Jaké největší výzvy na Romaina Grosjeana v IndyCar čekají
Romain Grosjean po ošklivé nehodě v Bahrajnu nakonec sehnal sedačku pro sezonu 2021. Závodit bude v americké sérii IndyCar pro tým Dale Coyne Racing. Vyhne se však oválovým podnikům. Romaina Grosjeana čekají během přesunu přes Atlantik ale nemalé výzvy.
„Měl jsem pro tuto sezonu několik možností, avšak IndyCar byl rozhodně mou první variantou. I když nejsem připravený na závody na oválech,“ řekl čtyřiatřicetiletý Francouz.
„V IndyCar je situace mnohem vyrovnanější, než na co jsem byl ve své předchozí kariéře zvyklý. Bude to vzrušující výzva, chci se dostat na pódium a vyhrávat.“
Grosjean se zotavoval po těžké nehodě z konce listopadu, kdy se po nárazu do svodidel jeho Haas rozdělil na dvě části a vzplál. Pilot zázrakem vyvázl bez vážnějších zranění, pouze se lehčími popáleninami.
„Má levá ruka se pořád hojí, ale už jsem pomalu připraven naskočit do závodního auta a začít tuto novou kapitolu mého života.“ V této kapitole ovšem Francouze čeká několik těžkých úkolů.
Prvním z nich bude jednoznačně zotavení se z nehody. Poprvé nastoupit do auta a znovu se rozjet plnou rychlostí, to bezesporu nebude nic snadného. Přičteme-li k tomu neustálou nutnost cestovat na závody z Evropy do Spojených států, Grosjeanova psychika může dostat těžký zápřah.
Navíc jak sám jezdec říkal, rád by v novém působišti sbíral pódia i vítězství. To ale může být tvrdý oříšek. Tým Dále Coyne je sice známý tím, že je v něm velmi odlehčená atmosféra a přátelské vztahy, na stranu druhou na výhru čeká už od roku 2018.
A že by Romain Grosjean po tolika sezonách ve formuli 1 oplýval vítěznou mentalitou, to se také říct nedá. Na stupně vítězů naposledy pronikl v barvách Lotusu v roce 2015, pocit vítězství nezažil od léta 2011, kdy jako pozdější šampion GP2 ovládl pět velkých cen, tu poslední v červenci na Hungaroringu.
I kvůli tomuto dlouhému čekání se ženevský rodák často pokoušel ze svého vozu dostat i to, co v něm nebylo. A právě to může být jeho další potíží v IndyCar. Auta jsou tu sice na oko podobná těm z královny motorsportu, nicméně co do aerodynamických vlastností jsou na tom podstatně hůře a už běžné užívaní se dá označit jako „na hraně“.
Grosjean nebude mít moc příležitostí, jak se se svým monopostem sžít. Testů po minulé sezoně se nezúčastnil stejně jako těch předsezónních, a tak bude i proti dalším nováčkům, Scottu McLaughlinovi a Jimmiemu Johnsonovi, v nevýhodě.
Vlastnosti vozu nejsou to jediné, v čem se liší IndyCar od formule 1. V Americe si totiž bude muset navyknout na nové tratě – nutno podotknout, že to bude mít o trochu snazší, neboť se nezúčastní čtyř oválových závodů a soustředit se tak může na ten zbytek.
Odlišné jsou i pneumatiky či další náležitosti. Například kvalifikační zápolení není v IndyCar tak důležité. Navíc kvůli dalším pravidlům ohledně žlutých vlajek se často stává, že jezdec, který odvede nejlepší práci během celého víkendu, skončí až hluboko v poli poražených.
To vše může být pro nepříliš psychicky odolného Francouze náročným úkolem. První díl jeho vypořádávání se s ním bude na programu 18. dubna v Alabamě.