Claire Williams je zpátky ve Williamsu
V záplavě uvedení vozů formule 1 byly zastíněny minulý týden zprávy o významném jménu z nedávné minulosti, kdy se F1 znovu spojila se společností, která nese její rodinné jméno, ale již není součástí toho, co bývalo jejím rodinným týmem.
WAE Technologies – což bylo do loňského roku Williams Advanced Engineering, tento týden oznámilo, že se k ní připojí bývalá zástupkyně šéfa týmu Williams F1 Claire Williams jako ambasadorka značky.
„Jsem nesmírně poctěna, že mohu převzít tuto novou roli ve společnosti WAE Technologies,” řekla Williams.
„To, čeho [CEO] Craig Wilson a tým dosáhli v relativně krátkém časovém rámci, bylo fenomenální; pomocí rasově vyšlechtěné technologie k revoluci v průmyslových odvětvích po celém světě.“
Williams Advanced Engineering byla odnoží Williams F1, která vznikla v roce 2011 s cílem využít její odborné znalosti k diverzifikaci do jiných odvětví. Původně to byla skupina v rámci Williams, než byla založena jako dceřiná společnost.
Společnost pracovala na projektech v rámci motoristického a automobilového průmyslu i mimo něj. Mezi její projekty patřila dodávka baterií pro první generaci vozů Formule E používaných v letech 2014-18.
75% podíl byl prodán kapitálu EMK v roce 2019. Fortescue Metals Group poté získala 100% společnosti v roce 2022 odkoupením EMK a zbývajícího podílu vlastněného Williamsem, což vedlo k tomu, že byla umístěna pod Fortescue Future Industries. To bylo také přejmenováno jako WAE Technologies.
Společnost má v současné době dvě pobočky, jedno v areálu továrny Williams F1 v Grove v Oxfordshire a druhé ve městě Bad Durkheim poblíž Kaiserslauternu v Německu.
Uvádí své klíčové sektory, jako je motoristický sport, automobilový průmysl, letectví a obrana, železnice, terénní vozidla a specializovaný průmyslový design výrobků.
Dodává také baterie pro nový vůz Gen3 Formule E, protože ztratil smlouvu na dodávku pro Gen2 se společností McLaren Applied Technologies.
Nebylo předem stanoveno, že Claire Williams povede tým F1, který vytvořil její otec. Ve skutečnosti jí bylo jasně řečeno, že toto nebude její cesta. To vedlo k tomu, že nastoupila do tiskové kanceláře v Silverstone, ale poté, co byla propuštěna, strávila nějaký čas v týmu F1, „aby vyplnila čas“, když nastoupila na místo mladšího tiskového mluvčího.
Williams se stala vedoucím komunikace a následně vstoupil do role marketingového a komunikačního ředitele. V roce 2013 byla jmenována zástupkyní šéfa týmu – tato role z ní udělala de facto šéfku týmu, i když si titul udržel legendární Frank Williams.
Tým převzala v těžké chvíli. Zatímco ve druhé polovině první dekády 21. století po rozchodu s BMW procházela těžkými finančními časy – období, které charakterizovalo jako finanční omezení – druhé desetiletí představovalo i existenční problémy.
Komerční dohody, jimiž se F1 řídí, neúměrně odměňovaly největší týmy (bez ohledu na výsledky) a zatímco Williams měl roční bonus za dědictví ve výši 10 milionů dolarů, nedostatek vlastnictví s hlubokými kapsami znamenal, že Williams nemohl držet krok s výdaji.
V této éře byly slibné momenty, když jsme v roce 2014 a 15 skončili na třetím místě v poháru konstruktérů po dobře načasovaném přechodu na motory Mercedes, ale tým na tom nemohl stavět. Částečně to bylo způsobeno finanční situací Williamsu a částečně dlouhodobými slabinami na letecké straně.
Britka byla u kormidla až do roku 2021, kdy ekonomický dopad pandemie COVID-19 znamenal, že tým musel být nabídnut k prodeji. To vedlo k jeho akvizici společností Dorilton Capital.
Její čas, kdy vedla Williamsovou, nebyl snadný, což představovalo obrovské výzvy. Navíc tým často nedokázal naplnit ani svůj omezený potenciál – zejména v posledních letech.
Ale skutečnost, že Williams F1 přežil a byl předán novému vlastníkovi, byl úspěch vzhledem k převládajícím finančním podmínkám.
Každá továrna Audi bude od roku 2029 vyrábět alespoň jeden model EV