Názor: Pneumatiky dusí gladiátorství velkých cen
O titulu už je prakticky rozhodnuto. Je škoda, že Ferrari takto nezvládá konec sezony, tím spíš, když už je to podruhé v řadě. Ale tak to prostě někdy chodí, podobně jak když jeden tým nezvládne závěr fotbalového zápasu nebo jeden hráč finále tenisového utkání. Sezona je to ale moc pěkná, závody atraktivní a na japonské Suzuce připravili divákům Sport2 zábavnou podívanou hlavně jezdci ze středu pole a také Sebastian Vettel a Max Verstappen. Tolik soubojů, co bylo k vidění, a že prý se na Suzuce nedá předjíždět.
Atraktivnost soubojů během GP Japonska dokázala zastínit jeden přetrvávající problém, který musí F1 vyřešit. Letošní vozy formule 1 jsou nejrychlejšími v historii. Lámou jeden rekord za druhým. Zatímco v takzvané zlaté éře formule 1 získával Ayrton Senna vítězství v kvalifikacích na Suzuce časem na úrovni jedné minuty a čtyřiceti sekund, tak dnes je to vozy Lewise Hamiltona zvládají o deset sekund rychleji. Sledovat, jak v kvalifikaci piloti krotí velmi silné vozy čelící běžně přetížení 5G a po kvalifikaci sotva popadají dech, je parádní zážitek.
Problém ale je, když přijde závod. Tempo velké ceny je o hodně pomalejší. Z velké části za to může zákaz dotankování během závodu od roku 2010. Auta jsou na začátku závodu naložená benzínem, jsou tak o hodně těžší, a tím pádem pomalejší. Váha samotných aut také vzrostla, a to zejména kvůli novým pohonným jednotkám a akumulátorům. Dnešní auta jsou o nějakých 120 kilogramů těžší, než ta na konci éry desetiválců v roce 2005. Přesto je úžasné, že dnes vozy zajíždějí stejné hodnoty nejrychlejšího kola jako právě před 13 lety. Ale mělo být to být podstatně rychlejší!
Vedle benzinu a váhy auta jsou na vině pneumatiky Pirelli. Ty jsou konstruovány tak, že se s ohledem na teplotní procesy uvnitř pneu na nich objevují takzvané puchýřky. Jezdci musí pneumatiky šetřit, a tím pádem jedou o hodně pomaleji, než na co moderní vůz formule 1 má. O hodně!
Při Velké ceně Japonska 2004 bylo nejrychlejší kolo v závodě dokonce rychlejší, než čas vítěze kvalifikace. Tenkrát se jezdily sprinty od startu k dotankování a od dotankování do cíle. Zběsilá jízda v každém kole závodu. Ještě v roce 2009, posledním roce s tankováním, byla hodnota nejrychlejší kola závodu a vítěze kvalifikace stejná. Umíte si představit, že Hamilton, Vettel nebo Verstappen pojedou každé kolo naplno tak, jak jedou ve třetí části kvalifikace?
No nemůžou. Konkrétně v nedělním závodě byla auta o 7,8 % (na začátku závodu) až 5 % (na konci) pomalejší než v kvalifikaci. To je v absolutních číslech o 4,5 až 6,7 sekundy na kolo! Řešení pneumatik zcela zásadně dusí potenciál současných formulí. Nemůže se jezdit naplno, protože by pneu nevydržely. A druhý pitstop na výměnu gum si pilot dovolit nemůže. Představuje to skoro půlminutovou časovou investici, a ta se špatně dohání. Proč? No protože by pilot musel jet rychle. A to ani na nových pneu nemůže.
Je to hloupě začarovaný kruh, který zbytečně ubírá na gladiátorství velkých cen. Vedení F1 nemusí vymýšlet zázraky. Omezit aerodynamiku tak, aby si formule přítlak brala spíše z pod auta, a přitáhnout dodavatele pneumatik, který dovolí pilot jet během závodu stejně tak agresivně jako v kvalifikaci.
Já tedy nevím, ale kritice pneumatik příliš nerozumím. Neznám přesně všechny aspekty a nevidím do zákulisního dění a tak mi možná lecos uniká. Ale když bylo Pirelli vybráno jako dodavatel pneumatik, tak byl kladen velký důraz na to, aby pneumatiky mnoho nevydrželi, především ve snaze donutit jezdce k více zastávkám. Tehdy se vedlo hodně řečí o tom, jak má Pirelli strach, aby úmyslná degradace na objednávku neuškodila jejich renomé. Ale F1 prostě takové pneu chtěla. Najednou se však puchýřkování a nízká životnost kritizuje. Tohle však není chyba pneumatik, ale týmů. Strategie se vydala jiným směrem. Místo toho, aby se jezdilo na plno a přezouvalo minimálně dvakrát, tak se všichni snaží pneu šetřit ve snaze dojet pouze s jedním pitstopem. Pitstop je vynucen pouze povinností použití dvou směsí. Hloupost. Lepší by byla povinnost dvou pitstopů bez ohledu na směs. Tak či onak, kouzlo rozličných strategií bylo dáno tankováním. Když mají všichni stejně plnou nádrž, taktizovat se moc nedá. Neustále se mluví o tom, aby byla F1 atraktivnější, ale vytváří se pravidla, která to neumožňují. Pokud musí závodníci ubírat plyn aby pošetřili pneumatiky nebo palivo, tak to už není závod.
lordmystic, nic takové jsem nepsal
nejsem odborník na F1, ale rozhodně nemohu souhlasit s autorem článku, aby se zvýšil podíl aerodynamiky na celkovém přítlaku. to je absolutně opačná a špatná cesta, protože jakmile se dostane za jiné auto, zvýšený vliv aerodynamiky rapidně poklesne. měl by se naopak snížit aerodynamický přítlak na minimum aby se vzájemně auta tolik neovlivňovala v těsném závěsu a současně zvýšit mechanickou přilnavost pneumatik. ty by mohli být jak přilnavější tak i odolnější. pak by muselo ale následovat povinné nařízení určitého počtu pitstopů jako je tomu např. v DTM. a tam to funguje neskutečně dobře, auta se dokáží následovat a mohou sprintovat všechny stinty. strategie by byla i v jakém okamžiku přezout jestli dříve či později a všechny stinty by se sprintovali naplno protože by pneu vydržela. jiné řešení asi není, pokud chceme aby jezdci tlačili od začátku závodu do konce…
Hm, FIA vymyslela kraviny a navíc vybrala jen jednoho dodavatele pneumatik, navíc vybrala špatně. Taloši pneumatiky pro F1 neumí a za ty roky se to ani nenaučili.
Obecně je problém jinde. F1 se stala příliš rychlou a snahy o její zpomalení na únosnou míru přinesly zhovadilosti v technických předpisech, které jdou proti sobě. F1 se stává čím dál, tím dažší zábavou, na což má jen málo automobilek a divím se, že to ještě garážisté zvládají. Pak se divíme, že Tři králové dávají zbytku světa každý závod kolo…