Kvůli rozpočtovým stropům hrozí, že F1 přijde o Adriana Neweyho

Rozpočtové stropy výhledově vyšachují uznávaného konstruktéra a technického ředitele Adriana Neweyho z týmu F1.

Štítky: Adrian Newey Finance Zveřejněno 29. 01 2024 — GPF1.cz

Myšlenka omezit výdaje týmů na Grand Prix není ničím novým a naposledy se objevila na stole v roce 2010, kdy ji chtěl prosadit tehdejší prezident FIA Max Mosley, aby se vyrovnaly podmínky pro všechny. Z různých důvodů se to nepodařilo, ale pro sezónu 2021 byl tento návrh schválen a týmy byly omezeny na částku, kterou mohou utratit za sezónu, v naději, že se časem pole sblíží a menší týmy budou moci konkurovat takovým gigantům, jako jsou Mercedes, Ferrari nebo Red Bull, které vyhrály všechny závody od Velké ceny Malajsie 2013 až po GP Itálie 2020.

Základní limit pro rok 2023 činil 135 milionů dolarů, i když ve skutečnosti byl o něco vyšší kvůli navýšení zohledňujícímu vysokou míru globální inflace, ale týmy zjistily, že nemohou jednoduše přinést modernizaci, kdykoli se jim zachce, protože náklady musí být zahrnuty do rozpočtových stropů.

Tři nejlépe vydělávající pracovníci v každém týmu nejsou do limitu započítáváni, ale to znamená, že týmy mají potíže s povyšováním a udržením talentů zevnitř, přičemž Red Bull přišel o klíčové kolegy Adriana Neweyho Dana Fallowse a Roba Marshalla, kteří odešli do týmu Aston Martin, resp. do McLarenu.


NOVÝ online MAGAZÍN O FORMULI 1 – KOLO NA KOLO

  • Jak si mohl Ayrton Senna zachránit život
  • Špinavé praktiky Tota Wolffa
  • Jak si Emerson Fittipaldi zkomplikoval F1 kariéru
  • Pravé důvody rozchodu Haase a Günthera Steinera

PŘEDPLATNÉ ZDE


Nyní však existuje možnost, že by mohl být z projektu F1 vyřazen i sám Newey, a to kvůli obavám o jeho status vysoce postaveného zaměstnance.

V roce 2023 vydala FIA technickou směrnici 45, jejímž cílem je bojovat proti rostoucímu využívání vedoucích technických pracovníků v aplikovaných divizích týmů, jako jsou Red Bull Advanced Technologies nebo McLaren Applied Technologies. Existovaly obavy, že týmy převádějí zaměstnance do poboček pokročilých technologií, aby získaly další znalosti z F1, ale mimo rozpočtový strop, což by bylo porušením pravidel.

Když FIA oznámila závěry ohledně limitu nákladů pro sezónu 2022, poznamenala, že všechny týmy jednaly “v dobré víře”, ale přesto adresovala skulinku, což znamená, že každá osoba, která se podílí na provozu F1, se započítává do rozpočtových stropů. V případě Neweyho v roli technického ředitele Red Bullu se nyní většinu času věnuje projektu hyperautomobilu RB17 s omezenými souvislostmi na F1. Protože však stále přispívá na fungování týmu F1, je jeho vysoký plat započítán do rozpočtového limitu, což společnosti Red Bull způsobuje problémy.

Německý tisk informoval, že tým zvažuje převedení Neweyho na projekt RB17 na plný úvazek, čímž by se zbavil jeho platu v účetnictví F1 a uvolnil by místo v rozpočtu.

Pokud by k tomu však došlo, Newey by měl zakázáno pracovat na vozech F1.