Zúčtování Cyrila Abiteboula

Třiačtyřicetiletý Francouz Cyril Abiteboul končí nejen v pozici šéfa týmu formule 1 Renault (letos přejmenovaného na Alpine F1), ale po dvaceti letech služby opouští celou skupinu Renault. Oproti původním předpokladům tak nebude šéfovat divizi závodních a sportovních vozů Alpine, jejž rozmach má podpořit právě přivedení značky do formule 1. Novým šéfem Alpine bude dosavadní ředitel strategie a byznysového rozvoje Lauren Rossi. Co to všechno znamená pro tým Alpine F1? Kdo mu bude šéfovat? A jaké okolnosti vedly k překvapivé rošádě na nejvyšších manažerských místech Renaultu?

Štítky: Cyril Abiteboul Zveřejněno 11. 01 2021 — Tomáš Richtr

Po skončení studií v Národním technickém institutu v jihovýchodním Grenoblu nastoupil Cyril Abiteboul v roce 2001 rovnou do Renaultu, kde se začal nejprve starat o webové stránky firmy. Vystřídal několik různých pozic, postupně rostl, až byl v roce 2007 jmenován ředitelem vývoje týmu F1 Renault. Tedy hned po veleúspěšných sezonách 2005 a 2006, kdy získal Renault a Fernando Alonso dva tituly mistra světa. Nebylo to ale nejšťastnější období.

Nechce se ti číst? Poslechni si podcast:

Ještě v listopadu 2007 byl Renault usvědčen z toho, že má k dispozici důvěrné technické materiály týmu McLaren, byť nebyl nijak potrestán. Pro léta 2008 a 2009 se vrátil Fernando Alonso po turbulentní sezoně 2007 u McLarenu. Ale v průběhu sezony 2009 vyšel najevo komplot šéfů závodního týmu Flavia Briatoreho, Pata Symondse a jezdce Nelsona Piqueta o úmyslné havárii při Velké ceně Singapuru 2008, která přinesla vítězství kolegovi Alonsovi. A Renault se jako tým poroučel z formule 1, prodal většinový podíl lucemburské investiční skupině Genii Capital, která stáj přejmenovala na Lotus.

Cyril Abiteboul se v roce 2012 stal šéfem týmu Catehram poté, co od projektu během kontroverzních okolností upustil malajsijský podnikatel Tony Fernandes. O dva roky později však skomírající tým Caterham opustil i Abiteboul a vrátil se do Renaultu. Stal se ředitelem zodpovědným za znovuobnovený sportovní program Renaultu, jehož vlajkovou lodí se stal Renault Sport F1 Team.

Oficiálně: Místo Renaultu Alpine F1 Team. Kdo je Alpine?

Po vzestupném trendu v Poháru konstruktérů ale přišel v roce 2019 zase pokles a tovární Renault skončil až pátý, přičemž nedosáhl ani na stovku bodů, zatímco McLaren jich měl 145 a mistrovský Mercedes 739. Abiteboul se navíc zmítal uprostřed rozvodové bouře s Red Bullem, který své unáhlené rozhodnutí vypovědět s Renaultem smlouvu na dodávku motorů musel pak potupně zachraňovat a motory přejmenovat na TAG Heuer, než se Red Bull uchýlil k Hondě.

Loňská sezona nakonec přinesla částečný úspěch, když piloti týmu Daniel Ricciardo a Esteba Ocon získali dohromady tři umístění na stupních vítězů.

Pro další období se automobilka Renault rozhodla na mapu světa dostat svou značku závodních a sportovních automobilů Alpine a Cyril Abiteboul byl jmenován výkonným šéfem divize. Počátky Alpine se vztahují k polovině padesátých let a s vozem Alpine A442B dokázal Didier Pironi vyhrát závod 24 hodin Le Mans v roce 1978. V polovině devadesátých let ale mateřský Renault aktivity Alpine utlumil a obnovil jej až s modelem Alpine A110 představeným před čtyřmi lety. A na konci loňského roku přejmenováním své stáje na Alpine F1.

V lednu letošního roku se ale začaly dít zajímavé věci ve zdánlivě nesouvisejícím prostředí: MotoGP. Úspěšný a respektovaný manažer stájí Yamaha a Suzuki Ital Davide Brivio se rozhodl nečekaně skončit a zákulisní šeptanda měla okamžitě zato, že je to kvůli jeho angažmá coby šéfa formulového týmu Alpine.

Už v prosinci loňského roku rezignoval na svůj post ředitele sportovního programu Jérôme Stoll, kterého v éře Alpine nyní nahradí někdejší technický ředitel FIA, a také uznávaná kapacita, Marcin Budkowski. Velké manažerské pohyby, které dávají podnět zauvažovat o tom, jakou roli v nich hraje Cyril Abiteboul.

A najednou je to tady: výkonným ředitelem Alpine Cars, sportu, formule 1 a soutěžních aktivit se stává Laurent Rossi, který bude reportovat výkonnému řediteli Renaultu Lucovi de Meovi – pro kterého doteď pracoval Cyril Abiteboul. Kde teď pro něj bude místo, když MotoGP guru Davide Brivio a Marcin Budkowski mají pracovat pro Rossiho? Odpověď je jednoduchá a rychlá: není pro něj místo. Abiteboul skupinu Renault opouští.

Kdo je Davide Brivio, nový šéf Alpine F1? V MotoGP udělal z Yamahy a Suzuki krále

Byl Abiteboul hozen přes palubu? Ještě nedávné plány automobilky a klidný tón prohlášení ukazují spíše na vzájemný rozchod. Nakonec, teprve před několika dny bylo oznámeno spojení dvou obřích koncernů: Fiatu a Peugeotu – druhý jmenovaný nahradil v předcházejících neúspěšných námluvách právě Renault, odkud do Peugeotu a nyní do pozice CEO dvojice Fiat – Peugeot (pod názvem Stellantis) odešel Carlos Tavares, Abiteboulův blízký člověk. Uvidíme, kde Cyril Abiteboul zakotví…

Ve formuli 1 to neměl jednoduché. Jeho vyjádření byla spíše nesrozumitelnými, neurčitými filozofickými rozvahami, než popis strategických kroků či jednoduchá odůvodnění manažerských rozhodnutí. Rostl spolu s Renaultem a svými zkušenostmi ve formuli 1, ale díru do světa neudělal. Ba naopak: je nositelem aury nevyužitého potenciálu a nedotažené práce. Kvůli třenicím z Renaultu vypudil uznávaného manažera Frédérica Vasseura, který po letech přiznal velké rozpory s Abiteboulem. Ambiciózní Abiteboul se snažil zvládnout řadu problémů: byl u jednoho z největších podvodů ve formuli 1. Snažil se zachránit Caterham, který už byl ve stavu klinické smrti. Řešil všelijaké problémy z pozice dodavatele motorů, ať už Red Bullu nebo McLarenu. Byl mu svěřen start sportovního programu Renaultu. A na pozůstatcích technologicky zanedbaného Lotusu měl postavit tovární tým formule 1. Zrovna jeho cíle byly vyšší. Výkony jsou za očekáváním. Ale troje stupně vítězů ze sezony 2020 jsou přeci jen nadějí, že nový manažerský tým dostane od Abiteboula zbrusu nový projekt Alpine s hodně slibným potenciálem a spoustou odvedené práce.

Alonso zahájil přípravy na svůj návrat