Steve McQueen plánoval film o F1. Zrušení příprav vedlo ke vzniku slavného Le Mans

Fanoušci znají slavný film režiséra Johna Frankenheimera z roku 1966 s lakonickým názvem 'Grand Prix'. Málo se ale ví, že o několik let dříve plánovala jiná hvězda Hollywoodo Steve McQueen film z prostředí F1 s názvem "Day of The Champion". Bohužel, od jeho realizace při zjištění, že dvěma filmovým studiím jde o stejnou věc, bylo upuštěno. A nebo... možná ne, protože bez téhle překážky by dost možná v roce 1971 nevznikl jiný slavný film 'Le Mans'. Na Nový rok britská televize Sky odvysílala dokument 'Steve McQueen: The Lost Movie', který obsahuje náhodou odhalené záběry z původních příprav McQueenova filmu o F1.

Štítky: Film Motorsport Zveřejněno 9. 01 2021 — Martin Vejdělek

Steve McQueen, americký herec zářící zejména ve filmech režiséra Johna Sturgese Sedm statečných a Velký útěk, je příznivcům automobilových závodů známý především díky hlavní roli ve filmu Le Mans z roku 1971.

Záměr vytvořit snímek z prostředí motorsportu se ovšem v jeho hlavě urodil podstatně dříve. Už v šedesátých letech zlanařil starého známého Johna Sturgese, jenž se rovněž netajil láskou k závodění, aby spolu vytvořili film inspirovaný knihou Roberta Daleyho „The Cruel Sport“.

Vše vypadalo jako naprosto bezproblémová záležitost, Sturges dokonce zajišťoval na toto dílo autorská práva pro společnost Warner Bros. Jenže jednoho dne v Hollywoodu zjistil, že McQueen není jediným, kdo s tímto námětem přišel.

Méně slavný režisér John Frankenheimer totiž pracoval na stejném úkolu, a to pro studio MGM ve spolupráci s autorem knihy Daleyem. Ani jeden se ale pochopitelně nechtěl nápadu vzdát, a tak došlo ke kuriózní situaci, že oba štáby nezávisle na sobě obhlížely terén při Velké ceně Monaka 1965.

McQueen pro svou ideu naverboval kromě Sturgese i další. Po paddocku se s touto dvojicí procházel slavný závodník Stirling Moss, který měl sloužit jako konzultant pracující na tom, aby filmu nescházela autentičnost, spolupráce byla domluvena i s Jackiem Stewartem a Jimem Clarkem.

McQueen si dával záležet na každým detailu, proto začal spolupracovat s účastníkem několika vydání Le Mans Johnem Whitmorem a Alanem Mannem, jehož úkolem bylo připravit potřebné pro natáčení ze závodní dráhy.

Nakonec toto snažení skončilo neslavně. Přestože se „Day of The Champion“, v překladu Den šampióna, pod vedením Sturgese začal natáčet už toho roku na Nürburgringu, tedy s náskokem oproti konkurenci, v dalším roce se ukázalo, že Frankenheimerova družina má navrch a její „Grand Prix“ se na plátna dostane dříve a nemělo tedy cenu pokračovat v natáčení.

Asi se po celou dobu čtení tohoto příběhu podivujete, proč vyšly záběry ze Sturgesova snímku na veřejnost právě nyní. To proto, že archivář Richard Wiseman čirou náhodou narazil na toto dílo, když hledal úplně jiné materiály.

Když ale uviděl Stirlinga Mosse prohánějícího se po Nürburgringu, okamžitě věděl, že se jedná o mimořádný objev, jak ostatně sám vypráví. „Našel jsem to internetové filmové knihovně, když jsem se snažil najít něco jiného. Okamžitě jsem si pomyslel: ‚Sakra, je to opravdu to, co si myslím?‘“

Záběry z natáčení nikdy nerealizovaného filmu Day of The Champion:



Filmové studio MGM, pro které točil Frankenheimer, bylo rychlejší než aktivity týmu McQueenova studia Warner Bros hlavně proto, že McQueen točil jiný film. Když McQueen zjistil, že MGM natáčí svůj film o F1, doslova jej to rozzuřilo. Hlavní postavou ve filmu Grand Prix totiž byl americký herec James Garner, který s McQueenem hrál ve slavném filmu Velký útěk a natáčení stejného filmu jiným studiem bral jako podraz. Warner Bros natáčení McQueenova filmu zastavilo.

Nakonec to možná nebylaúplně špatná souhra náhod. Bez ní by totiž nejspíš nevznikl jiný slavný film z prostředí automobilového sportu, Le Mans.

Vybíráme 10 nejzajímavějších elektromobilů, které se letos objeví na trhu