Analýza: F1 se stala uzavřeným klubem
Formule 1 zamítla přihlášku týmu Andretti Cadillac. Může nás to mrzet, může nás to štvát. Dokonce s tím můžeme nesouhlasit. Ale je to to jediné, co s tím můžeme udělat.
Kdo je vlastně šéfem formule 1?
Šampionát oficiálně patří a organizuje jej Mezinárodní automobilová federace (FIA). Z rozhodnutí Evropské komise z roku 1997, aby se FIA neocitla v konfliktu zájmů (organizační a finanční konflikt), bylo rozhodnuto, že organizační aspekty zůstanou v gesci FIA, ale komerční, marketingové a finanční aspekty musí řešit někdo jiný. Tehdy si největší velikáni F1 Max Mosley a Bernie Ecclestone chytře rozdělili role.
Cesta marketingových práv je na román, ale dnes je jejich vlastníkem veleznámá americká mediání skupina Liberty Media. Které je nutné vděčit za to, že šampionát finančně stabilizovala a pomohla týmům nejen navýšit hodnotu jejich účasti v šampionátu, ale stát se profitabilní. S příspěním prize money.
Prize money jsou důležitými příjmy týmů v kombinaci s rozpočtovými stropy. Liberty Media je veřejně obchodovatelná společnost. Potřebuje dobré finanční výsledky a dobré finanční výsledky potřebuje také každý tým. Liberty a týmy vytvořily hodně efektivní a funkční byznys model.
Jakýkoli další tým je tak (v jejich chápání) jen parazitem, který ubírá na příjmech jak Liberty, tak stávajících týmů. A ti logicky žádný nový tým nechtějí. A neexistuje nástroj, jak je donutit, aby nový tým akceptovaly. Nemají žádnou takovou povinnost, jakkoli to emočně smýšlející média a sociální sítě nedokážou pochopit.
FIA je ale v hodně odlišné pozici. Ta se nesmí chovat komerčně. Musí respektovat rovné příležitosti podobné pro výběrová řízení. A FIA ve vlastních regulích má jasně deklarováno, že na soupisce jsou volná místa. A pokud žadatel (Andretti) splňuje kritéria, nemůže si dovolit žádost zamítnout. Jednoduše by se dopustila diskriminace. A proto 2. října 2023 FIA prohlásila, že Andretti splňuje její kritéria. A pustila jej v přístupovém procesu dál, do rukou Liberty Media.
Ale ta je soukromou společností, která si mezi sebe může pustit, koho chce. A nepustit, koho nechce. A vlastně své rozhodnutí ani nemusí moc vysvětlovat. Teda… musí, protože je veřejně obchodovatelnou společností a nechce, aby cena jejích akcií poklesla, samozřejmě. Ale to nechce ani poklesem finančních výsledků, k čemuž by přinejmenším v úvodních letech po rozšíření soupisky na 11 týmů došlo. A tím pádem by došlo k poklesu hodnoty akcií.
Manažeři Liberty Media vytvořili projekci finančních výsledků po přijetí Andrettiho mezi sebe, a rozhodli se, že jej nechtějí. Ale jak to prodat veřejnosti?
Jak jinak než ‘bla bla bla bla’ stylem.
Což nic nemění na tom, že na to má právo.
A nic to nemění na tom, že v něčem má Liberty Media pravdu. Ambice Andrettiho postavit auto pro rok 2025, poslední rok před koncem současné generace technických pravidel, je bláznivá. A budí nedůvěru. Andretti musí stavět auta v souladu se dvěma sadami regulí, přičemž ta druhá není ještě finálně odsouhlasená.
Na straně druhé: frekventovaným argumentem Liberty Media pro podporu odmítnutí přihlášky Andrettiho je její předpověď, že tým nebude konkurenceschopný. Božínku… s takovým předsudkem by do formule 1 nemohl vstoupit nikdy žádný nový tým. Stát se konkurenceschopným je cesta na pět let. Liberty aplikuje ‘výkonnostní’ presumpci viny. To už by bylo lepší, kdyby jednoduše řekla: “Nechceme, a máme na to právo.”
Jestli Andretti není pro Liberty finančně zajímavý, v pořádku. Ale ať nechává výkonnostní aspekty stranou. Nikdo neví, jak to s výkony každého ze současných týmů bude v roce 2026, tedy za dva roky. Falešný argument. Zcela zbytečný argument.
Andretti uzavřel alianci s General Motors a jeho značkou Cadillac. Vše pod taktovkou prezidenta FIA Bena Sulayema. Cadillac přišel s prázdným slibem, že postaví vlastní motor F1 v roce 2028.
Liberty, která současnou přihlášku Andrettiho týmu zamítla, tak nyní říká: OK, tak přijďte v roce 2028. A my to přehodnotíme.
Objektivně proti této logice nelze útočit. Romantika stranou. F1 je technologický automotive showbyznys na nejvyšší úrovni a účast není právně vymahatelná. Je nutné to respektovat.
Ale současně to znamená, že se formule 1 stala velmi uzavřeným exkluzivním klubem. A FIA, jako formální majitel celého šampionátu, s tím nesvede vůbec nic.