F1 bude experimentovat se snížením počtu pneumatik na víkend
V dohledné budoucnosti se týmy F1 musí připravit na menší porci pneumatik, které obdrží od FIA a dodavatele Pirelli. Menší příděl gum se vyzkouší už příští rok a další kroky se od toho budou odvíjet…
Černé zlato… i tak se dá nazvat pneumatika v moderní formuli 1. Je to právě práce s gumami, která rozhoduje o úspěchu či neúspěchu týmu. Krásnými příklady jsou poslední dva závody v Austrálii a na Imole.
U protinožců měl s pneumatikami problém Red Bull a ztrácel na Ferrari. Na Imole to bylo přesně naopak, Ferrari zkrátka nenašlo tak dokonalý balanc spotřeby a výkonu gum jako soupeři u rudých býků.
Aktuálně jsou týmy zvyklé pracovat s třinácti sadami pneumatik do sucha během víkendu, dvě sady jsou pro první trénink, další dvě pro druhý a další dvě pro třetí. Kvalifikace má k dispozici hned čtyři sady, z toho jednu extra navíc, dostane-li se pilot do Q3. Zbylé dvě jsou rezervovány pro závod.
Vedení F1 ale chce být více šetrné k životnímu prostředí a také chce týmy naučit zefektivnit správu pneumatik. Proto v blízkých letech velmi pravděpodobně dojde ke snížení celkového počtu gum na závodní víkend.
FIA už schválila hned dva závody v roce 2023, kde se pojede celkově ‚jen‘ s jedenácti sadami pneumatik do suchých podmínek. O jaké závody přesně půjde ještě není známo. Bude-li test úspěšný, pravděpodobně se bude počet experimentálních víkendů navyšovat.
Stropem by měl být rok 2026, kdy mají přijít nová pravidla ohledně motorů, dost možná budou platná i nová technická pravidla ohledně aerodynamiky a pravděpodobně i konstantně snížený počet gum za víkend. Hlasitě se hovoří o devíti nebo deseti sadách.