Nový systém aerodynamických hendikepů a bonusů bude mít velký dopad

V době pandemické krize zavádí vedení F1 a FIA řadu opatření, která mají za cíl výrazně snížit náklady týmů a snížit výkonnostní propast mezi nimi. Jedním z čerstvě schválených opatření je system hendikepů a bonusů při práci s počítačovými simulacemi a v aerodynamickém tunelu.

2 Štítky: FIA Pravidla Technika Zveřejněno 28. 05 2020 — Tomáš Richtr

Týmy ve velkém využívají možnosti počítačových simulací CFD (Computational Fluid Dynamics – výpočtová dynamika tekutin) za účelem vývoje aerodynamiky svých formulí. Existuje přitom limit na využitou počítačovou kapacitu, který je pro všechny týmy stejný. Podobný limit existuje na využití aerodynamického tunelu.

Limity jsou pro příští rok stanoveny na nové hodnoty. V aerodynamickém tunelu lze provést nanejvýš 40 jednotlivých testů (takzvané ‚runy‘). U počítačových simulacích CFD je limit dán počtem položek výstupu v každém testovacím bloku, který trvá osm týdnů. Tato hodnota pro příští rok je stanovena na hodnotu 2000.

Systém hendikepů a limitů bude spočívat v tom, že dané limity pro příští rok budou sníženy nebo zvýšeny podle toho, jak se týmu bude dařit v Poháru konstruktérů. Kdyby byl systém zaveden už letos, tak podle loňských výsledků by týmu Renault zůstaly limity na definované úrovni.

TýmBonus/limitTestů v tunelu / týdenPočet CDF položek / 8 týdnů
Mercedes90%361800
Ferrari92,5%371850
Red Bull95%381900
McLaren97,5%391950
Renault100%402000
Alpha Tauri102,5%412050
Racing Point105%422100
Alfa Romeo107,5%432150
Haas110%442200
Williams112,5%452250

Ale McLaren už by měl limity o 2,5 % nižší, Red Bull o dalších 2,5 % nižší, a tak dále, až Mercedes by měl limity na úrovni 90 %. Naopak limity by byly navýšeny podobným principem (2,5 % o každou příčku) pro týmy, které skončí v pořadí níže než tým ‚uprostřed‘.

Williams by tak měl o 22,5 procentních bodů vyšší kapacity aerodynamického tunelu a počítačových simulací než Mercedes.

Pro další rok 2022 se síla a rozložení hendikepů a bonusů změní podle následujícího schématu:

TýmBonus/limit
Mercedes70%
Ferrari75%
Red Bull80%
McLaren85%
Renault90%
Alpha Tauri95%
Racing Point100%
Alfa Romeo105%
Haas110%
Williams115%

Poslední tým bude mít o 45 procentních bodů vyšší kapacity aerodynamického tunelu a počítačových simulací než ten první. A první tým bude mít v roce 2022 ve srovnání s dnes platnými hodnotami o více než polovinu nižší kapacitu v aerodynamickém tunelu.

Celý systém bude resetován vždy v polovině roku. Pro druhou polovinu roku tak bude aplikováno aktuální pořadí z právě probíhající sezony.

Vývoj na vozech pro rok 2022 je zastaven do začátku sezony 2021, kdy už bude systém hendikepů a bonusů zaveden. Vývoj letošních vozů, se kterými se bude závodit také příští rok, je výrazně omezen.

Příští rok vejde v platnost proces snižování rozpočtových stropů 145 milionů dolarů na rok 2021 a dále pak 140 milionů na rok 2022 a 135 milionů na roky 2023 až 2025.

Velké týmy jako Mercedes a Ferrari čeká náročný proces, aby se do nových limitů dokázaly vtěsnat.

Diskuse k článku

2 komentáře: “Nový systém aerodynamických hendikepů a bonusů bude mít velký dopad”

  1. Jirka_1 napsal:

    V USA mají vymyšlenost v kterési sérii, že první dostane na další závod zátěž 50 kg. Prostě tam se nejede na zásluhovou dominanci, ale řeší se divák, aby to pro něj nebylo stále stejné. Že tím jde do zadele sportovní stránka věci nikoho nezajímá, show je vždy na prvním místě.

  2. INF_11 napsal:

    Nevim no, proc ma nekdo pykat za to, ze je dobrej? (A to nefandim mercedesu).
    Atlet taky dostane narizeno mene trenovat kdyz bude vyhravat?
    To rovnou muzou dat ze nejlepsi musi dat sva auta nejpomalejsim

Napsat komentář