Mercedes svůj vůz W15 přestavěl, ale limituje ho rozpočtový strop

Mercedes uznává, že nemohl přestavit vůz pro letošní rok tak, jak potřeboval, kvůli rozpočtovým stropům.

Štítky: Mercedes Zveřejněno 14. 02 2024 — GPF1.cz

Podle technického ředitele Mercedesu Jamese Allisona tým dosáhl cílů, které si stanovil pro vůz W15, jenž je výsledkem nové filozofie designu. Přiznal však, že některé aspekty konstrukce vozu nebyly radikálně změněny kvůli omezením, která týmu ukládá rozpočtový limit.

Allison se vrátil do funkce technického ředitele v dubnu loňského roku poté, co byl Mercedes zklamán výkonem vozu W14, který vznikl pod vedením Mika Elliotta. Allison řídil revizi přístupu týmu k technickým předpisům, které byly zavedeny v roce 2022, od té doby tým vyhrál pouze jednu velkou cenu. Mercedes se zavázal k rozsáhlým změnám architektury svého příštího vozu krátce poté, co Allison převzal jeho vedení.

“Větší změny v uspořádání konstrukce auta se neuvolní tím, že už nebudete mít potíže se závoděním, tyto velké změny v uspořádání provedete před létem,” vysvětluje Allison. “Takže když mluvíme o změně uspořádání, obecně se bavíme o tom, kde je v podvozku umístěn motor, jakou geometrii zadního zavěšení budete mít na převodovce a jaké změny provedete v části, která obsahuje pilota. To jsou všechno tři věci, které jsou hypoteticky proveditelné v polovině roku, ale jsou spojeny s tak obrovskými náklady obětované příležitosti, že byste o tom nikdy neuvažovali. Přesto se k nim ale musíte zavázat v létě předcházejícího roku. Mimo sezónu jde o to, abyste si na svých interních zařízeních a simulátorech dokázali, že tyto díly jsou takové, jaké doufáte, že by mohly být; že to vypadá, že splní vaše naděje.”

Ačkoli tým získá první dojem o tom, jak byl úspěšný, až po dnešním dokončení první plánované jízdy vozu W15 v Silverstone a hlavně během testů v Bahrajnu, Allison si je jistý směrem, kterým se vydal.

“Mám pocit, že jsme splnili vše, co jsme si řekli, že chceme udělat,” řekl. “Některé aspekty jsou neohraničené, a proto nemůžete být nikdy zcela spokojeni. To se dozvíme, až když auto skutečně zajedeme. Ale myslím, že můžeme říct, že máme pocit, že jsme pracovali dobře. Formule 1 je relativní hra. Zda jsme pracovali dostatečně dobře na to, abychom byli konkurenceschopní, ukáže až čas. Nevíme, co udělali ostatní.”

Mercedes naposledy vyhrál šampionát konstruktérů v roce 2021, tedy v prvním roce, kdy F1 zavedla rozpočtový strop. Allison přiznal, že zavedení rozpočtových stropů znamenalo, že museli přijmout určité kompromisy v rozsahu svých šancí na W15.

“Nový podvozek a převodovka byly standardem pro každý rok, před rozpočtovými stropy. A najde se několik dalších týmů, které udělaly obě věci v jednom roce. Ale rozpočtový strop vás nutí vybírat si bitvy a není pochyb o tom, že mít nový vnější plášť a zároveň nový podvozek jsou dva velké projekty, které nám seberou kus dostupné palebné síly. To je to, co jsme letos udělali. Znamená to ale, že v ostatních částech vozu jsme se nesnažili znovu vynalézat vařenou vodu. Umožnilo nám to však uskutečnit několik velkých projektů, aniž bychom zbankrotovali, a věříme, že je to dobré a důležité využití našeho úsilí.”

Jednou z pozoruhodných oblastí, kterou tým ponechal beze změny oproti předchozí sezóně, je koncepce zavěšení, která zachovává uspořádání přítlačných tyčí vpředu. Mercedes však plánuje v průběhu roku zavést řadu aerodynamických vylepšení, aby z vozu W15 uvolnil více výkonu.

“Většinu času na kolo, který můžete vozu přidat, získáte během sezony díky aerodynamice, ale co přesně a v jaké oblasti zjistíme, zatím nevíme,” řekl Allison. “Aerodynamické oddělení v této fázi roku plánuje věnovat značné úsilí předním křídlům, zadním křídlům, podlaze, brzdovým bubnům, brzdovým kanálům, karoserii, což by mohlo přinést věci, které by mohly přijít v evropské části sezony. Několik z těchto programů se neuskuteční, ale to je prostě povaha experimentování. Pokud se ale budete snažit dostatečně intenzivně v dostatečně širokém spektru experimentů, pak se jich v tomto časovém měřítku povede dost a do návratu do Evropy by měl být k dispozici slušný paket, který se dá na vůz nasadit.”


Nové číslo magazínu KOLO na KOLO přináší silná témata:

  • Nejnovější informace o podvodech Benettonu a Michaela Schumachera v sezoně 1994
  • Opravdové zákulisí vztahu Hamilton – Wolff
  • Enzo Ferrari a jeho ženy
  • Aerodynamické vychytávky
  • Odstrašující případy nových týmů v F1

PŘEDPLATNÉ TADY

PŘEDPLATNÉ TADY


Jezdci Lewis Hamilton a George Russell měli problémy s tím, aby z loňského vozu důsledně vytěžili maximum kvůli jeho nestabilní zadní části. To byla klíčová oblast, na kterou se tým v zimě zaměřil, ale podle Allisona došlo ke zlepšení i v dalších oblastech.

“Velký důraz byl kladen na zlepšení nepředvídatelné zadní nápravy předchozího vozu, kterou jezdci často označovali za zlomyslnou. Pracovali jsme na tom, abychom se pokusili vytvořit vůz, který bude pro jezdce uklidňující. Na začátku zatáčky, když prudce brzdíte a zatáčíte, musí být záď pevná jako skála. A pak, jak se blížíte k vrcholu zatáčky, musí být auto postupně hbitější a ochotnější zatáčet. To jsme se snažili do vozu zabudovat.

Také jsme tvrdě pracovali na vytvoření méně táhlého vozu a na přidání výkonu v zatáčkách. Došlo také k úklidu v oblastech, ve kterých jsme měli prostor pro zlepšení, včetně efektu DRS a výkonu při zastávkách v boxech. Vždy jsme byli velmi dobří v tom, že jsme zastávku v boxech zvládli v opakovatelně rychlém čase, což je pro zastávku v boxech klíčové. Cílový čas, za který jsme dokázali provést zastávku v boxech, byl však stále o tři až čtyři desetiny pomalejší než u nejlepších týmů. Doufejme tedy, že jsme se posunuli správným směrem.”

Supermotivovaný Hamilton

Hamilton před svou poslední sezonou uvedl, že je maximálně motivovaný.

“Poznatky z posledních dvou let nám pomohly najít náš směr,” uvedl Hamilton. “Umožnilo nám to najít naši Polárku. Stále na tom budeme pracovat, ale jakýmkoli výzvám, které se objeví, budeme čelit se vztyčenou hlavou, s otevřenou myslí a budeme na nich pilně pracovat.”

Pokud jde o výhody, které by mohlo přinést vylepšené W15, sedminásobný mistr světa dodal:

“Pokud nejste s vozem spokojeni, nejste schopni vytěžit maximální výkon. Stabilnější a předvídatelnější vůz nám umožní vytěžit potenciál nejen z vozu, ale i z nás jako jezdců.”

Hamilton si pochvaluje práci, kterou odvedli zaměstnanci v sídle Mercedesu v Brackley a Brixworthu, a 39letý jezdec vysvětluje, že všichni v týmu cítí motivaci před zahájením kampaně 2024.

“Vím, čeho je tento tým schopen,” dodal Hamilton. “Jsem nesmírně vděčný za práci každého jednotlivého člověka v tomto týmu. Pokaždé, když jste v továrně, můžete vidět obrovský zápal a odhodlání všech.