Novinky ohledně motorů: Palivo E10 je učinilo slabší

Motory japonské automobilky jsou pro blížící se sezonu téměř kompletní. Pohonné jednotky budou využívat, jako v posledních letech, Red Bull a AlphaTauri. Velká pozornost je upřená na nové palivo s vyšším obsahem biopaliv.

Štítky: 2022 Honda Pohonné jednotky Zveřejněno 2. 02 2022 — Vašek Štěpánek

Honda na konci roku 2021 oficiálně ukončila své působení v královně motorsportu. Slovo ‚oficiálně‘ je velmi důležité, neboť japonská automobilka bude součástí sportu až do roku 2025, až poté bude Red Bull mít buďto své motory, nebo nového dodavatele.

Veškerý technologický vývoj ohledně motorů tak i nadále zůstává v Japonsku a podle všeho je nový motor, který bude pohánět monoposty RB18 (Red Bull) a AT03 (AlphaTauri) téměř hotový a připravený na novou sezonu.

Honda se vrátí

V průběhu letošní sezony budou motory homologovány, tedy zmrazeny a vývoj motorů bude opět povolen až po příchodu nových pravidel, které jsou aktuálně plánovány na rok 2026 a mají dát prostor a příležitost potenciálním novým automobilkám.

Nové palivo E10

S příchodem nových pravidel pro sezonu letošní sice nedošlo k žádné úpravě pohonných jednotek, jedna výrazná změna se ale udála, a to příchod pohonných hmot s vyšším obsahem biopaliva s označením E10.

Jak už označení vypovídá, nové palivo nových formulí bude muset obsahovat 10 % ekologické složky, ještě vloni se jednalo o 5,75 %. Zvýší se tak podíl ethanolu, a právě porozumění novým palivům bude letos hrát velkou roli.

„Nejdůležitější je vypořádat se s novým palivem. Konstrukce motoru je stejná a jen jsme ji obnovili. Provedli jsme ale změny, které nám pomohou z nového paliva dostat co nejvíce výkonu, což je důležité.

Podcast: Jak moc je na spadnutí vstup Porsche a Audi do F1?

E10 nám zaručí nižší výkon motoru a také se bude o něco hůře obnovovat vyrobené energie, na druhou stranu bude snazší kontrolovat abnormální klepání motoru a celkovou spotřebu, taková je charakteristika paliv s vyšším obsahem alkoholu.

Cílem pro nás tak je vybalancovat tyto dva faktory, které jsme testovali. Je důležité, abychom minimalizovali ztracený výkon, ale aby se nám dařilo kontrolovat spotřebu,“ vysvětlil situaci kolem nových paliv vedoucí Hondy v Japonsku Yasuaki Asaki.

Otázkou zůstává, jak velké ztráty na výkonu motorů palivo E10 zapříčiní. Asaki se konkrétní odpovědi ale vyhnul. „To je tajemství. Ostatní automobilky říkají, že výkon bude podobný jako minulý rok, řekl bych ale, že to uvádí jen proto, že mají potíže se dostat právě na loňskou úroveň,“ dodal Japonec.