Bezradnost Alpinu a co je záhadná “druhá fáze” projektu

Alpine si prošel ohromnou personální obměnou, na svém místě zůstali pomalu jen piloti. Kam vlastně francouzský tým pod novým šéfem spěje?

Štítky: Alpine Bruno Famin Zveřejněno 19. 08 2023 — Petr Horák

Tým z Enstone se jako Renault poprvé objevil v roce 2002 po odkoupení Benettonu. Po úspěšných letech s Fernandem Alonsem a soubojích s Ferrari na úplném čele ale přišel propad a po sezoně 2010 se automobilka stáhla. Tým nadále fungoval pod názvem Lotus a připsal si dílčí vítězství s Kimim Raikkonenem. V roce 2016 Renault tým odkoupil zpátky a udělal z něj opět plnohodnotný tovární tým. Plán byl za pět let, tedy v roce 2020, bojovat o titul mistra světa. Ale to se nikdy nepodařilo, vlastně tomu nebylo ani blízko.

Před dvěma lety se tým přejmenoval na Alpine, aby se tato dceřiná automobilka Renaultu více zviditelnila. Na mě to zatím ale působí spíš jako zákryta. Když je na autě napsáno Alpine, tak tolik nebije do očí fakt, že se plácají někde ve středu pole s Williamsem, McLarenem nebo Astonem. Přitom je to tovární tým, za kterým stojí ohromná automobilka a má v podstatě neomezené zdroje. Takový tým by měl bojovat na úplném čele s Red Bullem, Mercedesem nebo Ferrari. Místo toho se posouvají od pětiletky k pětiletce a jen se obávám, aby to nedošlo do momentu, kdy ve Francii odpojí zásuvku a tým bude na prodej.

Zatím se to ale nestalo, a tak se nově kormidla ujal Bruno Famin. Francouz vystudoval inženýrství na technické univerzitě v Paříži. Ve světě aut začal pracovat v roce 1989 u Peugeotu, od roku 2005 byl pak technickým ředitelem Peugeot Sport. V roce 2012 se dokonce stal ředitelem celého motorsport oddělení automobilky. Hrál tak důležitou roli při vítězství v Le Mans v roce 2009, úspěchu Sebastiena Loeba na Pikes Peak a v rallycrossu nebo také na Dakaru, který se Stephanem Petherhanselem a Carlosem Sainzem třikrát vyhráli. Od roku 2019 byl pak ředitelem operací v Mezinárodní automobilové federaci. Zkušeností má tedy požehnaně.

No a nedávno jej najal Alpine jako viceprezidenta, který se zodpovídá novému CEO Philippu Kriefovi. Tímto byl tak zcela vyšachován bývalý CEO Laurent Rossi. V jeho nové pozici vede Famin veškeré aktivity Alpine v motorsportu, takže mimo F1 například i projekt ve WEC, kde v příští sezoně Alpine nasadí nový hypervůz, s nímž chce vyhrát 24 hodin Le Mans.

Komentář Tomáše Richtra, komentátora F1:

Běžný fanoušek a milovník soubojů kolo na kolo na závodní dráze tuto změnu (přesněji její velikost) asi neocení, ale je to v podstatě jeden velký manažerský rozklad. A málo pochopitelný. Kdybyste byli těmi nejvýše postavenými manažery Renaultu a byli primárně zodpovědní za úspěch týmu formule 1 Alpine, co byste dělali? Přemýšleli, koho nabrat na důležité manažerské pozice, jaké nástroje pořídit nebo zlepšit, aby měl tým šanci na úspěch a jaké procesní a rozhodovací metody uplatnit. Ale jediné strategické rozhodnutí, které bylo zatím učiněno, je někoho vyhodit.

Představitelem Alpinu se nyní stal Bruno Famin, doposud šéf oddělení motorů. A bezradnost postoje Alpinu demonstruje jeho vystoupení na tiskové konferenci během Velké ceny Belgie. Kde tajemně zmiňuje “druhou fázi” projektu Alpine, aniž by bylo zřejmé, o co jde. Posuďte sami vzletnost, ale současnou prázdnot jeho výroků, které jsme ze zmiňované tiskové konference vybrali:

“Ve společnosti Alpine máme fascinující projekt Alpine jako značka. Dva týdny jsme zahájili druhou fázi tohoto projektu s velmi ambiciózním plánem na nové silniční vozy, na expanzi a tak dále. Co je pro nás všechny opravdu superzajímavé, je to, že projekt je založen na motorsportu, na motorsportovních programech. Tím klíčovým je samozřejmě Formule 1, nejen, ale to je vše. Být součástí tohoto projektu je opravdu velká výzva. Takže po druhé fázi značky se chystáme na druhou fázi projektu Formule 1. I my máme ambice a rozhodli jsme se provést některé změny, abychom šli rychleji k dosažení výkonnostní úrovně, o kterou usilujeme.”

” Před dvěma týdny jsem byl jmenován viceprezidentem pro motorsport ve společnosti Alpine. Samozřejmě jsme o tomto tématu s nejvyšším vedením diskutovali několik týdnů a nyní budu s celými týmy skutečně posuzovat, jaká je skutečná situace a jaký bude následně plán. Na toto posouzení si vezmu potřebný čas a rozhodneme se později.”

“Důležitý je pro nás projekt. Myslím, že máme jasný projekt, jasný cíl a strategii nemá jen tým Formule 1, ale celá značka, a obojí je naprosto propojené. Jsem přesvědčen, že se nám to podaří. Nevím, co se stalo předtím. Myslím, že, jak jsem řekl, nyní zahajujeme druhou fázi projektu Alpine, první fáze začala v roce 21. V této fázi se budeme snažit o to, abychom byli schopni zajistit, že se nám podaří dosáhnout co nejlepšího výsledku. V Enstone a ve Viry jsme zlepšili spoustu věcí, posouváme tým dopředu a budeme v tom pokračovat.”

“Přeskupení týmu je samozřejmě rozhodnutím nejvyššího vedení. Není to tedy něco, co by bylo rozhodnuto ze dne na den a o čem bychom se bavili týden. A není to proto, že jsem byl před dvěma týdny jmenován viceprezidentem Motosportu, že jsem před dvěma týdny začal pracovat. A už je to docela dlouhý příběh a pracuji na něm s nejvyšším vedením.”

“To, co se děje, je druhým stupněm rakety Alpinu, mohu-li to tak říci. Nejde to dozadu, ale dopředu. Samozřejmě je to spousta změn. Ale je to také příležitost, jak mít nové základy nebo upevnit základy a jít dál a rychleji. Klíčový cíl je ten, který jsem zmínil nedávno: potřebujeme vyhrávat, usilujeme o to, abychom co nejdříve vyhráli závody a šampionáty. Potřebujeme neustále zlepšovat naše vozy, celý balík, závod od závodu, rok od roku. A víme, že to není snadné. Víme, že změna předpisů je obecně dobrým mezníkem pro změnu pořadí. A myslím, že je to docela rozumný cíl, ale nebude to krok, je to neustálé zlepšování až k tomu.”