Chameleoni F1: Od Tyrrellu přes Hondu až po mistrovský Mercedes

Nejen Ferrari, McLaren a Williams patří mezi nejstarší týmy ve startovním poli formule 1. Za veterána může být považován i novodobý Mercedes, a to rozhodně ne díky své účasti v letech 1954 a 1955. Současný Mercedes má totiž svého předchůdce v legendárním Tyrrellu.

Štítky: Honda Mercedes Tyrrell Zveřejněno 8. 01 2021 — Petr Čermák

Ken Tyrrell vstoupil do formule 1 s vlastním týmem v roce 1968. Tehdy mu monopost připravovala Matra, své vozy začal Tyrrell vyrábět a využívat teprve v sezoně 1970. Legendární se stalo partnerství Tyrrellu s výrobcem motorů Ford a také se společností Elf.

Společně s Jackiem Stewartem získal Tyrrell v roce 1971 konstruktérský titul. Sám Jackie Stewart posbíral mezi jezdci tituly tři – počítáme mezi ně i sezony 1969, kdy tým Tyrrell závodil s vozy Matra a sezonu 1973, kdy byl na poslední chvíli Tyrrell v Poháru konstruktérů poražen Lotusem.

Po odchodu Jackieho Stewarta a smrti Françoise Ceverta výkonnost Tyrrellu povadla. V polovině 70. let stáj přišla s revolučním řešením šestikolového vozu, který ale nedokázal konkurovat v boji o mistrovský titul s McLarenem a Ferrari. Přesto společně s Jodym Scheckterem získali jedno vítězství.

Chameleoni F1: Od Jordanu až po Aston Martin

Poté ale přišel výrazný úpadek. Poslední vítězství tým vybojoval v Detroitu v roce 1983 s Michelem Alboretem za volantem. Za slabé výkony mohla finanční situace týmu, která Kenu Tyrrellovi neumožňovala užší spolupráci s Fordem. Místo přeplňovaných pohonných jednotek závodil Tyrrell s atmosféricky poháněnými agregáty.

Svou poslední sezonu absolvoval Tyrrell v roce 1998. Tehdy byl tým prodán společnosti British American Tobacco, načež se počínaje rokem 1999 stáj „transformovala“ pod novým kabátem týmu British American Racing (zkráceně BAR).

BAR zahájil své působení ve formuli 1 vskutku ambiciózně. Hned na první sezonu najali mistra světa z roku 1997 Jacquese Villeneuva, ale ani jeho jezdecký um nedokázal vykouzlit zázraky v nekonkurenceschopném voze. Kanaďan odstoupil v 11 závodech za sebou.

Sezona 2000 vykazovala zlepšení, BAR se tehdy spojil s výrobcem motorů Honda. Neustálé zlepšování vedlo k zisku prvních stupňů vítězů, které ve Španělsku roku 2001 vybojoval Jacques Villeneuve.

Rok 2004 lze považovat za úplný vrchol stáje BAR ve formuli 1. V Poháru konstruktérů vybojovala stáj nádherné druhé místo, její jezdci Jenson Button a Takuma Sato získali dohromady 11 stupňů vítězů.

Čína představila elektromobil, který má sloužit především jako Uber

Na konci sezony 2005 se Honda stala stoprocentním vlastníkem týmu. Tovární uskupení japonské automobilky mělo přinést ovoce, ale ani angažmá Rubense Barrichella nevedlo k zisku kýžených výsledků. Ačkoliv byl monopost RA106 velmi silný, byl zároveň nespolehlivý. Přesto se Jensonu Buttonovi povedlo získat vítězství v GP Maďarska 2006.

Sezony 2007 a 2008 byly doslova katastrofální. Aby se zamezilo další blamáži, rozhodla se Honda najmout bývalého technického ředitele Ferrari Rosse Brawna jako šéfa týmu. Tomu se podařilo společně s týmem připravit velmi silný vůz pro rok 2009, Honda se ale na poslední chvíli rozhodla z královny motorsportu stáhnout.

Ross Brawn si uvědomoval, jak silný vůz sestrojený pod taktovkou Hondy byl, a aby nepřišla všechna práce vniveč, rozhodl se společně s Nickem Fryem tým odkoupit. Dohodl se na dodávce motorů od Mercedesu a tým nastoupil do sezony 2009 pod označením Brawn GP.

Byla to vskutku úspěšná sezona. Jenson Button vyhrál 6 z prvních 7 závodů a stal se i mistrem světa. Celý tým pak ovládl Pohár konstruktérů. Malé finanční zázemí ale týmu znemožňovalo vývoj během roku a bylo nepravděpodobné, že by se Brawn GP udržel na startovní listině i pro rok 2010.

Tehdy zasáhl Daimler AG, který odkoupil 75 % akcií týmu a od roku 2010 se z bývalého Tyrrellu a Hondy stal tovární tým Mercedesu. Ross Brawn setrval i nadále v roli šéfa týmu, ztráta ve vývoji z druhé poloviny roku 2009 se ale významně podepsala na letech následujících.

Mercedes nedokázal navázat na úspěchy monopostu sestrojeném pod taktovkou Hondy. Prvního vítězství se německá automobilka dočkala až v roce 2012, kdy Nico Rosberg kraloval v GP Číny. Sezona 2013 přinesla další zlepšení a v týmu se začal více angažovat Toto Wolff. Na konci roku tým opustil Ross Brawn.

Mercedes dlouhé roky vyvíjel nové hybridní pohonné jednotky, což se nakonec při změně pravidel v roce 2014 vyplatilo. Tým od té doby získal všechny mistrovské tituly, bourá jeden rekord za druhým a jednoznačně razí stříbrný šíp do kronik královny motorsportu.

FIA: Přibližně polovina sezony nebude taková, jakou ji očekáváme