Plán Alpinu “100 velkých cen jako cesta na vrchol”? Od začátku špatně

Bývalý šéf Renaultu / Alpinu Cyril Abiteboul si po odvolání svého nástupce Otmara Szafnauera myslí, že plán jeho bývalého týmu formule 1 Alpine na 100 závodů je chybný.

Štítky: Alpine Cyril Abiteboul Renault Zveřejněno 2. 08 2023 — GPF1.cz

Před Velkou cenou Belgie minulý týden Alpine odvolal šéfa týmu Szafnauera a dlouholetého sportovního manažera Alana Permaneho, jen týden poté, co generální ředitel Renaultu Luca de Meo nahradil Laurenta Rossiho Philippem Kriefem na pozici generálního ředitele značky Alpine. Tento krok vysvětlil nastupující dočasný ředitel týmu Bruno Famin tím, že Szafnauer “není na stejné časové ose” jako Alpine, pokud jde o rychlost jeho cesty do čela startovního pole F1 na pozadí neúspěšné sezóny 2023.

A přestože Alpine není ani v polovině pětiletého plánu nebo plánu 100 závodů v boji o titul mistra světa, který byl vyhlášen ještě za Abiteboula, nejvyšší vedení automobilky se rozhodlo spustit druhé kolo personálních změn, přičemž Szafnauer vydržel ve funkci pouhých 18 měsíců.

Abiteboula, který nyní působí jako šéf týmu ve WRC u Hyundai, nahradil Rossi na začátku roku 2021, kdy se tým Renault přejmenoval na Alpine. Podle něj byl Rossiho plán dostat se na 100 závodů byl od začátku chybný.

“Plán vyčíslit 100 grands prix… proč ne 120, proč ne 80? Tomu nerozumím,” řekl Abiteboul v rozhovoru pro France Info. “Když začnete předkládat takový plán, je jisté, že se zmýlíte, protože nevíte, co dělají ostatní ve Formuli 1. Vždycky je to špatně. Kolosální investice Aston Martinu, neuvěřitelný rozmach Red Bullu, nic z toho se nezastaví jen proto, že přišla 99. velká cena Laurenta Rossiho.”

Abiteboul si myslí, že časté personální změny v Alpinu tým jen dále brzdí kvůli časovým lhůtám spojeným s přilákáním seniorních talentů z konkurenčních týmů na jejich místo. Jde o scénář, který nastal na startu v roce 2021 a nyní se má opakovat. Kromě odchodu Szafnauera a Permaneho přišel tým z Enstonu také o svého technického ředitele Pata Frye, kterého na podobnou pozici ulovil Williams.

Změny na manažerských postech Renaultu / Alpinu:

“Předchozí vedení po mém odchodu udělalo kompletní reset, který zahrnoval propuštění asi patnácti lidí,” vysvětlil Abiteboul. “V F1, stejně jako v jiných vysoce konkurenčních odvětvích, to neustále podceňujeme: získat někoho od konkurence trvá dlouho. Když ztratíte patnáct lidí a přijmete nové, trvá dva nebo tři roky, než se to projeví. U přeskupení, které se rozhodl udělat Laurent Rossi, jsme ještě ani pořádně nepoznali, jaký má dopad.”

Dodal, že vlna personálních změn v týmu naznačuje, že “kromě netrpělivosti se na začátku sezony mohla projevit i trocha arogance nebo přílišné sebevědomí.

“Když se nepostavíte realitě, po nějaké době si začnete vyprávět pohádky. Nelze vyloučit, že příběh, který si interně vyprávěli, byl příliš lichotivý. Ale ve skutečnosti není Alpine tak pozadu. Výkyvy v konkurenceschopnosti postihly v této sezoně všechny, s výjimkou Red Bullu.

Na druhou stranu Alpine jsou vždycky o stupínek níž. Někdy je to jejich chyba, někdy ne. Konkurenceschopnost vozu na začátku sezony byla podprůměrná a nepodařilo se jim tak zázračně vylepšit vůz jako ostatním týmům.”