Jakou výhodu získá Williams nákupem převodovek od Mercedesu

Po celou dobu svojí existence se Williams profiloval jako čistě nezávislý tým, který si co největší množství dílů vyráběl sám. Tato éra ale teď končí. Noví majitelé, americká investiční firma Dorilton, ujednali, že od sezony 2022 bude britská stáj úzce spolupracovat s Mercedesem a odebírat od něj vyjma motorů i převodovky, díly z hydraulického systému a možná i další komponenty.

Štítky: Mercedes Williams Zveřejněno 7. 01 2021 — Lukáš Štěrovský

Na první pohled se tak může zdát, že se Williams vzdává svojí identity, kterou tak pracně budoval zakladatel stáje Frank a kterou se posléze snažila udržet i jeho dcera Claire, jež z pozice šéfky odstoupila po Grand Prix Itálie 2020, když ji nahradil Simon Roberts. Podle expertů se ale jedná o dobrý krok, a to hned z několika důvodů.

V první řadě to byla zřejmě právě snaha vyrábět si všechny díly svépomocí, která Williams dostala na tabulkové i finanční dno. Nové vedení chápe, že časy se změnily a k postupu na čelo pole je třeba vyzkoušet odlišnou strategii. Zvláště v době, kdy vejde v platnost rozpočtový strop a týmy tak budou v ruce obracet každý dolar…

Williams, který užší spolupráci s Mercedesem po dřívějších jednáních dohodl v rámci záskoku George Russella za Lewise Hamiltona v GP Sachíru, má vysoce kvalifikované techniky v oblasti vývoje a výroby převodovky. Ty teď může, stejně jako peníze ušetřené za výrobu těchto komponent, převést do jiného odvětví v rámci týmu, kde bude stále probíhat výroba vlastních komponentů majících třeba i větší vliv na výsledky – převodovky a hydraulické komponenty totiž nejsou zrovna klíčovými díly, které by zajišťovaly výkonnostní rozdíl, přestože stojí nemalé peníze. O B-tým Mercedesu tedy nepůjde.

Nový šéf Williamsu Jost Capito je projevem vážně myšleného odhodlání

Experti se shodují, že momentálně není vhodnějšího partnera než Mercedesu, který F1 dominuje už sedm let. Však také v počátcích hybridní éry to byl díky silnému motoru Mercedesu Williams, kdo byl v F1 druhý nejsilnější tým, než jej ostatní vývojem vozu předběhli. Podle mnohých měl Williams udělat takový krok už dávno; od Mercedesu dostane špičkovou kvalitu, a to v roce, kdy vejdou v platnost nová technická pravidla a vozy budou navrhovány prakticky od nuly.

Tedy od nuly… logicky lze očekávat, že díky svým financím je to právě Mercedes, který odvedl v rešerších pravidel největší práci a pro rok 2022 postaví nejrychlejší vůz. A jelikož podle motoru a převodovky musí být dimenzovaná klíčová zadní část vozu, dostane Williams za relativně málo peněz k dispozici několikanásobně dražší technologii, spekuluje se totiž o tom, že od Mercedesu bude odebírat i odpružení.

Neznamená to, že Williams musí nutně vůz okopírovat jako Racing Point (ten šel mnoho let vlastní cestou, přestože od Mercedesu odebíral díly), ale může porovnat vlastní návrhy s koncepty Mercedesu a nakonec se podle nových pravidel rozhodnout, které díly převezme a které bude navrhovat sám. Drobné omezení tvůrčí svobody při návrhu zadní části vozu určitě v Grove nijak moc vadit nebude.

Pro menší tým, byť se slušnou investicí od nových majitelů, je něco takového ideální. Samozřejmě nelze čekat, že britská stáj bude útočit na vítězství, minimálně by se ale měla vrátit do pravidelných bojů o body. To je ostatně taktika nového majitele – postupovat po malých krůčcích, splácet dluhy a udělat z Williamsu opět finančně udržitelnou stáj. Zkrátka kontrolovaný, pomalý a strategický růst. Pragmatismus místo idealismu. Realita místo romantismu. Jediná cesta, jak se Williams může udržet v kalendáři velkých cen.

Williams chce zůstat nezávislým týmem, ale ví, že to nepůjde