Proč podal Renault protest proti vozům týmu Racing Point
Renault podal po skončení GP Štýrska oficiální protest namířený proti vozům týmu Racing Point. Renault po sportovních komisařích požaduje, aby prověřili, zda je konstrukce vozů týmu Racing Point v souladu s pravidly. Renault je totiž přesvědčen, že tomu tak není.
V čem je problém? Rozhodně ne v tom, že monopost Racing Point RP20 vypadá podobně jako loňský Mercedes W11. Kopírování ‘viděného’ není nelegální a je naopak normální pořizovat fotografie vozů soupeřů a takto získanými nálezy se inspirovat k navržení vlastních řešení.
Některé prvky vozu si lze koupit od jiného týmu. Nakonec motor je tím nejvíce běžným, co se kupuje. Může to být také převodovka nebo prvky zavěšení kol. Pak jsou ale díly, které tým od jiné stáje kupovat nemůže. Seznamu těchto dílů se říká ‘Listed Parts’. Díly na seznamu Listed Parts musí tým zkonstruovat vlastními silami a musí k ním mít duševní vlastnictví (IP = Intellectual Property).
Volkswagen zahájil přestavbu další továrny, chce zde vyrábět elektromobily
Jedná se o monokok (buňka, ve které se nachází pilot), přední nárazová struktura, horní nárazová struktura, brzdové trychtýře a aerodynamické prvky. Tým si může díl ze seznamu Listed Parts pořídit také od externího dodavatele. Týmu Haas například dělá monokok italská Dallara. Každopádně platí, že tým musí mít exkluzivní práva na využívání takového dílu. Dallara už nesmí dělat monokok pro jiný tým F1. To samé platí, že pokud Mercedes dělá díly ze seznamu Listed Parts pro sebe, nemůže je už prodávat jinému týmu.
Výkonnostní vzestup vozů týmu Racing Point na začátku letošní sezony je enormní. Překvapuje o to víc, že tým byl před dvěma lety vržen do nucené správy a do konstrukce vozů se v posledních letech prakticky neinvestovalo. Dosáhnout takového zrychlení jen prostřednictvím fotografií a videí je něco, čemu Renault jednoduše nevěří, a proto podává protest. Protože je přesvědčen, že spolupráce Mercedesu a týmu Racing Point – jejichž šéfové a spolumajitelé Toto Wolff a Lawrence Stroll se navíc důvěrně znají – je za hranicemi exkluzivního duševního vlastnictví. Jinými slovy je Renault přesvědčen o tom, že nějaké know-how z Mercedesu do Racing Pointu přiteklo.
Zástupci FIA dokonce navštívili továrnu týmu Racing Point, aby se přesvědčili o tom, že je vše v pořádku, ale žádná podezření nezískali. Jinak by nepochybně sportovní komisaři úvodní velké ceny letošního roku jednali, nebo by FIA vyzvala Racing Point diplomatickou cestou k nápravě.
Protest Renaultu tak, jak o něm ve svém dokumentu informovali sportovní komisaři, neobsahuje žádné detaily. Ale z reakce sportovních komisařů Velké ceny Štýrska na protest Renaultu vyplývá, že jde o zadní a přední brzdové trychtýře. Příslušné díly Racing Pointu byly zabaveny, Mercedes dostal instrukci dodat ty své, a sportovní komisaři GP Štýrska nyní čekají na technickou zprávu inženýrů FIA, než bude moc být protest vyřízen. To nejspíš potrvá pár dní.
Brzdové trychtýře se na seznam Listed Parts dostaly teprve letos. Tým Haas si je kupoval od Ferrari, ale letos si musel pořídit vlastní konstrukci. Vozy Haas měly v úvodní GP Rakouska sezony 2020 problémy s brzdami.