5/5 Smutné osudy: Příběh Caterham
V roce 2009 FIA otevřela startovní listinu novým týmům ve stínu vyděračského přístupu automobilek. Některá uskupení rozličné struktury toho využila, ale jak ukazují díly našeho seriálu Smutné osudy, neudělala zrovna díru do světa F1.
Příběh s prostým jménem ‚Lotus‘ by vydal na knihu. A to i ten, který pokrývá pouze léta 2009 – 2014. Když BMW koupilo Sauber a stejně zuřivě jej vykoplo, místo na soupisce 2010 dostal ‚Team Lotus‘.
Ne ten Lotus, pro který jezdili Romain Grosjean, Pastor Maldonado nebo Kimi Räikkönen a je dnes továrním Renaultem. No prostě… bylo by to na knihu.
Důležité je, že právě souběh jmen stojí za příčinou toho, že majitel týmu a současně majitel aerolinek Air Asia Tony Fernandes, který místo na soupisce F1 pro rok 2010 dostal, musel od jména Lotus upustit, koupit automobilku Caterham Cars a pod jejím jménem počínaje sezonou 2012 závodit.
Nadšenec Fernandes ale pochopil, že do týmu je potřeba pumpovat hodně peněz, což jej brzy přestalo bavit. Tým F1 oddělil od Caterham Group jeho prodejem a zalicencováním. Od finančních problémů jej to ale neochránilo a po absencích v závodech účasti v závěrečné GP Abú Dhabi pomohla veřejná sbírka. Fernandes a noví majitelé si nerozuměli. Na dvě stovky zaměstnanců byly propuštěny v rozporu se zákonem a čtyři desítky z nich se rozhodly firmu žalovat. Fernandes se k těmto problémům nehlásil a částečné odškodnění zaměstnanci dostali až v lednu letošního roku. Firma, která vlastnila tým F1, zkrachovala před začátkem sezony 2015.
K Fernandesovým potížím se v prosince 2014 přidala havárie letounu Airbus A320 jeho společnosti Air Asia, při které po pádu do Jávského moře zahynulo 162 lidí.
Diskuse k článku