Na Zelené peklo vás pustí za 810 korun. Havárie vás ale může přivést na mizinu

O starém dlouhém Nürburgringu nepochybně vědí i mladí fandové motorsportu, kteří se třeba začali věnovat formuli 1 teprve nedávno. Tato úzká klikatá trať totiž s sebou nese odkaz tak silně a přirozeně, že pojem 'Zelené peklo' budí respekt už jen při vyslovení toho jména. Nejvíce vzrušující je, že se na něm můžete projet se svým vlastním vozem. Případnou jízdu ale pojměte jako výletní, jinak se vám jakákoli chyba brutálně prodraží.

2 Štítky: Nürburgring Zveřejněno 19. 05 2017 — Tomáš Richtr

Okruh byl založen v roce 1927, jeho originální trať vedla mezi městy Adenau, Nürburg a Müllenbach. Má dvě části a tou nesporně populárnější je severní část, Nordschleife. Je potřeba neplést z dnes běžně používaným moderním okruhem Nürburgring o délce  5 148 metrů, na kterém se jezdí moderní závody a donedávna také F1. Jenomže tento trpaslík má co do charakteru se Severní smyčkou pramálo společného. Přesto se na 25,378 km dlouhém okruhu závodí. Nesmíme opomenout klasickou čtyřiadvacetihodinovku ale také Mistrovství světa cestovních vozů. Skoro srandovně vypadá skutečnost, že závody tohoto seriálu se jezdí na pouhá 3 kola.

Statistiky uvádějí, že současně nejrychlejším autem na Severní smyčce je Lamborghini Huracán v provedení LP 640-4 Performante. Čas 6:52,01 pochází z října 2016 a jeho autorem je méně známý, ale velmi zkušený italský závodník Marco Mapelli. Že si atraktivní jména automobilek volí Nürburgring jako výkonnostní prezentaci, není vůbec překvapením. A že to jsou zvučná jména aut. Porsche 918 Spyder, Nissan GT-R Nismo, Mercedes-AMG GT R, supersport McLaren F1 řízený Mikou Häkkinenem, Dodge Viper ACR, Chevrolet Corvette C6 ZR1, Ferrari 488 GTB… mohli bychom pokračovat.

Letos je to 90 let od zahájení provozu na okruhu. Od roku 1951 až do významného roku 1976 se tam odjelo 22 velkých cen F1 a z pohledu dnešního vnímání světa je jen těžko pochopitelné, jak někdo mohl podstupovat taková rizika za takovýchto minimalistických bezpečnostních opatření. Jenomže to prostě bylo období, o kterém se dnes říká, že auta byla nebezpečná, zatímco sex bezpečný. Pravda ale je, že už v těch sedmdesátých letech byli jezdci, kteří se celkem oprávněné báli. Asi oprávněné. A co je důležité: bát se je potřeba i dnes.

Máte-li platný řidičský průkaz a 30 eur k útratě, můžete se Zeleným peklem projet se svým vlastním autem. Silně se nedoporučuje tam vézt auta někoho jiného a pokud je auto z půjčovny, řada z nich to vysloveně zakazuje. S rychlostí 50 km/h nebudete mít problém si krásy Severní smyčky užít, ale to asi není ten pravý důvod, proč se někdo vydá na 700 km vzdálený legendární okruh. Prostě si ho chcete vyzkoušet. Není bez zajímavosti, že v běžném režimu platí na Nürburgringu německá pravidla silničního provozu. Provozovatelé okruhu nabízejí speciální programy, které vám nabídnou větší volnost (motorkářům je například vjezd zakázán) a speciální brífink. Odevzdat se také můžete do rukou speciálních profesionálů na tuto službu se soustřeďujících. V takovém případě se musíte obrnit trpělivostí, protože teorie bude habaděj a pokud se neprokážete dostatečnou úrovní pokory, nemáte šanci.

Nuerburgring-Nordschleife

Zmíněna byla cena 30 eur (810,- Kč) za povolení vjet na Nürburgring se svým autem. Ale běda, pokud přeceníte síly. Narazíte-li do svodidel nebo jiných ochranných prvků, jen za výjezd servisního týmu zaplatíte 150 eur (4 tisíce korun). Pokud je poškodíte, budete platit dál. Na deset eur (270 korun) za každý metr vyjde demontáž jedné řady poškozených svodidel. Pokud je řad svodidel nad sebou více, platíte za každou řadu. Výměna za nové vyjde na 31 eur (830 korun) za metr. Vyměnit sloupek svodidla vyjde na 44 eur (1200 korun). Pokud je nehoda vážnější a na místo havárie musí safety car, každá půlhodina jeho nasazení vyjde na 82 eur (2 200 korun). Vyžádá-li si havárie uzavření okruhu, to vyjde na 1 350 eur (36 tisíc korun) za každou hodinu. Odtah toho, co zbude z vašeho auta, stojí přinejmenším 600 eur (16 200 korun).

Pod hrozbou takového ceníku jeden aby se bál na Nürburgring vydat byť jen pěšky. Na straně druhé jsou firmy, které vám umí zprostředkovat maximální zážitek z Nürbrugringu, a to s nulovými riziky pro vás. Pravda, počáteční ceny nejsou úplně pro každého, ale na straně druhé není 995 eur (27 tisíc) zase úplně nereálných – samozřejmě v závislosti na vašich prioritách. Avšak rozhodně zapomeňte na mnohdy zavádějící přístup “já jsem platící zákazník, tím pádem jsem tu pánem”. Pořád platí, že bez pokory a trpělivosti to prostě nepůjde.

“Můžete mát najeto tisíc kol na PlayStationu a může se stát, že vám to pomůže. Ale také vás to může poslat rovnou do svodidel, protože u PlayStationu spoléháte na tlačítko ‘restart’ při každém problému. Realita je hodně odlišná. Záleží na vašem stavu mysli,” cituje redaktor Autosportu James Newbold Rona Simonse, šéfa jedné z firem nabízející zážitky Zeleného pekla. “Pokud to máte v hlavě srovnané, pak víte, že hra je jenom hra,” doplňuje Simons a říká, že pokud řidič trať nezná, zabere mu 75 % jeho kapacity pouze soustředění na ni. Právě tenhle problém stojí za tím, že během normálního provozního režimu dochází velmi často k přerušením jízd. A když není zrovna přerušeno, je na trati hodně rušno. Bez přehánění. A právě tady se vyplatí pořídit balík služeb postavených na principu exkluzivních dní, které nejsou přístupné běžným návštěvníkům. Ať už ale zvolíte jakoukoli variantu, Zelené peklo je především o pokoře a respektu. Internet je plný příkladů těch, kteří postrádají přinejmenším jedno z toho. Do té doby o údajných řidičských schopnostech ani nemluvě.

Diskuse k článku

Napsat komentář