Na zákaz triku ‘spalovat olej jako benzin’ doplatilo Ferrari
Lidé ze zákulisí závažnost této problematiky jen naznačují, ale příliš otevřeně se jim o ní hovořit nechce. Jedná se o využití oleje pro účely spalování motoru, což je zjednodušeně řečeno úlohou benzinu. A aby to úlohou pouze benzinu zůstalo, tak na tom FIA pracuje. Nebo možná dopracovala. Tým Ferrari je údajně tím, který upuštěním od této chytré praktiky ztratil nejvíce.
Téma využití olejů pro spalování v prostoru válců je diskutováno již mnoho týdnů, ale velkou pozornost si nevysloužilo. Na rozdíl od veřejnosti viditelně přístupných technických prvků, jako je aerodynamika, jsou to věci utajené, veřejnosti neviditelné. Když ale FIA začne týmům posílat dopisy (takzvané technické direktivy) o tom, co mohou a nemohou dělat, pak to navenek znamená, že se děje něco vážnějšího.
Zjednodušeně řečeno: při chytrém dimenzování konstrukce spalovacího motoru lze dosáhnout efektu, během kterého se do spalovacího prostoru válců nedostane nic jiného než benzin, když pilot takříkajíc přidává plyn. Jakmile pilot ‘sundá nohu z plynu’, díky podtlakovým efektům se do spalovacího prostoru dostane kromě benzinu také olej, který maže stykové plochy a současně chladí relevantní prostředí spalovacího prostoru. Tento zdánlivě nedůležitý proces má za následek řadu výhod, ať už v kvalifikaci nebo efektivním využití paliva během samotného závodu.
Před startem sezony se tým Red Bull oficiálně dotázal FIA, zda je možné využít oleje pro účely spalování. Týmy se takto dotazují za účelem toho ujistit se, že je zakázána určitá praxe, pokud mají podezření, že ji někdo aplikuje. FIA jasně řekla, že využití oleje pro spalování palivové směsi je zakázané, ale problém neusnul. Při GP Kanady získala FIA podezření, že ne všechno je v pořádku. A to ‘ne všechno v pořádku’ se údajně týkalo týmů jediného dodavatele motorů. Po GP Kanady FIA týmům zaslala další direktivu, ve které informuje, že jakékoli složky v olejích, jejichž jedinou úlohou by bylo zlepšit efektivitu spalování (bez toho, aniž by bylo jasné, zda je olej ke spalování skutečně použit nebo ne), budou důkazem pro porušení technických pravidel, což automaticky znamená diskvalifikaci.
Závodem v Baku, který vyhrál Daniel Ricciardo z Red Bullu, se podle informací od znalců prostředí F1 trochu mění rozložení sil mezi týmy. Je to údajně dáno tím, že to Ferrari je týmem, který na základě upřesňujícího výkladu technických pravidel ztratilo jednu ze svých výkonnostních výhod. Šéf oddělení motorů týmu Renault Remi Taffin v těchto dnech vysvětlil, že FIA by nedistribuovala technické direktivy v takové míře, kdyby nešlo o skutečný problém. Renault diplomaticky nechtěl jít do detailů, ale současně chtěl poukázat na významnost výkonnostní výhody popsané praktiky. Jak je skutečně velká, to ukážou následující měsíce.
Diskuse k článku