Osm nejvýraznějších momentů Velké ceny Maďarska

Maďarská Grand Prix je v kalendáři nepřetržitě už od roku 1986. V tomto ohledu jsou na tom lépe už jen závody v Monaku a na Monze. Přestože okruh Hungaroring svojí charakteristikou nejde dvakrát naproti snadným předjížděcím manévrům, za těch 34 let nabídl tolik nezapomenutelných momentů, že by mu to jiné velké ceny mohly závidět. Tady je přehled těch nejlepších okamžiků z okruhu nedaleko Budapeště, který bude hostit třetí Velkou cenu letošního roku.

Štítky: GP Maďarska Historie Zveřejněno 14. 07 2020 — Lukáš Štěrovský

Nejlepší předjetí v historii?

Hned první závod za železnou oponou v roce 1986 nabídl nezapomenutelný moment, když se Nelson Piquet v souboji o první místo dostal před Ayrtona Sennu nevídaným způsobem – přetáčivým smykem. V souboji dvou Brazilců neměl Senna nárok a na úzké trati, kde se jen těžko předjíždí, paradoxně vzniknul jeden z nejpůsobivějších manévrů historie královny motorsportu.

Kolize s medical carem

Japonec Taki Inoue odjel v F1 mezi roky 1994 a 1995 pouhých 18 závodů (a ve 12 z nich odstoupil!). Sám se považuje za jednoho z nejhorších pilotů v historii. Do té se zapsal i bizarním incidentem z roku 1995, když se nechal srazit lékařským vozem poté, co vystoupil ze své formule, kterou se snažil pomoci maršálům uhasit. Zdravotníci v medical caru, kterým byla česká Tatra 623, tak hned měli o práci postaráno. Nutno podotknout, že tady byl na vině spíše než Inoue nepozorný řidič za volantem Tatry.

Nečekaný déšť a na čekaný vítěz

V Maďarsku s typickým termínem uprostřed léta bývá obvykle sucho. V roce 2006 však všechny zaskočil déšť, který přinesl nečekaného vítěze. Stal se jím Jenson Button na voze Honda, který získal vůbec první triumf v kariéře, když pokořil i mistra vody Michaela Schumachera. Brit později vynikal právě v přechodných podmínkách, obvykle dokázal ideálně trefit moment, kdy bylo potřeba přezout na přechodné nebo mokré pneumatiky.

Alonso vs. Hamilton

Psal se rok 2007 a byla to právě kvalifikace na Grand Prix Maďarska, která definitivně potvrdila rivalitu mezi Fernandem Alonsem a tehdejším nováčkem v F1 Lewisem Hamiltonem. Španěl, který měl být po přechodu z Renaultu, kde získal dva tituly mistra světa, týmovou jedničkou, se však musel potýkat s rychlým Hamiltonem, kterého McLaren nechtěl uměle brzdit. V kvalifikaci se tak rozhodl setrvat v boxovém stání týmu tak dlouho, že Hamilton, který musel čekat za ním, už pak nestihl najet do svého rychlého kola. Alonso za svoje počínání dostal penalizaci pěti míst na startu a Brit Grand Prix vyhrál.

Premiérové triumfy

Nejenom Jenson Button zažil v Maďarsku první vítězství v kariéře. Stejné prvenství si připsali i Damon Hill v roce 1993 (pár týdnů poté, co ho v Německu předjel v předposledním kole pozdější vítěz Alain Prost), Fernando Alonso v sezoně 2003 a Heikki Kovalainen v roce 2008. Tehdy závod vedl Felipe Massa, ale pouhá tři kola před cílem explodoval jeho motor Ferrari. A když už je řeč o Massovi…

V roce 2008 byl Massa blízko triumfu, o rok později bojoval o život.

Massova srážka s pružinou

Nechybělo moc a kvalifikace na rok 2009 se málem stala osudnou Felipemu Massovi. Brazilce totiž do helmy trefila pružina z poškozeného vozu jeho krajana Rubense Barrichella, to vše v rychlosti asi 280 kilometrů v hodině. Massa okamžitě ztratil vědomí a bezvládný vůz se zabořil do bariéry. Výsledkem bylo několik fraktur lebky. Massa se vrátil se startem sezony 2010, ale na své dřívější výkony už nikdy pořádně nenavázal.

Kovbojka pro Australana

Mezi nezapomenutelné se zapsal i závod z roku 2014, který ovlivnily dešťové přeháňky před startem a několik kolizí v průběhu závodu, v důsledku kterých musel na dráhu zpomalovací vůz. Teprve druhé vítězství v kariéře tehdy získal Daniel Ricciardo (ještě ve voze Red Bull), když v posledních čtyřech kolech předjel Lewise Hamiltona na mercedesu a také ferrari Fernando Alonsa.

Vy*uř mi ho, kámo

Legendární hláška z Grand Prix Maďarska 2017, kterou počastoval Kevin Magnussen pilota Renaulta Nika Hülkenberga. Němec, kterého jezdec Haasu v závodě vytlačil z dráhy, označil uprostřed podvodního setkání s novináři Dána za nejvíce nesportovního jezdce na startu. Magnussenova reakce? „Vy*uř mi ho, kámo,“ řekl tehdy s úsměvem.

Hülkenberg označil Magnussena za nesportovního. Reakce? „Vy*uř mi ho, kámo“