Jednou to skončí, ale doufám, že ne moc brzo. Rozhovor s Maxem Verstappenem

Před posledním závodem sezony Max Verstappen, letošní mistr světa, zodpověděl několik otázek. Zmínil například největší momenty sezony. Nebo označil, jaké jsou největší slabiny jeho současné formule. Nebo zda by mu nevadilo mít Lewise Hamiltona za týmového kolegu.

Štítky: Max Verstappen Zveřejněno 23. 11 2023 — GPF1.cz

Maxi, poslední závod sezóny, letos jsi zažil neuvěřitelnou jízdu. Přejete si, aby to nikdy neskončilo?

Max VERSTAPPEN: No, ano, samozřejmě. Ale jednou to skončí, ale doufám, že ne příliš brzy.

Otázka: Pokud v neděli vyhrajete, můžete zvýšit počet svých vítězství na 54. Pokud se vám to podaří, předstihnete Sebastiana Vettela na třetím místě v historickém pořadí; co by to pro vás znamenalo?

MV: Ano, samozřejmě je to docela šílené číslo. Ale také jsme samozřejmě měli bláznivý rok, takže by to bylo samozřejmě velmi pěkné, ale zároveň se také velmi soustředím na to, co je přede mnou, a doufám, že i příští rok budeme mít opět konkurenceschopné auto, že můžeme opravdu pokračovat v tom tempu, že můžeme vyhrávat další závody.

Otázka: Když se ohlédnete za rokem 2023, můžete vybrat nějaký vrchol této neuvěřitelně skvělé sezony, kterou jste zažil?

MV: No, myslím, že vítězství v comebackovém závodě v Miami bylo podle mě skvělé. Myslím, že to bylo důležité. Vítězství doma v Zandvoortu bylo velmi pěkné a myslím, že vítězství v Suzuce po náročném víkendu, který jsme měli v Singapuru.

Otázka: Právě jsme od Charlese slyšeli, jak Ferrari doufá, že se příští rok vrátí s vozem, který vám bude schopen konkurovat. Jak velký skok podle vás musí Red Bull přes zimu udělat, aby si udržel váš náskok?

MV: Těžko říct, ale samozřejmě pracujeme i na našem autě, abychom se ho pokusili vylepšit. Myslím, že známe i naše slabiny v autě. A na tom se samozřejmě budeme snažit pracovat plus se samozřejmě pokusíme ještě více posílit naše silné stránky.

Otázka: Pokračujte, podělte se s námi o něco: má Red Bull nějaké slabiny?

MV: Samozřejmě, že jsou. Podívejte se na náš závodní víkend v Singapuru. Obecně si myslím, že na pouličních okruzích trochu více bojujeme, stejně jako ve Vegas. Takže ano, nízká rychlost určitě není naší nejsilnější stránkou auta; nerovnosti, obrubníky také. Takže to je určitě velká oblast, kde můžeme

Oátzka: Maxi, gratulujeme k dalšímu mistrovskému titulu, ale pojďme se podívat do paralelního vesmíru, do toho, kde Lewis Hamilton osloví Red Bull a Christian Horner řekne ano, máme o tebe zájem. Řekl jste, že Lewis a jeho lidé oslovili Red Bull, zda by měli zájem o řízení. Checo má smlouvu na příští rok, ale řekněme, že by řekl ano, jak byste to uvítali? Co myslíte, že by se stalo? A chtěl byste v budoucnu závodit s Lewisem Hamiltonem jako týmový kolega?

MV: Co byste chtěli vědět?

Otázka: Rád bych znal vaše názory.

MV: Ne, protože se to neděje. Takže nemá smysl vymýšlet si příběhy, když se to neděje.

Otázka: Chtěl byste…

MV: Ano, nevadilo by mi to. Na tom nezáleží. Kdokoliv. Nechci to házet jako teď konkrétně na Lewise. Je tu také tolik skvělých jezdců. Takže jo, ale takhle věci nefungují.

Otázka: Maxi, je zřejmé, že v minulosti se ženy v motoristickém sportu prosazovaly díky sérii W a nyní díky Akademii F1. Vaše matka byla jednou z nejlepších světových motokáristek a vy máte tento příběh ve své vlastní domácnosti. Co je podle vás třeba udělat pro to, aby se na startovním roštu F1 objevila první žena? A jaký na to máte jako úřadující šampionka názor?

MV: Myslím, že když se podíváte na procentuální zastoupení mužů a žen v závodním sportu, myslím, že už teď je pro muže samozřejmě velmi těžké, aby se dostali do Formule 1, takže pro ženy je to samozřejmě ještě těžší, protože žen je méně. Samozřejmě si myslím, že fyzicky je řízení F1 na některých místech docela náročné, ale myslím si, že se to všechno dá natrénovat, pokud na tom člověk tvrdě pracuje, ale pro ženu je to samozřejmě o něco těžší. Ale pokud máte dostatek talentu, tak to samozřejmě možné je, protože si nemyslím, že šéfové týmů jsou lidé, kteří rozhodují o výběru jezdců: dívají se na to jako “aha, ne, my jedeme jenom po mužích”. Pokud se najde žena, která všechny ostatní porazí, tak samozřejmě bude mít možnost dostat se do Formule 1, ale je to prostě tak, že žen je v tomto sportu méně a samozřejmě procento těch, kterých se dostane na vrchol, je nižší.

Otázka: Maxi, viděli jsme to u všech sportovců; pokud je někdo opravdu dominantní, je s tím spojeno mnoho psychických problémů. Někdo může ztratit motivaci, někdo může polevit v sebeuspokojení, je tolik různých věcí, a mě by zajímalo, co je u tebe nejnáročnější na tom, abys zůstal takto motivovaný, i když jsi tak dominantní? A je někdo z jiných sportů, kdo tě inspiruje, komu se podařilo zůstat dominantní po dlouhou dobu?

MV: Abych byl upřímný, moc o tom nepřemýšlím, a hlavně to nesrovnávám s žádným jiným sportem, protože to asi všechno funguje trochu jinak. Myslím, že v tomto směru je F1 docela unikátní. Ale miluji řízení, myslím, že to je – především – to nejdůležitější, abych tu mohl být. A samozřejmě vítězství je ve formuli 1 samozřejmě to nejlepší, takže pro mě ta motivace samozřejmě je, protože vím, že u většiny závodů, které letos pojedu, mám velkou šanci vyhrát, takže to je samozřejmě skvělé. Myslím si, že je samozřejmě těžší, když jste byli v této pozici a pak přijdete na závodní víkend, kdy už to není možné, pak je podle mě těžké nebo těžší najít motivaci. A pak se musíte snažit hledat, samozřejmě na různých místech, jak si tu motivaci udržet. Ale v tuhle chvíli, samozřejmě, když jste na špici, tak si myslím, že je to asi jednodušší, než když jste třeba uprostřed balíku.

Otázka: Inspiroval jste se nějakým jezdcem F1 z historie, například Michaelem Schumacherem?

MV: Ne, ne, každý to dělá asi po svém.