Limity na investice znevýhodňují slabší týmy – nemají šanci se dotáhnout na ty silnější

Rozpočtové stropy jsou fajn, ale některé týmy zaostávají s investicemi, a nemohou je dohnat. Šéf týmu Williams James Vowles tvrdí, že rozpočtový strop F1 znevýhodňuje menší týmy, které nemají dostatek prostředků, jež již mají větší týmy. Investovat by chtěly, ale nemohou.

Štítky: Finance Technika Zveřejněno 28. 06 2023 — GPF1.cz

Finanční předpisy F1 vstoupily v platnost na začátku sezony 2021. Pravidla omezují, kolik mohou týmy v průběhu roku utratit za své závodní aktivity. Limit byl původně stanoven na 145 milionů dolarů, přičemž v následujících dvou letech bylo dohodnuto jeho snížení. V letošní sezóně byl limit snížen na 138,6 milionu dolarů.

James Vowles, který nastoupil do funkce ředitele týmu Williams těsně před začátkem sezóny, dříve pracoval jako stratég u Mercedesu v období, kdy tento tým získal všech svých osm titulů v šampionátu konstruktérů a sedm po sobě jdoucích titulů v šampionátu jezdců. James Vowles uvedl, že zavedení finančních omezení je pro všechny týmy v zásadě pozitivní.

“Je tu omezení provozního rozpočtu, což je číslo, které většina lidí zná,” řekl Vowles “To je 145 milionů dolarů – což ve skutečnosti není 145 milionů dolarů, je to větší částka, protože se na ni uplatňují různé korekce – to je číslo, které všichni považují za limit nákladů. Tuhle část naprosto podporuji. Je to dobrá věc. Proto se tyto podniky nyní stávají udržitelnými. To je důvod, proč Formule 1 roste tak, jak roste. Za celou dobu, co jsem ve Formuli 1, jsme prostě utráceli tolik, kolik jsme mohli, abychom byli rychlejší. Ale všichni dělají to samé, takže se dostáváme do hry, kdy si navzájem zvyšujeme rozpočty. To je opravdu dobré rozhodnutí.”

Vowles však uvedl, že jeho nový tým a další týmy na konci startovního pole jsou znevýhodněny tím, že nemají stejné prostředky, které si koupil a zaplatil jeho bývalý tým.

“Co nebylo dobré rozhodnutí, je to, že máme kapitálové výdaje na straně limitu nákladů (vedle provozního rozpočtového stropu existuje i investiční),” vysvětlil Vowles. “Když jsem měl na hlavě čepici Mercedesu, bohužel jsem věděl, co to způsobí, a proto jsme to tak chtěli podepsat a omezit to. U Mercedesu jsme měli vybavení v hodnotě asi 300 milionů dolarů, které Williams nemá. To je zablokované a nikdo jiný by to nikdy nedohnal. A i kdyby mohli, představte si, jak dlouho trvá, než utratíte 300 milionů dolarů, dáte dohromady peníze, zavedete to. Proto se velké týmy velmi rychle přihlásily k omezení nákladů. A pro malé týmy to znamenalo, že ve srovnání s nimi bojujeme opravdu s jednou rukou svázanou za zády.”

Vowles se otevřeně vyjádřil k omezení menších týmů a tvrdil, že sport musí být ochoten přistoupit na ústupky, pokud usiluje o “skutečnou meritokracii”.

“Přišel jsem odněkud, kde mohu mít všechno, protože to mám,” řekl. “Je to utracené. Tady to nemám. Nech mě to dohnat. Ať je to opravdová soutěž. A sport, ve vší počestnosti, na to reaguje a přijímá to a dojde ke změně.”

V průběhu víkendové Velké ceny Kanady se k Vowlesovým názorům na rozdíl mezi většími a menšími týmy vyjádřili i šéfové týmů McLaren a Alpine Andrea Stella a Otmar Szafnauer.

“Chápeme, z čeho James vychází, protože McLaren je tým, který dlouhou dobu fungoval bez infrastruktury nebo bez infrastruktury na stejné úrovni jako některé špičkové týmy,” řekl Stella. “To je důvod, proč jsme investovali, z velké části proto, abychom mohli mít nový aerodynamický tunel a náš simulátor, kompozitní výrobu. Uvítali bychom a vítáme rozhovor o uvolnění některých těchto limitů, protože bychom rádi investovali dál. Podporujeme to, abychom byli ve stavu, kdy můžeme utrácet peníze, abychom byli konkurenceschopnější z hlediska majetku a infrastruktury – a to se děje společně s FIA.”

Szafnauer poukázal na ústupky, které již byly týmům poskytnuty v rámci finančních předpisů na výstavbu nových aerodynamických tunelů, jako na příklad toho, jak pružně se sport k této otázce již postavil.

“Myslím, že je spravedlivé, abychom vyrovnali podmínky v oblasti infrastruktury a nástrojů, které k závodění ve formuli 1 zásadně potřebujete,” řekl Szafnauer. “A právě o tom zde mluvíme. Vím, že jsme to už jednou udělali v případě aerodynamických tunelů. Tak například Aston Martin neměl nejmodernější tunel a my jsme všem dali povolenku na aerodynamické tunely. A myslím si, že musíme udělat i zbytek v oblasti základní infrastruktury, která je nutná pro závody Formule 1, prostě abychom vyrovnali podmínky.”