Displej v kokpitu místo zrcátek? Tady jsou tři důvody, které tomu zatím brání
Je to technologie známá z jiných závodních sérií i ze světa osobních automobilů – kamera nahrazující klasické zpětné zrcátko. Její zavedení ve formuli 1, o kterém se diskutuje už mnoho let, je ale problematické.
V zásadě existují tři hlavní překážky, které brání v tom, aby královna motorsportu upustila od konvečního řešení, na které si navíc piloti stěžují – zrcátka na vozech hodně vibrují a jsou příliš malá, i proto od příštího roku dojde k jejich nepatrnému zvětšení.
„Prvním problémem je, že v kokpitu není mnoho prostoru pro další displej,“ vysvětluje technický ředitel Mezinárodní automobilové federace (FIA) pro monoposty Nikolas Tombazis. „Za druhé kamery místo zrcátek se využívají v uzavřených kokpitech, ve kterých je relativně temno. V monopostu by to dopadlo tak, jako když mžouráte na displej telefonu na slunečním světle.
Třetím bodem je čas, který je potřeba k adaptaci, ke změně vnímání vzdálenosti, když se člověk podívá z vozovky do kamery,“ naráží Tombazis na fakt, že ani sebelepší kamera se neubrání jistému zkreslení.
„To nás trochu trápí. Při rychlostech, jakými jezdci závodí, nemůžete obětovat ani půl sekundy na to, aby si hlava zvykla na kameru. Ale možnost zavedení kamer stejně jako jiných způsobů už několik let zkoumáme. Napadl nás i zvukový signál nebo něco na ten způsob,“ přibližuje přední člen FIA.
Nikolas Tombazis