Velká novinka vysvětlena: Systém vývojových bonusů a hendikepů

Letos v platnost vstupuje systém, který dává výhodu menším týmům při vývoji svých vozů. Systém hendikepů a bonusů při práci s počítačovými simulacemi a v aerodynamickém tunelu. Vysvětlíme jeho princip.

2 Štítky: FIA Pravidla Technika Zveřejněno 4. 02 2021 — Tomáš Richtr

Týmy ve velkém využívají možnosti počítačových simulací CFD (Computational Fluid Dynamics – výpočtová dynamika tekutin) za účelem vývoje aerodynamiky svých formulí. Existuje přitom limit na využitou počítačovou kapacitu, který je pro všechny týmy stejný. Podobný limit existuje na využití aerodynamického tunelu.

Limity jsou od letošního roku stanoveny na nové hodnoty. V aerodynamickém tunelu lze provést maximální počet jednotlivých testů, takzvaných ‚runů‘. U počítačových simulací CFD je limit dán počtem položek výstupu v každém testovacím bloku, který trvá osm týdnů. Jednoduše jde o limit, který lze ve světě počítačů, serverů a softwarů kontrolovat. Systém parametrů a limitů je hodně komplexní, ale jak pro aerodynamický tunel tak pro počítačové simulace CFG je možné jej měřit, vyhodnocovat, a tím pádem kontrolovat.

Systém hendikepů a limitů spočívá v tom, že dané limity pro letošní rok jsou stanoveny dle výsledku v Poháru konstruktérů. Alpine (dříve Renault) bude mít stejné limity jako vloni. Ale týmy před ním už budou mít limity nižší. Naopak týmy za ním budou mít limit vyšší dle následující tabulky:

Tým Bonus/limit
Mercedes 90%
Red Bull 92,50%
McLaren 95%
Aston Martin 97,50%
Alpine 100%
Ferrari 102,50%
AlphaTauri 105%
Alfa Romeo 107,50%
Haas 110%
Williams 112,50%

Williams tak má o 22,5 procentních bodů vyšší kapacity aerodynamického tunelu a počítačových simulací než Mercedes. Důležité je, že v polovině kalendářního roku se systém ‚restartuje‘ podle aktuálního pořadí. Polovina kalendářního roku je 30. června, tedy již po osmi závodech dle kalendáře platného na začátku února. Ale s ohledem na kalendářní rok budou mít týmy vyčerpány polovinu aerodynamické a simulační vývojové kapacity. Mercedes o 2,5 procentního bodu než Red Bull. V aerodynamickém tunelu je to rozdíl 24 ‚runů‘, což se nejeví jako zrovna málo. A proti Ferrari je to rozdíl 120 runů. 

Úkol je o to těžší, že týmy musí vývojové kapacity rozdělit mezi letošní auta a přípravu revolučních vozů rok 2022. 

Pro příští rok 2022 se síla a rozložení hendikepů a bonusů ještě zvětší, a to podle následujícího schématu, když vezmeme v potaz výsledek loňského ročníku:

Tým Bonus/limit
Mercedes 70%
Red Bull 75%
McLaren 80%
Aston Martin 85%
Alpine 90%
Ferrari 95%
AlphaTauri 100%
Alfa Romeo 105%
Haas 110%
Williams 115%

Poslední tým bude mít o 45 procentních bodů vyšší kapacity aerodynamického tunelu a počítačových simulací než ten první. A první tým bude mít v roce 2022 ve srovnání s dnes platnými hodnotami o více než polovinu nižší kapacitu v aerodynamickém tunelu.

Efektivita a chytrost simulačních nástrojů a využití aerodynamických tunelů bude klíčová. Čtenáře možná napadne, že se tím pádem soutěž F1 přenese do oblasti investic právě do simulačních, softwarových a dalších inženýrských řešení. A do určité míry má pravdu. Ale proti tomu jde jiný limit: rozpočtové stropy. Už nebude stačit rozahovat penězi. Bude to chtít chytré nápady. A to dává šanci menším, nezávislým týmům.

Formule 1 v krizi dále snižuje rozpočtové stropy, Renault a Mercedes v ohrožení

Diskuse k článku

2 komentáře: “Velká novinka vysvětlena: Systém vývojových bonusů a hendikepů”

  1. Jirka_1 napsal:

    V USA mají vymyšlenost v kterési sérii, že první dostane na další závod zátěž 50 kg. Prostě tam se nejede na zásluhovou dominanci, ale řeší se divák, aby to pro něj nebylo stále stejné. Že tím jde do zadele sportovní stránka věci nikoho nezajímá, show je vždy na prvním místě.

  2. INF_11 napsal:

    Nevim no, proc ma nekdo pykat za to, ze je dobrej? (A to nefandim mercedesu).
    Atlet taky dostane narizeno mene trenovat kdyz bude vyhravat?
    To rovnou muzou dat ze nejlepsi musi dat sva auta nejpomalejsim

Napsat komentář