Kvalifikační pravidla volby pneu limitují objem jízd v pátečních trénincích

Řízená volba pneumatik, která je zkoušena v kvalifikacích na Hungaroringu a Monze, má ten nepříjemný efekt, že jezdci v pátek toho během tréninků najedou méně. Situaci, kterou kritizují někteří jezdci, jako například Lewis Hamilton.

Štítky: Pirelli Pneumatiky Pravidla Zveřejněno 22. 07 2023 — GPF1.cz

Lewis Hamilton je jedním z jezdců, kteří kritizují úpravu formátu pneumatik F1, která má premiéru na Velké ceně Maďarska. F1 v Maďarsku experimentuje s novým formátem, který se nazývá alternativní přidělování pneumatik (ATA), aby se z důvodu udržitelnosti snížil počet pneumatik používaných během velkých cen. Každý jezdec bude mít v Budapešti k dispozici 11 sad pneumatik do sucha oproti standardnímu přídělu 13 pneumatik pro tradiční víkend. Použití pneumatik je povinné pro kvalifikaci, přičemž v Q1 se musí používat tvrdé pneumatiky, v Q2 střední pneumatiky a v Q3 pak měkké pneumatiky pro rozstřel o 10 nejlepších.

Sedminásobný mistr světa Hamilton však uvedl, že úprava formátu má za následek méně jízd během tréninků, což je podle něj špatné pro fanoušky.

“V tréninku jsme měli k dispozici pouze jednu sadu pneumatik, kterou jsme chtěli použít. Není to zrovna skvělý formát, tahle změna, kterou udělali pro tento víkend, prostě znamená, že se méně jezdí,” řekl Hamilton. “Není to ideální a myslím, že po každém víkendu vyhodí spoustu mokrých pneumatik, jako hodně, možná by se na něco takového měli podívat, než aby fanouškům ubírali čas na trati.”

Max Verstappen z Red Bullu souhlasil s názorem svého velkého rivala a řekl:

“S tímto novým formátem jste super limitováni pneumatikami, které můžete použít, a já je dnes nechtěl použít, abych měl alespoň lepší přípravu na zítřek. Je to škoda. Kolem je tolik lidí a v podstatě toho moc nenajezdíte, takže se budeme muset podívat, co můžeme udělat, abychom to zlepšili. Doslova jen šetříme pneumatiky, což si myslím, že není správné.”

Mezitím jezdec McLarenu Lando Norris připustil, že ho změny zmátly, ale řekl, že by se jezdilo ještě méně, kdyby 1. trénink neovlivnil déšť.

“Myslím, že jsme měli štěstí, že pršelo, jinak by v 1. tréninku v podstatě nikdo nic nedělal. Je to složité, dokonce je to pro mě matoucí,” vysvětlil.

Jeho týmový kolega Oscar Piastri k tomu dodal:

“Je to složité. Snažíte se použít co nejmenší množství pneumatik a zároveň se toho co nejvíc naučit. Myslím, že kdyby bylo úplné sucho, byl by to docela omezený den na jízdy. Pravděpodobně jsme viděli více kol než bychom viděli na suchu. Nikdy to není taková zábava, když máte jednu nebo dvě sady pneumatik na celý pátek, ale je to pro nás všechny nová výzva.”

Charles Leclerc však vyzdvihl to, co považuje za pozitivní aspekt nového formátu.

“Je velmi těžké číst dnešní volný trénink, myslím, že je to něco, co jsme očekávali, když je to první víkend v tomto formátu s tímto přidělením pneumatik,” řekl jezdec Ferrari po 2. tréninku. “Každý zkouší něco jiného, ale je to příjemné, protože si myslím, že do kvalifikace půjdeme s tím, že nevíme, jak na tom jsme, a to je určitě vzrušující, ale pocit byl docela dobrý, takže je to pozitivní.”