“Něco se pokazilo, a není snadné to pochopit.” Rozhovor s Mickem Schumacherem

Sezona 2023 je prvním rokem Micka Schumachera od motokár, kdy musel sedět stranoua sledovat závody ostatních. Poté, co po dvou letech u amerického týmu Haas přišel o závodní místo, našel útočiště u Mercedesu, který ho přijal jako testovacího jezdce. Nyní chce jen dokázat, že má na to, aby se znovu dostal na startovní rošt F1...

Štítky: Mick Schumacher Zveřejněno 4. 12 2023 — GPF1.cz

V paddocku velké ceny v Sao Paulu, Schumacher začal úvahami o svém roce – který mu od té doby zajistil závodní jízdu pro příští rok, i když ne ve formuli 1.

“[Byla] to samozřejmě velmi dlouhá sezóna, takže si myslím, že už jsme tady skoro na konci,” říká. “Ale nová role je velmi odlišná ve srovnání s tím, co jsem měl v několika letech a zejména v posledních dvou letech. Obecně se snažím vžít do týmu a naučit se co nejvíce, abych si také trochu rozšířil obzory oproti tomu, co jsem měl v posledních několika letech, prostě abych byl kdykoli bude potřeba připraven naskočit.”

TAKÉ O SLAVNÝCH LÉTECH MICHAELA SCHUMACHERA BĚHEM SLAVNOSTNÍ PŘEDPREMIÉRY FILMU FERRARI S EXKLUZIVNÍ TALKSHOW: VSTUPENKY

Všechno se stalo poměrně pozdě
Jak se sem Schumacher dostal? Vždyť je to jezdec s pěkným závodnickým rodokmenem, který vyhrál oba šampionáty Formule 3 a Formule 2, než v roce 2021 přeskočil do F1 s Haasem, kde jako nováček udělal na mnohé dojem. Ve své druhé sezoně se však potýkal s problémy ve srovnání se svým novým týmovým kolegou, už veteránem Kevinem Magnussenem. Ve vnitrotýmovém souboji získal Dán 25 bodů oproti Schumacherovým 12 a v kvalifikaci ho předčil 16:6 – ačkoli Schumacher měl v nedělních závodech navrch, když jej předčil poměrem 12:9.

Tento pokles formy, stejně jako několik vážných – a drahých – havárií, například v Monaku a Japonsku, přiměl mnohé ke spekulacím o jeho místě v týmu. Tyto dohady pokračovaly celý rok, dokud Haas ve finále sezóny v Abú Zabí nepotvrdil, že ho nahradí zkušený Nico Hulkenberg.

“Všechno se samozřejmě stalo poměrně pozdě,” říká. “Den před začátkem posledního víkendu mi řekli, že v roce 2023 nebudu na startovním roštu další rok. Takže je trochu pozdě jít a hledat si jiná místa, což samozřejmě není skvělé.

Ale jo, využili jsme tu možnost, kterou nám Mercedes dal na začátku toho roku, že pokud se nic nenaskytne, budu tu mít místo, takže jsme to udělali a teď jsme tady.”

Vždycky jsem měl velmi úzké vazby na Mercedes
Schumacher prozradil, že mu Mercedes tři závody před koncem sezony 2022 nabídl záchranný kruh v podobě role rezervního jezdce. Zpočátku váhal, zda nabídku přijmout, protože choval naději, že si udrží závodní sedačku. Když však bylo o startovním poli pro rok 2023 rozhodnuto, Schumacher se připojil k týmu ‘Stříbrných šípů’, s nímž ho pojí úzké rodinné vazby – jeho otec Michael byl v 90. letech součástí jeho juniorského programu, než se v roce 2010 vrátil a závodil za něj v F1.

“V roce 2010 jsem možná jel do Brackley. Poprvé si opravdu vzpomínám na rok 2014, ale tehdy to bylo na simulátoru. Samozřejmě vrátit se tam teď bylo zřejmě v některých ohledech velmi zajímavé. Vidět, jak funguje velký tým jako Mercedes ve Formuli 1, je něco velmi zvláštního. Ale také pochopit nyní, jak všechny postupy fungují, když jsem s nimi jeden rok pracoval, bylo pro mě velmi inspirující a zajímavé být toho součástí.”

Všichni mají stejnou nejistotu
V nové roli bude dělat náhradního jezdce sedminásobnému mistru světa Lewisi Hamiltonovi a vysoce hodnocenému kolegovi z Formule 2 a vítězi Velké ceny Sao Paula 2022 Georgi Russellovi.
Němec tráví spoustu času na simulátoru, kde dvojici a jejich inženýrům předává pokyny k nastavení, přičemž jeho zkušenosti z řízení vozů této generace v roce 2022 pro Haas jsou neocenitelnou devizou.

Na základě těchto znalostí – spolu s tím, co se naučil při svém květnovém testu ve W14 v Barceloně na 150 kol – často sedí na schůzkách a snaží se přidat jakékoli užitečné připomínky, když může, a zároveň se připravuje na případ, že by bylo třeba na poslední chvíli nahradit některého ze stálých jezdců. Čtyřiadvacetiletý jezdec se vyjádřil k tomu, co si odnesl ze své roční spolupráce s Hamiltonem a Russellem:

“Myslím, že pro mě je to, na co lidé zapomínají – byl jsem si toho vědom, ale stále je to něco, nad čím člověk příliš nepřemýšlí -, že každý je člověk a každý má stejné nejistoty. To pro mě bylo největší poučení. Některé otázky při řízení sebe sama, které tehdy nebyly zodpovězeny, byly zodpovězeny tady. Že si každý prochází nějakými věcmi, zejména při závodění, a bylo skvělé získat tuto zkušenost. Ale také samozřejmě víte, proč jsou tak dobří, jak jsou, díky tomu, jaké mají přístupy. Je skvělé vidět i Lewise, který je v týmu už tak dlouho, jak je s týmem propojený, že spolu dokážou mluvit beze slov a rozumí si, a to je podle mě něco, co je dost výjimečné.”

Něco se pokazilo a někdy je trochu těžké to pochopit
Schumacherovu práci letos velmi chválili Hamilton a Russell, stejně jako šéf týmu Mercedes Toto Wolff – který pravidelně tvrdil, že Němec patří na startovní rošt F1. I další členové týmu a paddocku F1 na něj pěli chválu, a přestože si toho váží, přál by si, aby to vedlo k získání závodního místa.

“Je skvělé, že to lidé uznávají,” říká s úsměvem. “Ale bohužel jsem tu stále jako rezervní jezdec, ne jako hlavní jezdec. Takže se zřejmě něco pokazilo a někdy je to trochu těžké pochopit.”

Schumacher nepochybuje o tom, že je dost dobrý na to, aby si vybojoval místo na startovním roštu, a jako důvod svého sebevědomí uvádí úspěchy v juniorské kariéře, kdy vyhrál tituly. Na podporu svých argumentů má také několik dobrých momentů v sezonách s Haasem – například jeho body v Silverstone a Rakousku v roce 2022 – ale pokud se chce vrátit na startovní rošt, musí toho ještě hodně dokázat.

“Vím, že musím přesvědčit ostatní o tom, že jsem hoden tohoto místa,” dodává.

Jeho cílem je rok 2025, což mu dává příští rok na to, aby se znovu prosadil. Vysvětluje:

“Bohužel spousta smluv je víceletých, takže pro příští rok už není volné místo. Takže je to trochu těžká situace, ale pro rok 2025 je tam mnohem více volných míst a uvidíme.”

Budu udržovat velmi úzké vazby s Formulí 1
Než se však dostaneme k roku 2025, bude pozornost pevně upřena na rok 2024, kdy má Schumacher pokračovat v roli náhradníka Mercedesu. Své povolání bude vykonávat i mimo F1, protože se chystá závodit za tým Alpine ve vytrvalostním mistrovství světa.V rozhovoru o svých plánech před tímto oznámením Schumacher řekl:

“Myslím, že pro mě je důležité, abych nebyl příliš dlouho mimo závody, a proto se snažíme najít místo, kde bychom mohli příští rok závodit. Věci vypadají docela dobře, [ale] bohužel ne pro Formuli 1. Přesto si budu udržovat velmi úzké vazby na Formuli 1 a doufám, že mi to umožní dokázat i lidem z Formule 1, že si stále zasloužím šanci ve vrcholném motorsportu a že sem patřím.”