kalibry.

Sportovní komisaři prozkoumali konstrukci celého řešení a uznali, že je navržené tak, aby odpovídalo pravidlům. A že testem neprošlo kvůli selhání v hydraulickém aktivátoru DRS nebo uchycení nebo byl problém v sestavení křídla. Jinými slovy komisaři uznali, že ani konstrukce ani funkce nemá za cíl překročit limity stanovené pravidly úmyslně.

Mercedes a komisaři vedli diskuze, do jaké míry je neodržení technického postupu (TD) porušením pravidel. Technický postup specifikuje způsob, jakým se provádí kontrola DRS. Dalším problémem bylo, že křídlo prošlo testem uprostřed, ale ne na kraji. FIA argumentovala, že je jedno, v jaké části křídla test neprošel.

Křídlo, které neprošlo testem, zůstává zabavené sportovními komisaři, aby bylo možné transparentně určit příčinu selhání. Mercedes navíc argumentoval, že bývá umožněno opravit auto v režimu Parc fermé, když je něco v nepořádku a FIA opravu schválí. FIA ale argumentuje, že to se děje v případě nehod a kolizí a ne když auto samo o sobě nesplňuje pravidla po běžné jízdě bez incidentů.

Mercedes současně uznal, že Verstappen sám problém způsobit nemohl.

Na závěr: pravidla nepřipouští jako polehčující okolnost, že neodržením technických regulí nebyla získána žádná výhoda.

Hamilton si navíc na startu Velké ceny São Paula odpyká trest pěti míst za nový spalovací motor.