Moderní auta umí jezdit blíže za sebou, ale na vysokorychlostních okruzích se hůře předjíždí

Šéf týmu McLaren Andrea Stella je přesvědčen, že pro vozy současné generace vozů formule 1 je přirozeně obtížnější předjíždět na vysokorychlostních okruzích s nízkým přítlakem.

Štítky: Andrea Stella Technika Zveřejněno 20. 08 2023 — GPF1.cz

F1 loni zavedla radikální nové technické předpisy pro sezónu 2022, které týmům poprvé po čtyřiceti letech umožňují využívat aerodynamiku s přísavným efektem podvozku ve snaze umožnit těsnější závodění. Zatímco však jezdci běžně uváděli, že jim nová generace vozů umožnila jezdit blíže k soupeřům před sebou než předchozí vozy, v letošní sezóně si jezdci stále častěji stěžovali na vliv turbulentního vzduchu, který ztěžuje předjíždění.

Na otázku, zda se 18 měsíců po zavedení změn pravidel F1 začínají projevovat jejich očekávání, Stella odpověděl, že údaje naznačují, že jezdci se ve srovnání s rokem 2021 skutečně lépe přibližují k vozům jedoucím za nimi.

“Myslím, že to, co jsme pozorovali už loni s touto novou generací vozů, je rozhodně snazší v zatáčkách jet v závěsu,” vysvětlil Stella. “Viděli jsme některé tratě, kde bylo velmi obtížné předjíždět, jako například v Maďarsku, nyní jsou to tratě, na kterých je možné jet těsně za sebou. A pak v komplexech, kde máte zatáčky a jakmile můžete vyjet z poslední zatáčky, jste vlastně blíž autu před vámi a pak můžete díky DRS zaútočit. Takže bych řekl, že tomuto aspektu závodění nová generace vozů velmi pomohla.”

Se zavedením aerodynamiky s přísavným efektem se spekulovalo o omezení nebo dokonce zrušení kontroverzní podpory předjížděcího systému Drag Reduction System (DRS). Jezdci F1 se však hlasitě vyjadřovali v tom smyslu, že tento kontroverzní systém musí zůstat zachován, aby jim umožnil i nadále provádět předjíždění na trati. Stella se domnívá, že povaha současných vozů znamená jasný dopad na slipstreaming, když vozy jedou v konfiguraci s nízkým přítlakem na vysokorychlostních tratích, jako je Spa-Francorchamps nebo Monza.

“Pokud jde o konfigurace, jako je Spa nebo Monza, kde potřebujete k předjíždění velký tažný účinek slipstreamu, myslím, že s touto generací vozů máte menší ‘sání’ od vozu před vámi, takže na tomto typu okruhu je to možná o něco obtížnější,” vysvětlil Stella.

“Takže tady jsou, chcete-li, dvě strany jedné mince. Ale uvítal bych, že nyní můžou azta za sebou jezdit snadněji, než to bylo možné u předchozí generace vozů.”

Po Velké ceně Nizozemska v Zandvoortu, která zahájí druhou polovinu sezony příští víkend, zamíří Formule 1 za dva týdny do Monzy na Velkou cenu Itálie.