Kauza nelegálních Racing Pointů: Proč si Renault vybral zrovna brzdové trychtýře?

Největší kauzou následujících dní je oficiální protest Renaultu namířený proti vozům týmu Racing Point, jehož vozům se ironicky přezdívá "růžové mercedesy". Zrychlení monopostů Mexičana Sergia Péreze a Kanaďana Lance Strolla je oproti loňskému roku skutečně impozantní. Proč si ale Renault ve svém tažení proti Racing Pointu vybral zrovna.... brzdové trychtýře?

Štítky: FIA Racing Point Zveřejněno 13. 07 2020 — Tomáš Richtr

Brzdové trychtýře navádí vzduch na přední i zadní kola, aby pomohly chladit brzdy. O důležitosti takových trychtýřů hovoří fakt, že pokud se do nich dostane například slída odhozená z hledí přilby pilota před sebou, a zamezí tím toku vzduchu k brzdám, ty se převaří a přestanou fungovat v průběhu jednoho nebo dvou kol.

Jak jsme vysvětlili, brzdové trychtýře si počínaje letošním rokem nemohou týmy kupovat od konkurence. Musí si navrhovat vlastní a musí na ně mít duševní vlastnictví. Brzdové trychtýře nejenom chladí brzdy, ale pro svou velikost jsou významným aerodynamickým prvkem a mají taktéž vliv na teplotu pneumatik v důležitých momentech kvalifikace a závodu.

Proč podal Renault protest proti vozům týmu Racing Point

Zatímco mnoho diskuzí se vede nad podobou například čumáku letošního monopostu Racing Pointu, který se jeví jako shodný s loňským Mercedesem, tak v tom problém není. Jakkoli to byl hlavní mediální a fanouškovský argument pro to, že Racing Point kopíruje loňský Mercedes. Jak jsme vysvětlili, kopírovat to, co je vidět – z fotografií nebo televizních záběrů – je naprosto legální.

Ale jak okopírovat to, co vidět nelze? Alespoň ne tak snadno? Brzdové trychtýře jsou právě tím případem.

Renault ví, o čem mluví. Od dubna 2018 pro tým pracuje Marcin Budkowski, před tím dlouholetý technický ředitel FIA. Ve své tehdejší roli věděl – zjednodušeně řečeno – o všech autech všechno.

Marcin Budkowski kopírování jiných aut rozděluje na dvě kategorie. To, co je vidět, je “vnější aerodynamika”. To, co už vidět není, je “vnitřní aerodynamika”. Vnější aerodynamiku si týmy mohou z fotografií a televize kopírovat, jak se jim zlíbí. Jak se ale dostanou k té vnitřní? Která není vidět?

Takový difuzor není moc vidět. Jednou za čas, když se formule v důsledku nehody dostane koly vzhůru, nebo ji jeřáb vyzvedne vysoko do vzduchu, to jsou pak cenné snímky normálně neviděné aerodynamiky. Ale upřímně: jak často se tak děje? Kdy naposled byl monopost týmu Mercedes koly vzhůru?

Marcin Budkowski, někdejší technický super-guru, BIS, CIA, GRU, Mosad formule 1 dohromady, je přesvědčen, že brzdové trychtýře na letošních vozech Racing Point jsou prostě produktem Mercedesu. Vloni to bylo ještě v pořádku. Letos už ne.

Jasně. Brzdové trychtýře nevyhrávají tituly mistra světa. Ale jakkoli nejsou moc vidět v televizi, trochu vidět jsou hledáčkem profesionálních fotografů. Formulové zpravodajské služby taky dokážou své.

A teď to podstatné: Jsou předmětem celé debaty a protestu jen brzdové trychtýře, nebo je to jen špička ledovce? Marcin Budkowski očekává, že pokud se na základě alespoň částečně viděných brzdových trychtýřů podezření potvrdí, FIA půjde za dalšími komponentami vozů týmu Racing Point.

A teď to ještě více podstatné: ve formuli 1 platí presumpce viny, kterou zavedl tehdejší prezident FIA Max Mosley. Není na sportovních komisařích, aby našli důkazy o vině. Tým sám musí dokázat svou nevinu.

Další dny a týdny budou v tomto ohledu vzrušující.