Formule 1 v krizi dále snižuje rozpočtové stropy, Renault a Mercedes v ohrožení

Formule 1 udělala velký krok k zachování své budoucnosti. Prosadila totiž návrh na další - s ohledem na dosavadní útraty dramatický - snížení rozpočtových stropů. Více než desetiletá snaha zkrotit automobilky v nesmyslném utrácení peněz možná díky současné pandemické krizi vejde v život. A ochrání tak formuli 1 před paradoxní zranitelností těch největších: továrních týmů.

Štítky: Finance Zveřejněno 22. 05 2020 — Tomáš Richtr

Rozpočtový strop bude ve formuli 1 novinka. A pro příští rok bude snížen o 17 % oproti původně dohodnuté úrovni. Ze 175 milionů dolarů na 145 milionů. Do rozpočtového stropu se ale nezapočítávají platy jezdců a vrcholového managementu, marketing a náklady na výrobu motorů.

I tak se jedná o veliký krok. Nová úroveň rozpočtových stropů je o dvě třetiny nižší, než to, co ještě vloni utrácely přední tovární týmy.

Rozpočtový strop ve výši 145 milionů dolarů (asi 3,6 miliardy korun) bude pro další roky každou sezonu snížen o 5 milionů. Alespoň do roku 2025. Rozpočtový strop se bude lehce lišit podle počtu závodů v dané sezoně, ale jen o jeden milion dolarů s každým závodem, ať už nahoru nebo dolů.

O rozpočtový strop se v době globální ekonomické krize před rokem 2010 pokoušel tehdejší prezident Mezinárodní automobilové federace Max Mosley. Nakonec musel výrazně silnému politickému tlaku automobilek ustoupit, ačkoli aliance týmů F1 sama dobrovolně zavedla některá úsporná opatření, jako je dodnes trvající minimální objem testování nebo zákaz tankování během velkých cen.

Během finanční krize před více než deseti lety ale sport nečelil zrušeným velkým cenám v takovém rozsahu, jako je tomu v současné době. Tehdejším problémem totiž nebyl nedostatek závodů, ale ztráta týmů.

Takový problém ale existuje i dnes, vedle skutečnosti, že se zatím vůbec nezávodí, což je zdrojem příjmů pro všechny zúčastněné ve formuli 1. Nezávislé týmy jsou bez příjmů a automobilky mají zcela jiné starosti. Bezprostřední budoucnost týmů Mercedes a Renault je nejasná, protože mateřské automobilky řeší problémy s rozsahem daleko za hranicemi formule 1.

O to důležitější je razantní zavedení rozpočtových stropů a jejich radikální snížení na co nejnižší úroveň. Právě proto, aby se snížila ekonomická překážka pro vstup do formule 1 pro potenciální nové týmy. To kdyby automobilky nechaly formuli 1 napospas, jak to udělají kdykoli, kdy se jim to zrovna hodí. Má se za to, že nejvyšší manažeři F1 v čele s prezidentem FIA Jeanem Todtem razí právě tuhle cestu za záchranou budoucnosti seriálu formule 1 v environmentálně a ekonomicky náročném prostředí.

Diskuse k článku

Napsat komentář