Chameleoni F1: Od Stewartu přes Jaguar po současný Red Bull

Už více než 15 let je tým z Milton Keynes označován jako Red Bull. V současné továrně červeného býka ale už dříve sídlily dvě stáje – Stewart Grand Prix a tým Jaguar. Ani u jednoho se však nedostavil kýžený výsledek, který přišel až s Red Bullem.

Štítky: Historie Jackie Stewart Jaguar Red Bull Zveřejněno 11. 01 2021 — Petr Čermák

V lednu 1996 podepsal bývalý trojnásobný mistr světa Jackie Stewart pětiletý kontrakt s Fordem, což mu umožnilo postavit tým formule 1 s podporou automobilky. Stewart tedy světu představil tým, který v roce 1997 vstoupil do šampionátu F1. Sídlící ve Velké Británii, podporovaný Fordem a financovaný z Malajsie – Stewart byl považován za kandidáta na vyšší příčky.

Sezona 1997 byla pro novou závodní stáj z Milton Keynes náročná. Jackie Stewart podepsal s dvěma mladými piloty – Rubensem Barrichellem a Janem Magnussenem. Závodní vůz s označením Stewart SF01 ale nepatřil mezi konkurenceschopné monoposty – kromě 2. místa z GP Monaka si tým žádné další body neodvezl. Stříbrnou příčku v ulicích Monte Carla vybojoval Rubens Barrichello.

Rok 1998 nebyl o moc lepší, Stewart vybojoval jen 5 bodů. Sezona 1999 ale měla přinést zlepšení. V GP San Marina 1999 vybojoval Rubens Barrichello třetí příčku a o několik závodů později startoval ve Francii z pole position. Nejvyšší stupínek sice vybojovat nedokázal, na výhru se ale v divoké GP Evropy na okruhu Nürburgring dostal Johnny Herbert. Celkově zakončil tým sezonu na 4. příčce.

V létě 1999 se Ford rozhodl rozšířit své působení v týmu a odkoupil většinu akcií. V roce 2000 tak tým začal vystupovat jako Jaguar Racing F1 Team. První sezona v ikonické zelené nepřinesla žádné ovoce – Eddie Irvine, který přešel k Jaguaru od Ferrari, získal všechny 4 body, které tým v roce 2000 vybojoval.

Na stupně vítězů se Jaguar dokázal dostat během svého pětiletého působení v F1 pouze dvakrát. V obou případech si trofej odvezl Eddie Irvine. Nejlepší příčkou v Poháru konstruktérů bylo sedmé místo z let 2002 až 2004. Nejvíce bodů tým posbíral v sezoně 2003.

Nevada dovolila testovat autonomní vozy úrovně 4 bez řidiče

Během sezony 2004 se Ford rozhodl přesunout své finance do šampionátu NASCAR a do WRC. Svůj tým tedy prodal výrobci energetických nápojů, značce Red Bull. Ta do sezony 2005 nastoupila s vozem, který byl zkonstruován Jaguarem.

Působení Red Bullu ve formuli 1 je všeobecně známé, takže alespoň zkráceně. V roce 2005 závodil Red Bull s motory Cosworth a nejvíce bodů si odvezl z prvního závodu v Austrálii. Na konci roku měl na svém kontě 34 bodů, které tým vynesly na sedmou příčku.

V roce 2006 závodil Red Bull s motory Ferrari, a ačkoliv se nejednalo o příliš nadějné spojení, povedlo se Davidu Coulthardovi vybojovat první stupně vítězů v monackém Monte Carlu. Od roku 2007 odebíral Red Bull motory Renault a k týmu přišel Mark Webber.

Chameleoni F1: Od Tyrrellu přes Hondu až po mistrovský Mercedes

Na boj o vítězství si ale Red Bull musel počkat až do roku 2009. Tehdy se Webberovým kolegou stal Sebastian Vettel, který v předchozí sezoně zvítězil v jednom závodě se sesterským týmem Red Bullu Toro Rosso. Ačkoliv byla jejich společná sezona silná, nedokázal Vettel zabojovat o mistrovský titul.

Průběh sezon 2010 až 2013 je fanouškům formule 1 notoricky známý. Sebastian Vettel vybojoval všechny jezdecké tituly a tým posbíral čtyři tituly mezi konstruktéry. Úpadek přišel se sezonou 2014, kdy byla ve formuli 1 představena nová hybridní pohonná jednotka.

Za své kompletní působení ve formuli 1 vybojoval tým z Milton Keynes pod záštitou Red Bullu 64 výher, 63 pole position a 182 stupňů vítězů. A stejně jako každou zimu, i letos očekáváme, že se Red Bull pokusí zabojovat o další mistrovský titul a že se mu podaří sesadit stříbrné šípy z trůnu.

Steve McQueen plánoval film o F1. Zrušení příprav vedlo ke vzniku slavného Le Mans